| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vart köper man gängtappar? SÖKES m16 x 1,5 mm gängtapp/snitt
|
12289 besök totalt |
|
Skruven är troligen en m15 * 1.5 i stigning.
Min bror har mätt så ja tror det stämmer
Skulle mera tippa på en m16 * 1,5 eller vad tror ni. |
||||||
|
Re:
Tror du det är lätt att få tag i ? |
||||||
|
Re:
Det går att få tag på, så klart. Själv kommer jag vara hemifrån mer eller mindre i tre veckor framöver så jag kan tyvärr inte hjälpa dig. Men att få låna en gängtap hos en bilverkstad eller mekansik verkstad borde inte vara någon möjlighet. Var beredd att betala en sedel eller med lite tur en stor påse bullar.. Annars kanske du kan ha tur och få låna en tapp av någon annan här på forumet. När du kortar skruven sen så se till att fasa den efteråt så att du får en ren gradfri ingång på gängan. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
|
Re:
Ska höra mig för! Jag brukar skruva på hängsnittet och sedan kapa och grada skruven, sen skruvar jag av snittet igen så skär det en fin kant. Så nu sökes en m16 x 1,5 mm gängtapp och snitt |
||||||
|
Finns hos t.ex. Flinks järn.
Kostar ca 1200:- + moms för en av varje. Kolla hos en Citroen/Peugeot/Fiat-handlare. Det är nämligen den gängan på hjulbultarna på deras stora transportbilar och det är inte sällan dom drar dom snett
_________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||
|
Re:
oj det var dyrt. Kollat runt lite på andra sidor och där tar dom en 100ing eller 2
Citroen där jobbar ju Dennis, Skicka ett sms till honom, vore ju perfekt om han hade! |
||||||
|
Re:
Det kanske fungerar men är inte rätt. Inte i min värld.
Kapa skruven till önskad längd, slipa sedan en fas i änden så att ingångsvarvet på gängan inte blir utstående i änden av skruven. Se till att inte slipa med för grova grejer så du får en för ruff yta. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
|
Re:
Du skrev inte billigt i frågan
Fördelen med Flinks var att det fanns när jag behövde och inte i nån obskyr internetbutik med otydbar leveranstid. Därför kan dom ta 10 ggr mer betalt
_________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||
|
Re:
okej. jag tycker det kan vara lite krångligt att få på muttrar då, fast nu är det ju gängnitt vi pratar om :P Får bli lite pill när jag får tag i allt. O Sen ska skajjan funka. Weii |
||||||
|
Re:
Vad bra
|
||||||
|
Re:
Får skylla på att jag fått för mycket tips
|
||||||
|
Kolla på Jula.
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&%40where.ItemID%40EQ=188514 79:- för 16 mm gängtapp men står tyvärr inte vad det är för stigning. /Magnus H _________________ Magnus Gröhn |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Vart köper man gängtappar? SÖKES m16 x 1,5 mm gängtapp/snitt
|
12289 besök totalt |