| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Oljebyte på CSN-budget - Mest pang för pengen?
|
17734 besök totalt |
|
Ett annat tips på en olja som ger mycket "pang för pengen" måste ju vara Motor Gold Supertec 5W-40 som ni får hela 25 liter för under tusenlapppen! Säljs på Ullared för 198 kr för en 5-litersdunk.
Nu kan man undra vad det är för sörja men den har faktiskt följande klassning * API SM/CF * ACEA A3/B3, A3/B4 * BMW LongLife-98 ovanstående uppgifter kommer från Motor Gold websiten. Dock stod det fortfarande API SL på etiketterna på dunkarna i Ullared för ett par veckor sedan. (Kan det vara så att att oljan "uppgraderats" till API SM och det är ett stort lager kvar av flaskor och dunkar med de gamla etiketterna? Men API SM har dock funnits ett antal år - tror det var slutet av 2004 den introducerades...) Dessutom gick faktiskt jag in och kollade i BMW:s egna lista över LL-98 oljor och den var faktiskt med där. Har dock ingen erfarenhet av denna olja. Men API SM, ACEA A3 och BMW LL-98 är ju några bra tecken iallafall. Som nämnts tidigare så är det nog inte en dålig ide att köra på xW-50 viskositet när man kör lite bana och med en långmilare. Däremot tror jag inte det spelar så stor roll om det tex är SL eller SM klassning eller andra mindre variationer. Det är nog bättre att satsa på att byta lite oftare istället då bankörning orsakar ju hög belastning och hög temperatur hos oljan vilket är två faktorer som är har en tendens att bryta ned de förväntade egenskaperna i en olja - oavsett hur dyr och fin den är... _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||||
|
Dock observerade jag 10 grader lägre oljetemp på bana efter att ha (motvilligt) bytt Biltema 10W-50 helsyntet mot 10W-30 halvsyntet...
Men denna förändring tror jag kommer från viskositetskillanden. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
Re:
Det är många som säger "jag har hört" osv men jag har aldrig stött på nån som säger "jag vet att ..." Det vore intressant att få detta utrett en gång för alla ... Typ kalla in CSI-teamet eller kanske fröken Sciutto (gothflickan i NCIS) för att analysera oljan
Själv kör jag på Biltemas delsyntet 10W40 ... "Lågfriktionsolja som ger ett bidrag till lägre bränsleförbrukning. Oljans höga kvalitet håller motorn ren och säkerställer bra smörjning vid kallstart, samt vid hård körning med höga temperaturer." Det låter väl bra?
_________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||||
|
Re:
Statoil i Nynäshamn har i alla fall tidigare tillverkat olja åt Biltema och tittar man på vissa produktspecifikationer så kan man notera att de stämmer ganska bra överens med Statoils motsvarande produkter. Oljan som Biltema säljer är inte heller på något sätt sämre än motsvarande olja med 'varumärke', skillnaden ligger bara i oljedunken. |
||||||
|
Re:
Har också fått detta bekräftat från väldigt säker källa. |
||||||
|
Lite halvt OT, men eftersom jag också ska byta olja i min M42: Hur mycket olja ryms det i den? Har inte instruktionsboken tillgänglig...
Svara fort innan Falk eller nån annan moderator rycker in
_________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||||
|
Re:
Fråga på Autopower eller i din biltråd vetja... typ5 liter om jag minns rätt...
|
||||||
|
Re:
Jo jag vet, men det här gick snabbare.
_________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||||
|
Jag har tyvärr lite dålig erfarenhet av biltema helsyntet 5W-40. Jag har kört med den olja i flera år utan problem i bruksbilen.
Nu testade jag den i min 323i E21 med 17 000mil på mätaren. Den klarade sig bra på Sviesta 2 gånger och en gång på Mantorp. Men när jag körde förarträning med BMW-klubben på Malmby började oljan koka. Tappade oljetrycket vid 4 tillfällen pga för hög oljetemp. Ändå tyckte jag inte att jag belastade motorn mer än vid senaste sviestakörningen.
Jag måste dock tillägga att problemet kanske skulle ha uppstått även med en annan olja, men jag ska prova att byta till biltema 5w-50 istället och montera oljekylare. Mvh Johan _________________ Johan Damberg BMW 323i E21 -81 BMW 320d E90 -05 |
||||||
|
Re:
M42 = 5 liter med filter... F**ck... Falk hann före!
Jag har kört på många skumma sörjor i mina maskiner och kommit fram till följande: Mobil olja i M50motorer gör att lyftarna tickar ordentligt speciellt när blivit varm. Shells Ultra helsyntet köpt på Gekås när dom fortfarande sålde det, var kanon! Att först köra en superbillig olja i M20 i ett par mil med ett Biltemafilter och sedan tömma ur den, byta filter och hälla i Biltemas "Classic" olja är ett vinnande koncept. Det som kommer ut ur tråget när man tömmer ur den superbilliga oljan är inget för den känslige att beskåda. M10motorn vill ha tjock smet, iallafall om man undviker att kallstarta i -15 tidigt på morgonen. En "sköljning" i denna motorn kan oxå utföras med glädje. Efter att ha gjort detta vid 2 oljebyten gör att den oljan du använder håller sig fin och fräsch väldigt länge. När det är time att byta nästa gång för min del har oljan inte färgats dödsmetallsvart utan håller mer en betsliknande kulör. Detta säger ju inte att oljan fortfarande är riktigt bra, utan mer att det finns mindre skit i motorn att låta pumpen transportera runt. Det känns iallafall bra att somna på kudden med den vetskapen. Mycket BMW nu... kanske skall gå med i klubben iallafall.
However, Biltemas oljor är kanske inte top of the line, men att vi kan köra med deras oljor och till och med på bana står ju helt klart.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||||
|
Intressant
Var väldigt intressant tråd det här...För jag har oxå lite funderingar på vad jag skall stoppa i min Porsche 911 turbo -81a eftersom jag o polaren håller på o renoverar den med nya lager o vipparmar o kamaxlar så är det ju intressant o se vad ni har för tips på vad man kan stoppa i för olja i den...Jag har haft Mobil1 olja 5-50 förut...Bilen skall trimmas i framtiden.. Vet ju inte om jag skall köra på helsyntet eller halv...tips o ideer är alltid välkomna.. Ps ledsen om jag förstör tråden lite... //PimPim _________________ Jimmie Lundin Tack till JE Balans & Motor |
||||||
|
Re: Intressant
Körde min på OK Q8 F1 helsyntet. Den är faktiskt inte så känslig för olja. Polare körde sin 930 på mineral. Personligen anser jag Turbo = helsyntet. Hans motor var lite tystare, men den har rullat kortare. I vilket fall som helst, även Biltema helsyntet är antagligen bättre än oljor som fanns 1981. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
Re:
Men antagligen mycket bättre än det som fanns att tillgår när en t.ex bil från -00 & äldre var ny. Sen är väl biltemas oljor knappast sämre än tillverkaren statoils övriga produkter _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Re:
Lite OT men hur oljan beter sig i -15 kallstarter bestäms ju främst av kallviskositeten (xW siffran) och har ingeting att göra med vilken viskositet M10 vill ha driftsvarm dvs varmviskositeten. Dvs både 0W-30 och 0W-60 olja fungerar riktigt alldels utmärkt i -15 kallstarter. Tjock smet vid driftstemperatur motsvaras sedan av tex både av 0W-60 eller 15W-60 oljor
Dock så är ju just 0W-60 lite ovanligt/dyrt pga det breda viskositetsområdet... _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||||
|
Re:
Jag fick samma problem som du för 2,5 år sen i min 325a (det är ju oxå en M20 motor) och det var på vintern när vi körde på isen, jag fick även lagerknack på kall motor. Provade då som en sista räddning att hälla i QS 20-50 racing mineral, och problemet var som bortblåst, jag hade då innan Biltemas 5-50 helsyn. Sen dess har bilen körts stenhårt på hur många banträffar och isbanor som helst helt utan problem. Nu har ju Biltema oxå kommit med en 20-50 mineral, bytte till den inför senaste bankörning, har inte haft nått oljetrycksproblem, men tycker att motorn låter lite hårdare, dessutom har den blivit förvånansvärt svart på bara en körning
Jag rekomenderar dig prova QS racing mineral, den kostar förviss dubbelt så mycket, men den funkade bevisligen på min motor, jag har även kallstartat i -17 lite seg, men lät fint direkt efter start.
_________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||||
|
Både bror och jag kör med Biltema olja i våra SKylines.
Receptet är vi går efter är att fylla i den billiga 10w-30 mineraloljan o biltema filter. Kör ett varv på stan eller 2. Lossa pluggen och titta snabbt bort för du vill inte se vad som finns i motorn, dvs geggamojja. Byt filter igen och häll i biltema 5w-50 Totalkostnad. 4 liter 10-30 a 99kr 2 st filter ca 100 kr 5 liter 5-50 330 kr Sammanlagt 550 kr ca. Det är väll vad en vanlig "kvalitetsolja" kostar
|
||||||
|
och som ett sammanträffande kan jag ju lägga in denna länk ang. biltemas Classic olja!
http://www.statoilforetag.nu/mar/lu/ Ganska så lik beskrivning och samma klasser som dem "dekaltrimmade" biltemadunkarna Dock verkade biltema "sakna" vw och mb klasserna? kanske står med på dunken ändå? http://www.biltema.se/products/produ _________________ Tobias Svenrot Kör oftast DogeRam2500Cummins, MB Gl, Golf Mk1 Gti-84, Golf Mk1 Gli cab eller något av mina andra (46) fordon! |
||||||
|
Re:
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Oljebyte på CSN-budget - Mest pang för pengen?
|
17734 besök totalt |