Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Markgum!?
3787 besök totalt
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Markgum!?

Pratar man med SLC-folket verkar det som om dessa polska regumerade däck är ett billigt men bra alternativ.
Ska ju ändå köpa däck till bus-02:an så varför inte? Hittar dock ingen åf... Någon som vet? De priser jag hörde var klart tilltalande thumbs up

Här sen Nov 2002

Re: Markgum!?

Kristian Larsson skrev:
Pratar man med SLC-folket verkar det som om dessa polska regumerade däck är ett billigt men bra alternativ.
Ska ju ändå köpa däck till bus-02:an så varför inte? Hittar dock ingen åf... Någon som vet? De priser jag hörde var klart tilltalande thumbs up

Det visade sig att däcken var riktigt bra för dom förhållanden som rådde efter kl.6..... dvs ca 2 grader och blött....

Vanliga däck får inte upp temperaturen och kan arbeta på rätt sätt medans Markgum fungerade riktigt bra.... men det är inget som säger att dom funkar annars.... fast testa kan du gärna göra.

Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Re: Markgum!?

Fredrik - SLC skrev:

Det visade sig att däcken var riktigt bra för dom förhållanden som rådde efter kl.6..... dvs ca 2 grader och blött....

Vanliga däck får inte upp temperaturen och kan arbeta på rätt sätt medans Markgum fungerade riktigt bra.... men det är inget som säger att dom funkar annars.... fast testa kan du gärna göra.

Nej, att förvänta sig allt för mycket är nog dumt. Men att köpa billiga däck har sina fördelar när man utför "köksbordsförhandlingar" med regeringen...

Göteborg
Här sen Aug 2005

Lyfter en gammal tråd här..

Är det någon som testat dessa Markgum-däck vid 20+ temperaturer på ett banmöte?

Såg att www.PBZ.se som har reklam på rejsa, säljer Markgum 205/50-R16 för låga 720kr st. Är sådana däck nått att ha för bankörning på min "leknivå", ej tävling alltså.

Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

Är det inte rally däcK? altså väldigt mjuka och de överhetar antaligen väldigt fort. fungerar säkert i konbana, men på en riktig bana håller de inte.

Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005

Jo det är rallydäck, men de finns i supersoft, soft och medium så jag tänkte att medium kanske skulle funka på min "lätta" bil..? Men det var ju till bankörning jag hade tänkt, inte konbana, så det kanske är mindre bra.

Citera
Jari
Trollhättan
Här sen Okt 2005

Är också intresserad av svar. Jag var nämligen inne pzb.se och kikade på 205/50-16" N Rally. Man tycker att någon av gummiblandningarna borde fungera till bankörning också.
Kör en lättad Volvo 940Turbo (1210kg tom).

Samt en del andra bilar också.
Citera
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004

Tror ni att detta kan vara ett passande däck för regn? Ja har a048or på evon när ja kör bana men detta kanske vore ett bättre däck om det är riktigt blött?

Lund
Här sen Jun 2004

Re:

Birdy_sx skrev:
Tror ni att detta kan vara ett passande däck för regn? Ja har a048or på evon när ja kör bana men detta kanske vore ett bättre däck om det är riktigt blött?

tveksamt. Då ett rally slicks saknar det mönster ett R-däck har.

Den enda erfarenhet jag har med Rally slicks på bana är några varv i min vocare på knutstorp, det va Pirelli slicks med hårdaste gummit. kunde bara köra 5-7 varv i taget sen blev oljan väldigt varm, Dom blev väll inte överhetade vad jag kan minas.

Rally slicksen är ju gjorda så att dom ska bli varma jättesnabbt och hålla i 5-10 min kanske och jag är tveksam till att markgum däcken ska va så bra som dom skriver. Har kört på indysport som också är regumerade rally slicks och det va rent ut sagt skit.

Jag skulle tro att man kommer mycket längre med vanliga R888.

Citera
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004

okej tack för bra svar! Då håller jag mig till rdäcken i blött med.

Markgum!?
3787 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande