| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Syradoppning av motorblock, göra eller inte göra?
|
12 besök senaste veckan (10818 totalt) |
|
Detta gäller en CIH motor från Opel, dvs en riktigt gjutjärns spis! Den kommer att byggas upp med delar från gamla rallymotorer och ska förhoppningsvis landa på ca 100 hk/l. Inget jätte extremt alltså. Dock är jag väldigt nyfiken på om jag kan göra någon vinst genom att syradoppa blocket? Eller räcker en rejäl tvätt lika bra i detta fall? Min motor kanske inte är "extrem" nog för att de ska märkas så stor skillnad?
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
Det är mest för att få blocket helt rent alltså? Då är det högtryckstvätt med hett vatten som gäller, dränk blocket i avfettning ett par dagar och gå sen lös med högtrycken. Spola länge och var inte rädd för att spola in i oljekanaler. Kör man med hett vatten så ångar det bort snabbt, vill man vara extra säker så kan man blåsa med tryckluft efteråt.
Annars får du leta upp nån industri som har en tri-tvätt, de är tyvärr inte lagliga sen ganska många år tillbaka pga att de är ganska ohälsosamma. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
|
Re:
Med tiden sätter sig koks och avlagringar i oljekanaler, rost i vattenkanaler osv. Detta vill man ju inte ha, då är syradoppning ett sätt att bli av med allt!
Precis, rengöring av grundligare sort! Högtryckare med varmvatten och avfettningsbad låter ju enklare att genomföra i alla fall Känns som att gjutjärnet inte blir lika "torrt" efter en sån sväng som de hade blivit av syran också? Lite de jag är rädd... att jag inte ska hinna få ihop motorn snabbt nog efter doppet vilket resulterar i ytrost överallt och "vinsten" är borta!
Tritvätt, har en sån något speciellt utseende eller funktionsform? Så man enklare ska veta var man kan leta Mittemot hemstället fins en verkstad med en motordelstvätt som jag säkert kan hyra in mig på annars men om den är tillräckligt effektiv för att rensa i kanalerna vet jag ju inte... Han som driver de stället må vara en perfektionist av värre sort men håller ju mest på med automatlådor, vet inte om dom har svåråtkomliga kanaler som ett motorblock har?
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
En het vatten högtrycks tvätt värmer ju blocket så det i princip blir självtorrt, blaksa rent med diesel först ordentligt och sen en ser du till och ha SnowClean Grovrent så och massa hetvatten så ska du se att det emst för svinner! Ja ett rotojet munstycke är ju guld med!!
Så brukar vi tvätt avora motroblock och där brukar det bara var lite rost kvar. Sk du ha väck det kan du kör amed vatten bläster till högtrycken! |
||||
|
Ultraljudstvätt låter avancerat, undra om de finns någon sådan här i skellefteområdet :S Får väl höra mig för!
Ångtvätt är jag nästan lur på att de är Hasse har som har verkstan mittemot mors/fars! Snowclean grovrent efter dieseltvätt och högtryckare med varmt vatten. OK då har jag ju en del tips i alla fall Men om man återgår till syradoppningen för de är en sak jag funderat över på de spåret också.. lagerlägen, cylinderlopp osv. De känns av någon anledning som att ytan inte kommer vara densamma efter ett dopp i grytan? Jag har säkert sett för många filmer där syran fräter hål på allt den kommer åt men jag inbilliar mig i alla fall att materialet kommer bli tunnare efter ett syradopp, rätt eller fel? Beror säkert på syran, stället jag tänkt mig kolla på om de nu skulle bli så håller på med galvanisering.
||||
|
Re:
Jag skulle tro att automatlådeverkstaden klarar att rengöra ditt motorblock, det är betydligt mer oljekanaler och skrymslen i ventilhuset på en automatlåda än vad det är i ett motorblock. CIH-blocken har inga avancerade oljekanaler, det går en ganska stor från pickupen till pumpen, sen går det en från pumpen längs med ramlagren. Det sticker ut mindre kanaler vid varje ramlagerläge. Slutligen är det en mindre kanal som går upp till topplocket, den tar en genväg via ett av hålen för en topplocksskruv. Det som brukar vara jobbigast att få rent på de motorerna är bröstkåpan, där finns det gott om skrymslen som samlar oljekoks. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
|
Jag har syradoppat block. Det finns en tråd om det.
Leta rätt på den....Där står det hur man inte gör..
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
Jag hade inte vågat syradoppa mht lagerlägen - karrosser syradoppar man ju ibland för att "tunna ut" plåten så det blir lättare. Tipsen om dieselmarinad och hetvattentrycktvätt är nog tillräckligt i detta fall. _________________ Tony Jonsson Har 63 cylindrar sist jag räknade... |
||||
|
Låter som om det vore en rejsaaffärsidé att fixa en dieseltank som hugade kunde få hyra in sig i en vecka i taget.
Hmm, var har jag sett och jobbat med rostfria kar med avtappning i botten, typ 1n meter långa, på hjul. Låter som nånting på en stor tvätt. Sen borde man ha en pump och ett munstycke så att man kan pumpa igenom kanaler helt under ytan för att slippa stänk. _________________ Arne Lindgren |
||||
|
Re:
Nu spelar det ingen roll eftersom Tri inte får användas på det viset längre (vad jag vet). Dessutom tar det inte rost som kanske en kontrollerad syratvätt skulle göra. |
||||
|
Re:
Har provat att lägga i rostiga bromsskivor över vintern. När jag tog upp dem var det ngt blå kristalliserad beläggning på ytan - såg ut som ett litet korallrev :-) Annars är ofta citronsyrabad bra om man inte har bråttom. _________________ Tony Jonsson Har 63 cylindrar sist jag räknade... |
||||
|
Re:
Batteriladdar anodisering funkar ju lika bra i så fall
Nä jag får nog prata med hasse då. Dieselbad, sen motortvätt hos honom så borde de la duga med renhet! Ska ju som tur är inte bygga en 400hp/l F1 maskin av gamla hopplockade delar från ladugårdar
||||
|
Citronsyra har jag fått väldigt bra resultat med. Med värme blir det extra effektivt:). Men ett dygn i syran och sedan gnugga bort och efter det ett till så borde det mesta vara borta. Är det inte det så ärdet bara köra igen tills all rost är borta. Effektivt och väldigt billigt om man köper det på rätt ställe.
Angående kar så har vi ett kar i rostfritt med avtappningsplugg, ca 80cm högt om jag minns rätt, kanske man skulle hitta på något vettigt med det
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
Rekommenderar citronsyra. Ska du rengöra oljekanaler med den, bör du avfetta dom före. Sedan är det bara att fylla med citronsyra. Ska du ha blocket rent på utsidan går det utmärkt att blanda tapetklister-pulver i citronsyran, tills den får en gröt-liknande penselvänlig konsistens. På så sätt får motorn hänga kvar i motorbocken
_________________ Torbjörn Blomfeldt |
||||
|
Re:
Jobbigt att komma åt med borsten i kanalerna bara Piprensare kanske man tar sig en bit med? Eller luckras de upp tillräckligt för att en högtryckare ska få bort de om man riktar in strålen i kanalen?
||||
|
Re:
Haha
Det kommer jag ihåg. Motor for dummies, make you bigblock to a smalblock in 1 week
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
12 besök senaste veckan (10818 totalt) |