| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Göra ljudmätning hemmavid. Törs man lita på det.
|
<< 1, 2, 3 4 besök senaste veckan (6171 totalt) |
|
Vad tror Vi att en 250mmx89mm dämpare med 2,5" igenom kan göra med en bil som idag ger 102db förbifart? Räcker det tro?
Det är samma dämpare som sitter som fördämpare original och Jag ska alltså slänga dit en andra. Vad Jag förstått så är det mest avgasljud som min bil ger ifrån sig, så på insuget behövs det kanske inte nån åtgärd, men finns det förslag på nåt bra ändå? |
||||||
|
Re:
Som förare är man mycket nyfiken hur mycket ens bil och andras bilar låter och om banägaren har plöjt ned massor av pengar på ett ljudmätningssystem varför inte ge oss förare information om så önskas hur mycket bilen låter. Detta kan vara till stor gagn för oss förare som tänker/behöver bygga/byta avgassytem. _________________ Johnny Karlsson Opel Speedster N/A |
||||||
|
Re:
Alla som vill veta ber mej bara att mäta när dom kör, det är inga hemliga siffror på nåt sätt. Välkommen till Anderstorp! _________________ Stefan Bernström |
||||||
|
Re:
Jag har inte hittat på något speciellt. Utan byggt en insugsbox som verkar funka. Sedan har jag gjort ett nytt slutrör som minskar dia + vinklar ner avgaserna. Det är mera bara att jag på något sätt skulle vilja veta att det tillräckligt. Denna regel är ju tyvärr lika "nödvändig" (för banornas överlevande) som den är svår att kolla för en lekman. Det är lite tråkigt att bli stoppad för en sak som är så svår att kolla och inte har med säkerheten att göra. Att det går att bygga en dämpare som klara det hela är inget omöjligt jobb, men känns onödigt innan jag vet om det är för högt (+ att jag är på resande fot, kommer hem Månd em och åker till Gelleråsen på onsd). |
||||||
|
Re:
Det ska jag göra när jag kommer till anderstorp med bmwsc i början av juli
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Re:
En fulbox kan även göras lite större så isoleringen inte minskar volymen. Plenum är förresten nåt efter spjället i mina öron (trottlad volym)
|
||||||
|
Re:
Nja, det där med att montera prylar som kan lossna inne i insuget vet jag ju inte om jag chansar på, jag får prova något annat. En bit isolering som släpper på 8000 v/m kommer gå spikrakt in i motorn och det kan ju aldrig sluta väl. Jag funderar vidare... |
||||||
|
Re:
Mja det är ju t o m orginal på 530D E39. Flappar i insuget som, ja just det sugs in. _________________ Mvh David Ek lu nd BTG 7,16.9 TD
|
||||||
|
Re:
om man skall dämpa insug kan göra en låda utav två plåtar med silikon i mellan. Man tar två aluplåtar lägger på silikon på den ena lägger på den andra låter härda. går sedan att böja och bocka även i bockmaskin. inga lösa delar som sugs in. Även möjlig att rulla till ett rör. första plåten tar emot ljudet silikonet gör så att det inte överförs till nästa plåt. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||
|
Re:
Japp, det funkar ju inte när bmw's tekniker har funderat klart. Skall börja med att mäta lite, sen skall jag dämpa avgasljudet och isolera huven. |
||||||
|
Björnes förslag med silkon mellan två plåtar ger en mycket bra dämpning av plåtens resonansegenskaper.
Prova att lägga handen på plåten, minskaar då ljudet så kommer Björnes förslag att hjälpa till på samma sätt (men bättre än handen). T.ex. huven på 7:or ger ofta mycket resonanssvägningar. Den dämpar även ut ljud som tränger genom plåten, minskar insugsljudet av att man täcker in insugsboxen med isolering kommer björnes metod hjälpa på samma sätt (detta r ganska enkelt att testa) Detta kan ibland vara problemet men oftast är det faktiskt ljust höga frekvenser som studsar och leds ut genom insuget (som en rörtelefon) som är huvudljudet. Det bästa är ju att sätta den ljudisolerande burken före insugsfiltret, på så sätt dämpar man ut tidigare i kedjan och mycket av ljudet kommer från strömmande luft med hög hastighet. Det jag gjorde när jag skulle dämpa ner en rejs 7:a med sidepipe riktigt rejält (slutade med under 80 dB) var att sätta på en ganska lång alubox på huven med insuget riktat framåt (så får man inte insugsljud och avgasljud samtidigt) . Denna box kläddes med vanligt skumgummi som limmades på insidan, i öppningen sattes två plåtar som skapade en labyrint, även på dessa limmades skumgummi. innanför i själva burken satt luftfilttret av skummgummi som i vanliga fall stack upp genom huven. Själva dämparboxen tejpades med mattejp samt silvertejp på huven. I BMW tobbes fall ska man kanske fundera på om man inte ska göra en ny ljuddämparbox precis där insuget börjar, lösa bitar lär då fastna i vanliga luftfiltret, denna lösning lär även ge bäst effekt. Man bör ljuddämpa innan gasspjällen, Alternativt kan man limma skumgummi på insidan av befintlig box om du har individuella spjäll och sedan sätta in ett tunnt glest stål/alunät som ser till att det inte kan sugas in. _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||||
|
Re:
[HALV OT] Nu börjar vi ju snacka närliggande sånt jag hållt på med i massa år, dämpa ljudet från datorer på olika sätt. Alltid intressant med hur man väljer material, ljudfällor, fallgropar när man tror en grej kan dämpas med en teknik men så visar det sig att det inte riktigt var som man trodde. Osv. Kul område [/HALV OT] _________________ Magnus Thomé
|
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Göra ljudmätning hemmavid. Törs man lita på det.
|
<< 1, 2, 3 4 besök senaste veckan (6171 totalt) |