| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vart köper man gängtappar? SÖKES m16 x 1,5 mm gängtapp/snitt
|
12289 besök totalt |
|
Finns det någon bra firma som säljer gängtappar och snitt till privatpersoner? Bulten till veven har nämligen blivit skadad o den är i någon mysig stor o fingängad modell
Mvh |
||||
|
Re:
Jo jag räknar med att må när jag får pris.
Det är det jag söker efter just nu, hoppas att någon vänlig själ vet det för jag har glömt hur man mäter
Har man tur kanske det finns snitt o tapp att låna av någon. |
||||
|
Mät skruvens diameter med skjutmått, måttet i millimeter ger dimension.
Mät sedan mellan två toppar på gängan, måttet i milllimeter ger stigning. http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:M-g Måttet D anger ytterdiameter, måttet P anger stigning. Men att renovera gängorna på skruven låter inte som något att satsa på. Beror givetvis på hur pass skadad den är. Går det inte att köpa en ny skruv? _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
Re:
Aha. Så om skruven är 12 mm tjock så är det m12. Och 0.75 mellan topparna så är det 0.75 i gäng stigning. Skruven är kass dom 3 första millimetrarna så jag funderar på att kapa av dom 3. Det är veven jag är orolig för. |
||||
|
Ja precis, så mäter man.
M12*0.75 låter dock inte rätt, om det nu är de mått du mätit dig fram till. M12*1.25 skulle det däremot kunna vara. Fick för mig efter att ha läst ditt första inlägg att det var frågan om gröve dimensioner.. Hur lång är skruven (mätt från änden till planet under skallen)? Hur stor del av detta mått är gängad? _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
Re:
Det var bara påhittade mått. Skruven ligger i garaget med skulle gissa på att den är ca 90mm och ca 25-30mm är gängad av den. |
||||
|
Re:
Vad bra. hade tänkt åka förbi där imorgon och titta. Hade bra priser såg jag med. Under 100a lappen för dom flesta
|
||||
|
Ett tips är att du mäter upp vad du ska ha för gängtapp och sen försöker låna en istället för att köpa den..
Det känns som det blir en del pengar som bara blir liggandes efter att du har rensat gängan i veven annars. Det har lånats ut gängtappar förr på rejsa och kan säkert lånas ut igen om det är så att någon har rätt tapp liggandes.. _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
Ett tips är att ha basgängtapparna hemma, och sen låna specialarna, alt. ta med skruven till din närmsta mek verkstad.
Till gängsatserna av lite bättre kvalitet brukar det ingå en gängtolk att mäta stigningen med. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
|
Re:
En gängtolksats från biltema eller mekonomen är värd att ha. Annars kan man mäta genom att lägga en skruv man är 100% såker på mantel-mot-mantel. Mät inte gängor med linjal. Det finns mm-gängor som har 25,4-per-tum-stigning, man ska vara säker på ögonmåt om man ser skillnad på en sån och en med 1 mm stigning. _________________ Arne Lindgren |
||||
|
Re:
25.4varv per tum? Vad är skillnaden mellan det och 1mm per varv? En tum är ju exakt 25.4mm. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
|
Re:
Han menade säkert 24 gängor per tum, eller 25 eller 26 vilka med ögonmått är snarlika 1mm stigning. Sedan är det vanligare att det är tumgängor, så små mm gängor med tumstigning har jag inte hört talas om. _________________ Roland Johansson |
||||
|
_________________ Tony Jonsson Har 63 cylindrar sist jag räknade... |
||||
|
Mät hellre över 10 gängtoppar än över en, då får man lite bättre mätnoggrannhet.
Använd skjutmått, dela med 10, tada... (fast gängtolk är ju smidigare) _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||
|
Re:
10 toppar = 9 mellanrum eller? ..bara så det inte blir fel.. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
|
Re:
Topp till topp, 10 st sådana avstånd, dvs mät från gänga 1:s topp till gänga 11:s topp. (=10 dalar)
S=stigningen _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||
|
Re:
Tänkte säga gängsprofilen.. fast Eric och Rolle räddade mig.
Sen var jag ju tvungen att frächa upp minnet, det var evigheter sen jag kunde cykelgängor som ett rinnande vatten. Vevpartier: Engelsk 1.37 in x 24 TPI Italian 36 mm x 24 TPI Right-hand thread both sides French (obsolete) 35 mm x 1 mm Just fransk aluminium har många strippat gängorna på. _________________ Arne Lindgren |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
12289 besök totalt |