Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Manta -87 Victor edition
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (11542 totalt)
1817
Norrahammar
Här sen Aug 2007
Inlägg: 67


Trådstartare
Tog mig tiden idag att justera toe out eller rättare sagt avsaknaden av den... Låg på hela 3.6mm toe in när jag började......
Justerade ut det till 1.8mm toe out, självklart hade det börjat regna när jag var klar så ngn riktig provtur blev det inte men jag tyckte mig ändå känna att bilen var mer lätt in i kurvorna. Får testa detta under helgen då förhoppningsvis solen tittar fram.


Blev tvungen att ta bort fronten för att instrumentet skulle få plats.

_________________
Victor Johansson
Manta GSI -87 Under konstruktion...
Toyota Avensis -05
Astra F
Citera
E28Micke
Norrköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 78



Tror du kommer mäka en stor skillnad, eftersom du hade så pass mycket in..
Ska bli kul o höra vad du själv upplever sen..

_________________
M icke S kiöld
Citera
1817
Norrahammar
Här sen Aug 2007
Inlägg: 67


Trådstartare
Har testat några mil med den "nya" toe justeringen och visst märks det skillnad, men tron flyttar ju berg som det heter också . Justerade kalltrycket i däcken med och det gjorde också skillnad.
Fick paket från rallydesign.com med en handbroms i Fredags, självklart var jag tvungen att börja montera omedelbums.



Blev tvungen att knåpa ihop en låda för konsollen att stå på så att vinkeln blev bra på spaken.
Så här blev det med lite färg på......



Tog en stund att lufta systemet sen, fick höja bilen i baken för att få ur all luft.
Testade idag o det nyper bra, inga problem att låsa hjulen (215/45-17) med två fingrar .

Hade jag fått möjligheten att testa en bil med en liknande spak innan så hade jag byggt denna så att jag istället för att dra spaken mot mig så skulle jag trycka den ifrån mig för att bromsa, fick för mig att genom att göra så pressar man ner sig hårdare i stolen = sitter fast bättre i kurvan. Men det kanske finns nackdelar med en sådan montering också för jag har inte sett det i ngn bil innan (tror jag).

_________________
Victor Johansson
Manta GSI -87 Under konstruktion...
Toyota Avensis -05
Astra F
Citera
andreasgustavsson
Åtvidaberg
Här sen Maj 2009
Inlägg: 73



Himla trevligt åk du har!
Du har inte lust att slänga in en bild på hur du har monterat bromssystemet till handbromsen? bara en liten snabbskiss i paint eller så

_________________
Andreas Gustavsson
Citera
1817
Norrahammar
Här sen Aug 2007
Inlägg: 67


Trådstartare
Re:

andreasgustavsson skrev:
Himla trevligt åk du har!
Du har inte lust att slänga in en bild på hur du har monterat bromssystemet till handbromsen? bara en liten snabbskiss i paint eller så


Tack för det.
Jag vet att det finns en skiss här på forumet som beskriver det bra, själv så suger jag på paint och framförallt till att sen få över det på rejsa.se, men en snabb beskrivning är denna.
Fotbomsens Huvudcylinder - in i Handbroms cylindern - vidare till Slavcylindrarna, mao kopplat i serie. Nu är ju min vagn av den gamla skolan så det är ju inte ett diagonalt bromssystem.

_________________
Victor Johansson
Manta GSI -87 Under konstruktion...
Toyota Avensis -05
Astra F
Citera
Mozzarella
08 southside
Här sen Jan 2009
Inlägg: 141



Har inte SBP krav på separat handbromssystem? dvs fallerar hydrauliken ska du kunna stanna med handbromsen.

Snygg bil iaf.

_________________
Tony Jonsson
Har 63 cylindrar sist jag räknade...
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776



Läckert bygge, gillar mantan thumbs up

_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
1817
Norrahammar
Här sen Aug 2007
Inlägg: 67


Trådstartare
Re:

Mozzarella skrev:
Har inte SBP krav på separat handbromssystem? dvs fallerar hydrauliken ska du kunna stanna med handbromsen.
Snygg bil iaf.


Visst har dom det som krav, men jag har sparat orginalet också så att sbp och lagens långa arm blir nöjda också. Tyvär så är det alldeles för dålig effekt med den gamla för att vara till någon igentlig nytta vid inspererad körning.
Tack för kommentaren ang bilen .

KS_Wolfman = Tack ska du ha, har spanat i din tråd med men bara i det tysta.........

_________________
Victor Johansson
Manta GSI -87 Under konstruktion...
Toyota Avensis -05
Astra F
Citera
1817
Norrahammar
Här sen Aug 2007
Inlägg: 67


Trådstartare
Har fått en grabb för ett tag sedan så garage tiden har minskat, men jag kommer råda bot på detta också.
Lite har hänt o kommit till innan han föddes och lite efter också för den delen.

Jag sålde mina 15" fälgar till förmån för nya 15" som var lättare, rätt stor skillnad på hur bilen upplevs tycker jag. Bla mkt snabbare på att ändra riktning, kommer inte ihåg hur många kg per hjul det gjorde men det var betydligt mer än jag trodde. På dessa fälgar hoppas jag kunna montera r-puckarna sen.



Så här ser hon ut nu. Kanske lite väl svart eller? Men fälgarna hade denna färg vid köp.
Tyvär eller hur man ska säga så blev hon ngn cm lägre också vilket gör att mitt redan snålt tilltagna avstånd till backen när jag rullar ut från garaget har blivit på det berömda håret nu..... Börjar bli duktigt trött på att springa med trä klossar framför och bakom för att undvika att skrapa upp underredet.

Har börjat med att konventera till skivor bak också, efter lite rundringning och en lång tripp till biltema för att mäta på deras skivor stod det mellan e30 och vectra a bakskivor, vectran vann matchen och två st köptes in.
Planen är att använda orginal framok på bakskivorna, iallafall var planen det från början . Efter lite funderande så hade det ju så klart varit enklare att använda ex audi 80 bakok med handbroms inbyggt men varför göra det lätt för sig.



orginal ok, renoverat med nya packningar och faktiskt i ganska bra skick.



Som synes så är det precis att slitytan täcker hela belägets yta, skivan är också 3mm tunnare jämfört med orginal fram som är en solid skiva med wooping 13mm tjocklek, de ni kan man kalla rejält , om tjockleken skulle bli ett bekymmer får jag lösa det med en spacer mellan kolv o belägg.

_________________
Victor Johansson
Manta GSI -87 Under konstruktion...
Toyota Avensis -05
Astra F
Citera
1817
Norrahammar
Här sen Aug 2007
Inlägg: 67


Trådstartare
Tog en hel dag att pressa ur ett lager med drivaxel bak! Men nu ligger det jämte, trodde först att jag gjort en dunder tabbe då lagret följde med axeln ut men det ska tydligen vara så.
Tyvär hittade jag en massa spån inne i axel röret, jag gjorde ett olje byte i höstas och vad jag minns så var det inga onormala mängder spån i oljan då. Hur som så ser det inte ut som metal spån utan snarare lamellerna som börjar ge upp, inga missljud eller annat och diffbromsen funkar fint än. Ev öppnar jag diffhuset o tar en titt annars blundar jag och lossas som jag inget sett , har inte tid att pilla med den nu också och ska det renoveras vill jag göra det seriöst med en lamell extra för att öka förspänningen.



Ska föreställa axelrörets insida, man ser "geggan" längst ner.

Annars verkar lagret vara i fint skick, skönt det för det är både dyrt och börjar bli svårt att få tag i.


_________________
Victor Johansson
Manta GSI -87 Under konstruktion...
Toyota Avensis -05
Astra F
Citera
1817
Norrahammar
Här sen Aug 2007
Inlägg: 67


Trådstartare
Gjorde klart vänster bromsoks adapter idag, tog hur lång tid som helst då jag inte fick tillgång till fräs eller andra maskiner pga sommar stäng överallt.
Beväpnad med vinkelharry roterande slip och ett stort tålamod arbetade jag en 10mm stålskiva till rätt form, skitsurt är rätt ord tror jag.
Resultatet blev godkännt men tyvär utan den där sista som man får när man arbetar med fina maskiner.
Hur som så sitter vänster sida på plats nu.



Nu är det bara höger sida kvar...........................

_________________
Victor Johansson
Manta GSI -87 Under konstruktion...
Toyota Avensis -05
Astra F
Citera
auditsq
Veddige
Här sen Aug 2008
Inlägg: 173



ååhh...som gammal Commodore fan så blir man varm när man ser ditt projekt
...mycket snyggt byggt

_________________
Peter Börjesson
Pegasus 7+ Zetec 2.0 Dunnel option 1
Citera
1817
Norrahammar
Här sen Aug 2007
Inlägg: 67


Trådstartare
Köpte en video kamera häromdagen för att officielt filma grabbens första steg och det där men det slog mig att en inboard kamera är bra att ha, så man kan se alla missar man gör bla.

Tog och snidade ihop ett stativ till buren idag av en mini-tripod från www.kjell.se artnr 57303 för 99:- och en 40mm avgasklämma, blev klart godkännt tycker jag och verkar tillräckligt stabilt. För säkerhets skull la jag en karbin runt röret för att fästa fångremmen i om den får för sig att lossna vid en inbromsning och träffa mig i skallen.



Är en rätt billig kamera men den har en digital stabilisator som jag hoppas kommer räcka till, vad säger dom som har erfarenhet av detta?

_________________
Victor Johansson
Manta GSI -87 Under konstruktion...
Toyota Avensis -05
Astra F
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Manta -87 Victor edition
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (11542 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande