Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
16714 besök totalt |
hur räkna på diffuser?
ja, bilen spårar ur mer och mer... ![]() vore fint att försöka få fast en diffuser under min räcerkombi, då marktrycket inte är det bästa antar jag.. fram sitter det en cup-läpp av modell denna ( frågan är om den hjälper något): ![]() tänkte att man kunde kanske försöka sig på en diffuser här någonstans: ![]() i jämnhöjd med underdelen sitter en reservhjulsbalja som jag vill ha kvar, så den kan inte bygga mycket uppåt ( förutom dom sista 100mm mot kofångaren) själva kofångaren kan jag kapa i om det så är... ev skulle man kunna göra en som går längs hela bilen och bljuddämparen imellan likt detta: ![]() skulle det vara bättre? om man räknar på bägge alltså? alla tips är välkomna om hur jag ska göra, ![]() _________________ A l e x l i n d a h l |
||
Re: hur räkna på diffuser?
Jag vet inte om jag har några upplyftande tips å komma med men att räkna på en diffusser här kan man glömma på en gång för man kommer ingen stans. Det finns för många osäkra kort under bilen för att det ska gå. Antingen kan man kolla på något racing team som fått till det med en liknande bil eller så är det ett experimenterande av rang. Många Nascar rundbanebilar har hjälpliga lösningar för bilar med icke plana under sidor och frontmotor att kasta ett öga på. Ofta e en bra spoiler till hjälp. Å en inte alltför hög markfrigång. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
vore något sådant här att satsa på till att börja med?
![]() urtsäktar den dåliga paint ritningen.. sett från sidan alltså, vad har " väggarna" som står lodrätt för inverkan, styra luften åt vissa håll? vill man ha en kant som lutar neråt som i bilden för att mata på mer luft? eller ger den en lyftande funktion? spelar det någon roll om hela övre planet lutar eller bara dom sista 100-150mm? undre planet är tänkt att luta hela vägen. jag skulle kunne göra läggre lodräta väggar så man fortfarande kan justera den utan att byta ut dom, fast det kanske gör luften mer turbulent? har googlat utan att hitta nån info känns det som.. verkar som det är trial and error som du säger göran, ( som om man inte har allt annat att justera bort sig på ![]() _________________ A l e x l i n d a h l |
||
http://www.bokus.com/b/9781844252305
http://www.bokus.com/b/9780837601427 Matnyttig läsning för hela klassen! En diffusor bak utan att ha ett någorlunda plant golv hela vägen fram gör nog inte mycket nytta, och att få dit helt plant golv kräver en del arbete för att slippa problem med värme (luft från kylaren måste ut någonstans, avgasröret blir varmt om det stängs in etc...) Hur mycket jobb och pengar är du beredd att plöja ner, och hur mycket är du beredd att bygga om? Men jag tar väl och svarar på en fråga du ställt i alla fall: De lodräta väggarna är till för att styra luften bakåt och hindra luften från att ta "fel väg". De längst ut till höger och vänster av diffusorn behövs för att hindra luft från att komma in från sidan, de som sitter "mitt på" diffusorn är betydligt mindre viktiga. _________________ Ulf Gunnarsson |
||
kapar helst inte i själva underredet/ chassit, plast detaljer går bra...
inte så sugen på att lägga ner tiotusentalskronor heller, tänkte mest om man kunde göra en liten förbättring utav marktrycket ( den där saken fram, hjälper den något tro? köpte den i styling väg innan bilen spårade ur).. har iaf ritat upp en ställbar variant, samt att jag får kika lite nogrannare på bilen.. _________________ A l e x l i n d a h l |
||
vad tror ni om något sådant här?
![]() som det står på bilen så ett undre likadant plan som det övre, fast ledad i främre änden och olika hål bak så man kan justera gradantalet? är det bättre att ha flera hål att justera graderna med eller ska man fräsa ett avlångt hål i "väggskivorna" och låsa fast med en skruv på utsidorna. tänkte ev. försöka tillverka en i alu och testa fram när bilen kommer ut, är det något som ens är värt att lägga ner pengar på? tycker att konstruera och tillverka är det roligaste som finns, så intresse finns det allt, inga stora pengar det rör sig om för material heller.. _________________ A l e x l i n d a h l |
||
Vad ska du ha undre skivor till? Under diffusorn har man marken, och att stoppa in grejer därimellan utan möjlighet till vindtunneltest är lotteri på hög nivå...
Hur stor är det tänkt att det på bilden ska vara? Gillar inte den plötsliga breddningen "mitt på". Grundtanken bakom diffusor, ifall jag får summera det jag läst mig till (kraftigt summerat och ur minnet): Helplant golv under "hela" bilen, gärna en aning högre i bakkant än framkant Kjolar på bilens sidor för att minska luft som kommer in den vägen Diffusor längst bak, vissa har nämnt 7 grader som lämplig vinkel att utgå från. Fronten av bilen kan utformas för att hindra luft från att komma in under bilen, eller för att få in mer luft - får man det rätt kan det funka bättre med mer luft nertvingad under bilen, men får man det fel kan det å andra sidan ge helt andra resultat... _________________ Ulf Gunnarsson |
||
Med risk för att låta dryg men;
Har du sökt lite på forumet? Det finns ett tiotal trådar där aerodynamik diskuterats som är väldigt matnyttiga och helt klart kan rekommenderas. (Lite slarvigt förklarat, men:) problemet är att det är inte diffusorn som bygger downforcet, utan det plana underredet. Diffusorn hjälper bara till att accelerera luften och skapa ett undertryck under bilen (det plana underredet). Detta kommer aldrig hända med ett vanligt produktionsbilsunderrede, med tanke på att luftströmmarna är så turbulenta. Skruvar du på en diffusor på en bil utan plant underrede, kommer den enda förbättringen möljigtvis vara estetisk. Tyvärr. Jag säger inte att du inte ska göra det, men förvänta dig bara inte några märkbara skillnader. |
||
då fick jag förklaring till hur det funkar med bara 1 skiva,
![]() lite mer specifika mått kommer till helgen, varför den smalnar av på mitten är att jag ev kan dra den mycket längre fram då.. provat att sökt men finns tyvärr inte så mycket, iaf inte vad jag hittar ![]() edit: du låter itne dryg alls, bara jag som är totalt nybörjare på detta... ![]() _________________ A l e x l i n d a h l |
||
Re:
Lekmannasvar; Nej. Men motbevisa mig gärna ![]() Här finns nyttig läsning; https://rejsa.nu/info/aerodynamik.pd EDIT: Sök efter poster från Jonas Jarlmark och Porschedriver. Två namn som jag kan komma på rakt ur minnet som skriver mycket läsvärt och (tror jag) har höga kunskaper inom ämnet. |
||
"bara" -.- smälla dit ett plant golv med andra ord isf.. undra om man kan lyckas med detta på bågot bra sätt
![]() läste igenom nån gammal tråd av kenson lite snabbt, där framkom ju problemet med motorrumskylning fort. om golvet ska vara helt slätt under hela vägen fram, antar jag att man absolut inte får gör några hål som släpper ut luft på något sätt?.. från vx-lådan och framåt är problemet egentligen... _________________ A l e x l i n d a h l |
||
Re:
Håller på lite smått med min bmw att fixa till lite bättre aerodynamik. i fronten blir det en splitter som ha ett utstick på ca 15 cm & som fortsätter ca 1m in under bilen. Sen kommer ett plant golv mellan hjulaxlarna problem här är värmen från avgasysystemet. efter bakaxeln kommer det att sitta en diffusor den blir ca 80-85 cm lång med 7-9 graders lutning. Bak sitter även en airforce vinge som sticker ut bakom bilen. Problem blir det även med kylning till vx-låda & bakaxel men det får lösas på nått sätt. Plant golv gör ju nytta på 2 sätt det sänker luftmotståndet & har du lite vinkel på det högre bak än fram får du även downforce av det. På sidorna kommer det att bli trösklar som går rätt långt ner mot marken Ett namn till som vet en del om diffusor är Göran Malmberg de har testat en del på speedlab corvetten _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||
Re:
Använd "Gamla söksidan" https://rejsa.nu/forum/search.php (inte google-söken) Sök på författarna AndersY, porschedriver med t ex "*aero*" eller "*diffusor*" i sökfältet. Klicka i att du vill se individuella inlägg så blir det enklare att sålla _________________ Johan Lekås |
||
Fan vad du bygger Alexander
![]() Här är en bolt-on diffuser som ser iktigt vettig ut: http://passwordjdm.com/PasswordJDM-D Det kanske är nåt att eftersträva? Som dom andra säger så är det viktigt att det är plant under hela bilen. Vilket material hade du tänkt dig? _________________ Erik Lindgren Honda Integra Type R K24 -98 Accord -04 |
||
får ju inte greja på din?
![]() nä men måste ju ha något att göra, frågan är om det går att besiktiga aset sen?... först tänkte jag alu, men ska jag bygga slätt golv så får det bli plywood samt alugavlar isf... _________________ A l e x l i n d a h l |
||
1) Första gången jag ser något bra bolt-on aerodynamik. Skulle man bara ha en S2k....
2) nya söken suger jämfört med den gamla _________________ Micke Bergman Alfetta GTV 2.0 - Roadsport Alfa 75 TS - Endurance 164 Q4 - Till salu GTj - Project 7xx |
||
Re:
IMSA Audin har diffuser och ett plant underrede. För att utnyttja detta på bästa sätt, och samtidigt inte leda luft med låg densitet över bakvingen, så leds också motorns kylluft ut framför framhjulen. Vet inte hur längd/vinkel på diffusern Audin har men den Mazda RX7 som körde i samma klass använde sig av diffuser som hade en vinkel på 6 grader. Diffusern började strax framför bakhjulen och den hade inga vertikala plåtar för att styra luften. Jag skulle förvänta mig att IMSA Audin producerade cl värden på -0,3 till -0,4 för cd värden på 0,4-0,6. Alltså runt 250 kgf downforce vid 300 km/h. Har man inget plant underrede så brukar det dock vara ganska meningslöst att försöka producera downforce med ground effects. En fin vinkel bak mot stötfångaren kanske kan sänka luftmotstånd och lyftkrafter något men för mer än så är nog utsikterna ganska dåliga. Plant underrede kräver ganska omfattande modifikationer av bilen och tycker man det är mycket så får man nog ta till andra knep för att minska bilens lyftkrafter. En vinge baktill, ett par sidokjolar och en frontläpp som hindrar luften att gå under bilen är en variant. |
||
![]() |
Racetech
![]() |
16714 besök totalt |