Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
SS-tider från Bilsportbörsen!!(tävlingsbilar)
1, 2   >>
3203 besök totalt
Nilz
Växjö
Här sen Jun 2003
Inlägg: 290


Trådstartare
SS-tider från Bilsportbörsen!!(tävlingsbilar)

Tiserna är hämtade från Bilsportbörsen! bilarna körda av gullabo förutom radical och formelrenaulten..


1. radical prosport 1300: 1.14,8 (Anders Gabrielsson)
2. formel renault: 1.17,5 (Robert Björkman)
3. vw golf mk2 rally grpH: 1,24,1
4. volvo s40 supernat rallycross: 1.25,7
5. mitsubishi lancer evo V rally grpA: 1.26,1
6. VW typ1 rallycross: 1.26,6
7. volvo s60 challenge: 1.27,2
8. mitsubishi lancer evo V rally grpN: 1.27,3
9. toyota corolla rally grpH: 1.27,7
10. Opel kadett GSI rally grpN: 1.28,5 (bilsports projektbil)
11. renault clio sport rally grpN: 1.28,8
12. volvo 940 rally grpH: 1.29,5
13. Opel asconaB rally grpH: 1.30,0
14. peugeot 306gti rally grpN: 1.32,0
15. volvo s40 challenge: 1.32,7
16. ford escort rally grpH: 1.32,9
17. volvo 240 rally grpH: 1.34,2
18. Opel ascona rally nyaveteran: 1.37,4
19. volvo 240 rally VOC: 1.41,9
20. vw golf mk2 kally grpE: 1.43,5

i förra nummret efterlyste dom tävlingsbilar att prova i ss thumbs up
ni som har och är sugna kan ju maila redaktionen

_________________
M.v.h Nils Olofsson
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Det vore kul att veta vad för typ av däck dom kört på.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770



Lotus Samuel skrev:
Det vore kul att veta vad för typ av däck dom kört på.


Dessa var där när jag körde andra gången:

3. vw golf mk2 rally grpH: 1,24,1
7. volvo s60 challenge: 1.27,2
15. volvo s40 challenge: 1.32,7

Golfen körde på Rally slicks, S60:in på pirelli corsa, s40 kommer jag inte ihåg men kör inte de på standard däck?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

ThomasT skrev:
Lotus Samuel skrev:
Det vore kul att veta vad för typ av däck dom kört på.


Dessa var där när jag körde andra gången:

3. vw golf mk2 rally grpH: 1,24,1
7. volvo s60 challenge: 1.27,2
15. volvo s40 challenge: 1.32,7

Golfen körde på Rally slicks, S60:in på pirelli corsa, s40 kommer jag inte ihåg men kör inte de på standard däck?


Då fick du se Enlunds Golf. den är såååååå härlig =)

_________________
Daniel Steiner
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Lotus Samuel skrev:
Det vore kul att veta vad för typ av däck dom kört på.


Då kompletterar jag med de jag vet, taget ur minnet så rejäl reservation för fel

radical prosport - Dunlop Racingslicks, helt utan skurning
formel renault - Racingslicks - Michelin?
vw golf mk2 rally grpH - Pirelli rallyasfaltsdäck
volvo s40 supernat - Yokohama rallycrossslicks. De är tokmjuka och nog inte så bra på sånt här egentligen?
mitsubishi lancer evo V rally grpA - Michelin rallyasfaltsdäck
VW typ1 rallycross - M.H rallycrossslicks. Oxå tokmjuka
volvo s60 challenge - Pirelli corsa
mitsubishi lancer evo V rally grpN - Michelin rallyasfaltsdäck
toyota corolla rally grpH - Pirelli rallyasfaltsdäck
Opel kadett GSI - Yokohama 032r
renault clio sport rally grpN - Michelin rallyasfaltsdäck
volvo 940 rally grpH - Pirelli rallyasfaltsdäck
Opel asconaB rally grpH - Pirelli rallyasfaltsdäck
ford escort rally grpH - Michelin rallyasfaltsdäck
volvo 240 rally grpH - Silverstone rallyasfaltsdäck

Max bredd i rally är 210 mm. Alla har kört på 15 tums utan de dyrare bilarna så att säga som kört på 17 tummare.

Ascona B:en var asfaltsinställd annars var alla rallybilarna grusinställda med så hård justering som möjligt. Rallycrossbilar är väl jättemjuka för att få grepp i starten? Formel renaulten lär ha totalt fel utväxling för ett sånt prov och måste kunnat kapa massor med tid om man drevat om den.

Opel ascona rally nyaveteran
volvo 240 rally VOC
vw golf mk2 kally grpE
Dessa tre körde på grusdäck. Grusdäck har absolut noll grepp på asfalt höga klackar och väldigt mjukt gummi.

Hoppas de testar lite SLC bilar och tex fyndbörsen cup nästa år. I år har det mest varit rallybilar.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

om någon orkar göra en så komplett lista som möjligt så knackar jag gärna in den i databasen!

_________________
Magnus Thomé
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770



Daniel5xQ skrev:
Då fick du se Enlunds Golf. den är såååååå härlig =)

Den gick något grymt!!! Så där lagom rallyhög men ändå stenhård i fjädringen, och som den la iväg i accelerationen!! Klart frän bil!!

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Glöm inte Gullabos Peugeot 106 Maxi

Klämer sig in på en 3:e plats på ovanstående lista och ska väl minsann klassas som tävlingbil?

1:23,6 enl vanliga SS listan

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770



Eric Josefsson skrev:
Glöm inte Gullabos Peugeot 106 Maxi

Klämer sig in på en 3:e plats på ovanstående lista och ska väl minsann klassas som tävlingbil?

1:23,6 enl vanliga SS listan


Där finns även Anders Carlsson med sin Audi quattro A2 på 1.23.2

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



om man tar bort alla bilar som inte SBP skulle godkänna i befintligt skick så skulle förmodligen jag hamna på första plats,

Är riktigt sugen på att testa med slicks på min.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Lotus Samuel skrev:
om man tar bort alla bilar som inte SBP skulle godkänna i befintligt skick så skulle förmodligen jag hamna på första plats,

Är riktigt sugen på att testa med slicks på min.


Respekt!

ok, du har ett kompetent slalomvapen, men den är ju faktiskt snudd standard! Vad skulle du uträtta i en GT3... Börjar inte dom gå ner i pris nu så det är dax?

EDIT: Nu är frågan hur jag ska bära mig åt för att slå den tiden med 318? Självklart utan turbo!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Samuel>

Jag har sagt det förr men jag säger det gärna igen Din tid är otroligt imponerande!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



Lotus Samuel skrev:
om man tar bort alla bilar som inte SBP skulle godkänna i befintligt skick så skulle förmodligen jag hamna på första plats,

Är riktigt sugen på att testa med slicks på min.


Får nog göra dig besviken .... jag slår dig men det är med Gullabo bakom ratten. Din körning är imponerande

Hoppas få komma tillbaks och köra med fullt fungerande motor i sommar. Räknar med en låg 1,22 tid vilket är rimligt med tanke på att det gick på 1.24,4 på sex cylindrar

_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



seanr skrev:
Lotus Samuel skrev:
om man tar bort alla bilar som inte SBP skulle godkänna i befintligt skick så skulle förmodligen jag hamna på första plats,

Är riktigt sugen på att testa med slicks på min.


Får nog göra dig besviken ....


Men hade inte du hoosierslicks på din? Dom gillar väl inte bilprovningen Men jag gillar din bil skarpt thumbs up thumbs up . Tror nog du kan köra en riktigt bra tid om ni får köra igen . Kommer ni inte under 1.23 så är det bara att ringa

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



Lotus Samuel skrev:
Men hade inte du hoosierslicks på din? Dom gillar väl inte bilprovningen Men jag gillar din bil skarpt thumbs up thumbs up . Tror nog du kan köra en riktigt bra tid om ni får köra igen . Kommer ni inte under 1.23 så är det bara att ringa


Slicks gör 1,5-2 sekunder jämfört med R-däck. Hoppas du får möjlighet att köra med slicks

Jag hör av mig om det blir någon körning i sommar, vore jättekul att ha dig som testförare. Skicka mig ett mail med ditt telefonnummer

_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Undrar om det inte gör mer än 2 sek i SS. Jag körde lite drygt två sekunder snabbare med slicks än med r-däck. Men då tyckte jag att det snabbare åket innehöll mer missar. Sen var iof r-däcken Pirelli Corsa som inte funkade så jättebra på bilen. Ja... vem vet hur många sekunder slicks gör, det beror ju på vilken bil det är osså.

_________________
Magnus Thomé
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



En liten avstickare från denna tråd .....
Jag måste dementera den allmänt spridda uppfattningen att jag kör på Hoosier slicks
Hoosier slicks är något helt annat än de Hoosier däck jag kör på (körde på ...) De Hoosier jag körde med var Hoosier Sports Car D.o.T.-Radial däck (R3S03), dvs gatgodkända däck med 4/32" mönster. Jag placerar dem i R-däck facket men de har en något mjukare gummiblandning än något annat R-däck samt är betydligt lättare - men slicks är det inte !

Som Hoosier själva skriver:
"While Hoosier Sports Car DOT radials meet DOT requirements, they are not suitable for highway use as the expected miles of wear from their racing tread compounds is greatly reduced."

Jag får ta och slänga på Hoosier eller Goodyear slicks som används i GT klasserna - vore kul att se skillnaden med riktiga slicks

_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Magnus Thomé skrev:
Ja... vem vet hur många sekunder slicks gör, det beror ju på vilken bil det är osså.


Vi får väl helt enkelt ta reda på det

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



seanr skrev:
En liten avstickare från denna tråd .....
Jag måste dementera den allmänt spridda uppfattningen att jag kör på Hoosier slicks


OK, ja det kanske va jag som blandade ihop däcken lite där. Jag tittade lite på din bil på en BMWSC-träff och gott om mönster va det ont om då. Det va därifrån jag fick "slicks" ifrån. Men oavsett är ju bilen kapabel till att bli snabbast gatbil helt klart. thumbs up

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



Lotus Samuel skrev:
Magnus Thomé skrev:
Ja... vem vet hur många sekunder slicks gör, det beror ju på vilken bil det är osså.


Vi får väl helt enkelt ta reda på det


Någon som har tre uppsättningar fälgar...
1. Bästa gatdäcken
2. R-däck
3. Slicks

Samtliga körningar självklart samma dag med samma bil

Kanske vi kan få Bilsport att sponsra för att de ska få en liten tabell till tidningen på vad man kan räkna med för skillnader med olika däckstyper

_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



Lotus Samuel skrev:
OK, ja det kanske va jag som blandade ihop däcken lite där. Jag tittade lite på din bil på en BMWSC-träff och gott om mönster va det ont om då. Det va därifrån jag fick "slicks" ifrån. Men oavsett är ju bilen kapabel till att bli snabbast gatbil helt klart. thumbs up


Mönstret är från början 4/32" vilket blir 3,175mm om jag inte räknar alldeles fel, men det slits snabbt.

Jag har nog inte någon chans mot dig eftersom du är en så mycket duktigare förare vilket betyder mer än bilen

_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
Allmänt banåkaforum
SS-tider från Bilsportbörsen!!(tävlingsbilar)
1, 2   >>
3203 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande