| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Svetsa gjutjärn?
|
4770 besök totalt |
|
Svetsa gjutjärn?
Har en spricka i ett grenrör och undrar hur man bäst går tillväga för att fixa det. Vad jag fatta så är det bäst att: Slipaur spricka ordentligt. Borra ett hål i varje ände av sprickan. Hetta upp grenröret ordentligt. Svetsa med gjutjärnspinne, även hört folk som svetst med MIG med enl. dom lyckat resultat. Låt svalna väldigt långsamt. Finns det något annat bättre sätt, än att köpa nytt alltså. |
||||
|
Re: Svetsa gjutjärn?
Köpa bättre sprickfritt begagnat. Är ett v'äldigt lotteri att få gjutjärnsgrenrör att hålla. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re: Svetsa gjutjärn?
Finns inga att nya att köpa, det jag hittade tillslut var det en spricka i. |
||||
|
Esab har speciella pinnar för sånt (motorblock/grenrör/bakaxelhus) . Med dem skall man INTE förvärma.. tvärtom skall man bara svetsa nån cm i taget o låta svalna emellan.
Finns andra fabrikat också.. gemensmma nänmnaren är hög nickelhalt i elektroderna. Nickel har en värmeutvidgning som är i stort sett samma som gjutjärn bara att gåin till svetsfirman o säga vad du skall göra så får du rätt elektroder _________________ Mats Andersen |
||||
|
Så här sa en svetsare på mekaniska verkstaden till brorsan när han skulle svetsa avgashuset i turbon:
En svetsare på mekaniska verkstan på jobbet rekommenderade att svetsa gjutjärn utan förvärmning eller eftervärmning. Istället skulle jag slipa ur ordentligt, sen svetsa ca 2 cm, smida ut fogen med spetsig hammare, vänta tills det kallnat ordentligt och lägga 2 cm till osv Vet dock inte om han hade speciella pinnar men jag tror det. /Karl _________________ Karl Vestgöte |
||||
|
Re:
Tipset jag fick var också att knacka medan det svalnar, detta för att få bort spänningar, har testat med lyckat resultat Undras just varför spetsig hammare = nytt för mig Finns det någon teori som kan avslöjas om detta månne.
_________________ Arto Rajakangas miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Svetsa gjutjärn?
|
4770 besök totalt |