Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Sierra kombi, långlopps Räser | 9140 besök totalt |
Ford Sierra Kombi
Fördelen är väl att den är i princip körklar, så den behöver inte stå i garaget i 2-3år på pallbockar. vagnbok, mm. jag satsar på provtur den 27/5 på Sturup (träning med svedala motorklubb) Pinto 2050cc weber 48or kent kam 312grader typ9 låda lumenition+accel spole slitsade och borrade 280mm skivor fram och bak 4kolvs ok, fram och bak viskodiff, 3,92 bilstein ben runt om. mm. lite mobil bilder till att börja med. _________________ Krister Malm BMW 540iA Touring -94 Chrysler Neon -98 Opel Rekord -66 |
Ja då har man provat bilen.
och efter 4 varv på Sturup så blev det ännu ett vevlager haveri. att man aldrig lär sig, att det går inte att fusk laga saker. nu blir det till att riva motorn och byta/slipa om veven, och byta vevstakar. men roligt var det så länge det varade _________________ Krister Malm BMW 540iA Touring -94 Chrysler Neon -98 Opel Rekord -66 |
_________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
Ja då var det dags för några pinto frågor
jag har delat min motor nu i molekyler och köpt en annan motor för att bygga en motor men nu har man fått för många valmöjligheter. gammla motorn är veven kass på men toppen är mkt bra enl papper som följde med bilen så skulle den vara utrustad med en KentCam RL31, MEN det är den inte, där sitter tok vass GTS4 KentCam 3750rpm till 8250rpm Toppen är för övrigt mkt portad och rostfria 44in vent och 38ut dubbla vent fjädrar, mm. men med den andra motorn följde där med en rätt ok portad topp och en Ny KentCam RL32 3000rmp till 7750rpm, men toppen har standard vent in42 ut 36mm och enkla vent fjädrar botten jag tänkt använda är borrad 0,30 öd och mahle kolvar, i övrigt standard. Fråga Kan man köra RL32 kammen på standard vent och hårdare enkelfjädrar? samt måste jag montera ett justerbart kamdrev? (toppen är planad ca 2mm) tacksam för svar _________________ Krister Malm BMW 540iA Touring -94 Chrysler Neon -98 Opel Rekord -66 |
Läste på ett annat forum att pinto toppen med fördel kan använda standard avgas ventil, och ingen portning på avgas sidan.
och en 46mm insugs ventil, för ett fint flöde samt kunna varva 7500rpm med en portning som ser ungefär ut som min andra topp (den nyinköpta) är det någon som kan bekräfta detta? _________________ Krister Malm BMW 540iA Touring -94 Chrysler Neon -98 Opel Rekord -66 |
beror väl som alltid på vad syftet med toppen är såklart men allt jag läst om pinto antyder snarare att det finns ganska mycket portningsjobb på avgassidan då den är för trång i kanalen jämtemot orginalventilen tillockmed. , dessutom ganska ful även om efi topparna blivit mycket bättre än de gamla så låter det konstigt att inte röra det alls om det var det du menade? men att gå upp på insug är en bra ide ,
ställbart kamdev är nog ett måste för att få kammen efter kamkortet men prova, du kan ju komma tillräckligt nära ändå. vad händer om du stoppar rl32kammen i den vassare toppen ,kanske geometrin stämmer med lite tur. men framför allt. hur funkade motorn innan den gav upp? gillar du karaktären, är bestyckning och tändning gjort efter den kammen och toppen som sitter i av nån som vet vad de gör? vad väntar du dig för förändring med att byta prylar? saknas effekt kan det bero på dålig täthet i ringar/ventiler. kan vara värt att tänka på, kan spara mycket justering för att få de nya motorn att funka bra. har du taskigt tråg så oljan smiter i kurvor? _________________ Micke Lundkvist |
Motorn gick fint innan, lite trög i botten, men gick som fn på varv.
syftet med att pyssla ihop delar är mer att få ihop en motor billigt så att jag kan få köra mer i sommar. extra motorn jag har köpt är ok, och nyrenoverad botten. och toppen är lite portad på avgassidan ochså. men betydligt med på insugssidan det blir nog till att prova med 46mm insugsventiler och behålla avgas på 36mm här är länk till killen med standard insugs ventiler http://forum.savarturbo.se/viewtopic tanken var att behålla min gammla topp intakt som den är och bygga en riktigt bra botten, med större kolvar (94mm och vw mahle) och lite längre stakar, och riktigt fint balanserad, men det kostar ju en slant och tar tid. jag har köpt en 205 botten och tänkt borra men killen som ska borra har inte tid förens i slutet på augusti (men han är billig) Tråget är nästan bra, det är ombyggt för mer volym och skvalp skydd, men olje pickupen låg tryckt mot botten. det är nog inte så bra _________________ Krister Malm BMW 540iA Touring -94 Chrysler Neon -98 Opel Rekord -66 |
Man måste porta avgassidan också, S-kröken är alldeles för trång.
Som sagt, LÄS böckerna om Pinto som David Vizard (bästa boken) och Des Hamill har skrivit, occh läs på www.pumaracing.co.uk - det finns så mycket bra info där att det är rätt överflödigt att försöka skriva samma saker här. Hamills bok (How to powertune Ford SOHC engines typ) finns till och med som pdf nånstans på nätet om man inte respekterar upphovsrätten... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
stod ju att han hade filat en hel del i avgas, intressangt tråd förresten. ang motorn så är väl det bästa om du vill köra att bara skruva ihop med det du har, hela blocket med vassa toppen och åka och sen renovera och bygga på de bättre sakerna under tiden. så hinner du läsa böckerna oxå de står mycket bra i dom
låter ju lite oroväckande med lagerhaveriet, borde ju reda ut det ordentligt så inte en motor till rasar _________________ Micke Lundkvist |
lager haveriet har flera orsaker, olje läckage, ingen oljetrycks lampa, bara mätare som är svår att ha koll på i stridens hetta. samt att olje pickupen har legat mot botten på sumpen, vilket antagligen har gjort det svårt att få ett bra oljeflöde.
jag håller på att läsa Des Hamills bok. jag har bestämt mej för att fixa till extramotorn. det blir större vent på både insug och avgas, 44,5in och 38ut och jag ska skälv fila lite mer på avgassidan, det kan vara kul att prova på. och det blir KentCam RL32, 322grader, 13,10mm lyft på insug och 12,59mm på avgas (för den ligger ju på hyllan) jag funderar på att skilja på botten delen och även fila på vevstakarna. jag kommer att uppdatera med fler bilder efter midsommar festen _________________ Krister Malm BMW 540iA Touring -94 Chrysler Neon -98 Opel Rekord -66 |
nja det verkar ju inte som dom håller
jag ska lämna dom för kontroll på onsdag. sen har jag köpt cosworth stakar, men jag blir inte klok på om jag kan använda dom. på original är där nån form av oljesprut kanal som sprutar olja på undersidan av kolven. detta finns inte på cosworth stakarna, så jag vet inte om jag kan använda dom. sen är dom knappt 2mm längre men det svarvar jag av kolvarna så det är inga problem. men gammla standard stakar (som dom jag hade i motorn) är nog inte så bra om man varvar mkt. jag har dom nyare standard i den andra motorn och dom ska klara 7500varv kontinuerligt och 8500varv tillfälligt, vad jag har läst. _________________ Krister Malm BMW 540iA Touring -94 Chrysler Neon -98 Opel Rekord -66 |
Man kan borra Cossiestakarna så de sprutar olja (skiss i Des Hamills bok) eller slipa ett jack i staken vid vevlagret.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
Våra race- och banåkarbilar Ford Sierra kombi, långlopps Räser | 9140 besök totalt |