Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kolfiber utseende
1674 besök totalt
bmwsson

Här sen Jan 2003

Trådstartare
Kolfiber utseende

Jag beställde en kolfiber splitter till min bil och undrar lite om utseendet. Den är kolsvart utan mönster förutom på ovansidan där man ser det speciella kolfiber väven. Jag trodde att man alltid såg väven på kolfiber. Det svarta ser ut som billig plast. Har man blivit blåst eller är det som namnet tyder på kolsvart?

Ställde samma fråga till leverantören och fick följande till svar.

You can trust it, the parts is real carbon and not plastic. Carbon fibre don't even have the "wave" look as you can see it on that one side. This look is called "carbon sight".

Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kolfiber ser i många applikationer ut som just svart plast.
Att sen kolfiberdetaljer oftast ser ut som du förväntar dig är pga marknadskrav.
Är det plast är det lätt att repa detaljen. Kolfiber är hårdare!

Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

om kolfiber skall vara starkt så skall fibrerna vara hel och med andra ord långa. En ensam kolfiber är som ett supertunt hårstrå och för att det skall kunna hanteras så måste kolfibern spinnas till tråd och vävas till matta. Så om det inte ser ut som en väv så är det med största sannolikhet inte heller kolfiber du tittar på...

Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002

Är det BMW orginal så är det inte kolfiber. Det är nån annan typ av plast.

Jag gjorde sönder min SE frontsplitter på min i sommras

Det var inga fibrer i den. Men väldigt hård!

Här sen Jan 2003

Trådstartare
Kenson skrev:
om kolfiber skall vara starkt så skall fibrerna vara hel och med andra ord långa. En ensam kolfiber är som ett supertunt hårstrå och för att det skall kunna hanteras så måste kolfibern spinnas till tråd och vävas till matta. Så om det inte ser ut som en väv så är det med största sannolikhet inte heller kolfiber du tittar på...

Men om det stämmer som dom säger att det är kolfiber, vad är det då? En kolfibervälling som dom häller i en form. Blir det då som betong utan armering?
Splittern måste vara gjuten i två delar för i mitten så är det inte massivt. Man känner när man trycker på den att det är ett skal men det kanske ska vara så. Ibland vore det bra med digitalkamera.

Här sen Jan 2003

Trådstartare
Porsche-Daniel skrev:

Den är inte org. Den är från S14 shopen, dom hänvisar till den här bilden.

Eskilstuna
Här sen Okt 2003

försök leda ström genom den?.. kolfiber är ju elektriskt ledande

=)

bmwsson

Här sen Jan 2003

Trådstartare
Porsche-Daniel skrev:

Var den ihålig? Vad vägde den? Den Som jag har väger 1135gr. Kan du inte laga den eller blev det bara flis av den?

Här sen Jan 2003

Trådstartare
AndreasNystrom skrev:
försök leda ström genom den?.. kolfiber är ju elektriskt ledande

=)

Men det förutsätter väl att du kommer åt fibrerna? Den leder inte ström men det gör inte en mindre bit jag har heller om man inte får kontakt med fibrerna i änden.

Jkpg
Här sen Nov 2002

Esa skrev:
Var den ihålig? Vad vägde den? Den Som jag har väger 1135gr. Kan du inte laga den eller blev det bara flis av den?

Nej den var solid.
Inte en aning. Den var inte så fasligt lätt tyckte jag. Svårt att uppskatta.

Nej går inte att laga, det fattas en hel del delar som ligger på Scandinavian raceway. Den splittades i många små bitar.

Bilen har jag dessutom sålt.

Laholm
Här sen Nov 2002

Kristian Larsson och Kenson har helt rätt!!!

Du har en pryl som nästan är 100% "go" istället för "show" Det typiska vävda mönstret tillför inget mer än utseende, istället tappar man ofta styrka genom att ha en väv. Sen att folk i allmänhet tror att väven kännetecknande för kolfiber är alltså som nämnts bara show.....

Fiberna ska ligga rakt i en riktning, sen lägger man flera lager på varandra i olika riktingar för att få rätt igenskaper i de riktningar man behöver.

Chassit till vår svenska supersportbil lär vara tillverkad av ca 18 lager kolfiber, varav dom 17 understa är unidirektionella eller möjligen multiaxiella för bästa egenskaper, sen det yttersta lagret äv vävt för att alla ska fatta att det är kolfiber!!

Även om man kollar inom flygindustrin så är det nog bara funktion som gäller, har sett över 10mm tjocka laminat till t.ex Gripen. Ser lite tråkigt ut men det är som sagt 100% funktion och 0% utseende

Här sen Jan 2003

Trådstartare
Kolfiber utseende

Det låter ju betryggande, då borde den passa mig perfekt. Jag är mer Go then SHOW, fast ibland så.

Laholm
Här sen Nov 2002

Pär Hylander skrev:

oops, läste fel i Kensons inlägg och dementerar därför det jag skrev ovan!

Kristian håller jag dock med fullt ut! (liten liten reservation för att om laminatet har "för mycket" matris så kan det gå att repa utan att det för den sakens skull skulle vara något fel!)

Uppsala
Här sen Feb 2003

Jag brukar vilja ha (the) kristet utseende på mina kolfiberdetaljer...

Hälsningar,
En Manlig Brud Till Satan

P.S. OK, det är lite långsökt men vad gör man om man har bissar humor och musiksmak samtidigt...

Skänninge
Här sen Maj 2003

Extrem OT: men vart man än hamnar så är det alltid någon som lyssnar på TKU

Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Pär Hylander skrev:
Pär Hylander skrev:

oops, läste fel i Kensons inlägg och dementerar därför det jag skrev ovan!

Kristian håller jag dock med fullt ut! (liten liten reservation för att om laminatet har "för mycket" matris så kan det gå att repa utan att det för den sakens skull skulle vara något fel!)

Tack Pär

Esa// Mer Go än SHOW thumbs up
Är dock ganska ovanligt. Jobbade ett tag som flygtekniker. Pga visat intresse ( ) var det jag som reparerade kompositdetaljer. Dock var flödet ganska lågt så för att hålla kompetensen fick jag göra lite sidarbeten åt folk. Dock fick man aldrig göra några seriösa prylar utan det var alltid "Civik-folket" som ville ha nå'n motorkåpa eller luftburk att fästa klistermärken på

Kolfiber utseende
1674 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande