Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Utväxling 930 TURBO
1, 2   >>
3206 besök totalt
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617


Trådstartare
Utväxling 930 TURBO

Någon som vet var Porsche 911 (930) turbo har för utväxling och slutväxel på den 4växlade lådan?

(att det skall vara så himla svårt att hitta Porscheinfo på nätet...)

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454



Det är bara att fråga på rätt ställe:




(accellerationssiffror är för två pers och halv tank)

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617


Trådstartare
Underbart

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Kenson skrev:
Underbart


Funderar du på en 930 låda i din Ultima?

Vore tufft med lite old bulletproof stil.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617


Trådstartare
kid skrev:
Kenson skrev:
Underbart


Funderar du på en 930 låda i din Ultima?

Vore tufft med lite old bulletproof stil.


Både ja och nej. Funderar på en fullsekventiell låda till 2005 och då skulle en 930 låda kunna duga så länge av ekonomiska och drifttekniska skäl. 4 växlat låter ju igentligen inte lockande men ju andra sidan så dippar den inte lägre än till 5000 varv efter någon växling och vid 5000 varv så lär jag ju ha vrid så det räcker Frågan är hur det är att köra en bil som går 115 blås på ettan???

Vi får se...

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617


Trådstartare
kid skrev:
Kenson skrev:
Underbart


Funderar du på en 930 låda i din Ultima?

Vore tufft med lite old bulletproof stil.


Ni har säkert svar på detta också... Finns det något "kit" för hydralisk koppling till 930-lådan eller får hitta på något eget?

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454



Kenson skrev:
kid skrev:
Kenson skrev:
Underbart


Funderar du på en 930 låda i din Ultima?

Vore tufft med lite old bulletproof stil.


Ni har säkert svar på detta också... Finns det något "kit" för hydralisk koppling till 930-lådan eller får hitta på något eget?


Det är bara G50 och senare som har hydraulisk koppling...930 har vajerstyrd med gaffel och kabel. Jag känner inte till någon kit som finns att köpa men enligt Stig på Stigsgarage så ska det vara möjligt att bygga om.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617


Trådstartare
Passar på med fler frågar när jag ändå håller på...

Hur "dålig" är lådan att växla? (Den är ju känd för att vara lite bråkig)

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617


Trådstartare
beepbeep skrev:

Det är bara G50 och senare som har hydraulisk koppling...930 har vajerstyrd med gaffel och kabel. Jag känner inte till någon kit som finns att köpa men enligt Stig på Stigsgarage så ska det vara möjligt att bygga om.


om det inte är väldigt trångt borde ju en sådan här kunna lösa det problemet.
http://www.apracing.com/car/slave/push.htm

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



115km/h på ettan ger ju en snabb 0-100km/h för då slipper du ju växla!.

Gatbil var det..

_________________
Kör cheva numer.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454



Kenson skrev:
Passar på med fler frågar när jag ändå håller på...

Hur "dålig" är lådan att växla? (Den är ju känd för att vara lite bråkig)


Den är inte alls dålig att växla...väldigt exakt och mekanisk känsla, det är bara att spaken har ganska långa slag samt att den är lite trögare än vanliga lådor då den är ganska stor. Alltså det är ingen Honda Civic men absolut inte dålig att växla med...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Kenson skrev:
beepbeep skrev:

Det är bara G50 och senare som har hydraulisk koppling...930 har vajerstyrd med gaffel och kabel. Jag känner inte till någon kit som finns att köpa men enligt Stig på Stigsgarage så ska det vara möjligt att bygga om.


om det inte är väldigt trångt borde ju en sådan här kunna lösa det problemet.
http://www.apracing.com/car/slave/push.htm


Ja, kanske. Eller motsvarande från en Saab 900 som jag satt i min lite enklare bil:



Med en enkel aluminium-adapter thumbs up Det borde rimligtvis gå att göra motsvarande på de flesta lådor med lite fantasi.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454



Vad ni glömmer är att Porschar har "pull-type" tryckplatta och dom flesta andra bilar (inklusive SAAB) har "push-type" tryckplatta...dvs. man måste dra urtrampningslagret utåt för att koppla ur på 930'n.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617


Trådstartare
beepbeep skrev:
Vad ni glömmer är att Porschar har "pull-type" tryckplatta och dom flesta andra bilar (inklusive SAAB) har "push-type" tryckplatta...dvs. man måste dra urtrampningslagret utåt för att koppla ur på 930'n.


Jo jag tänkte på det men min lilla plan är att byta till en vanlig tryckande koppling och ett nytt svänghjul. Det borde väl inte vara några problem?

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617


Trådstartare
Westfield skrev:

Eller motsvarande från en Saab 900 som jag satt i min lite enklare bil:

Med en enkel aluminium-adapter thumbs up Det borde rimligtvis gå att göra motsvarande på de flesta lådor med lite fantasi.


Verkar ju perfekt och säkert lite bättre pris än AP också.

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454



Kenson skrev:

Jo jag tänkte på det men min lilla plan är att byta till en vanlig tryckande koppling och ett nytt svänghjul. Det borde väl inte vara några problem?


Alltså att byta tryckplatta och urtrampningslager och hålla på bara för att få hydraulisk koppling är enligt mig inte värt det. Jag tycker att man har bättre känsla för dragläge och i överlag bättre med vajerkoppling, även m det blir lite mer svårttrampat.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617


Trådstartare
beepbeep skrev:

Alltså att byta tryckplatta och urtrampningslager och hålla på bara för att få hydraulisk koppling är enligt mig inte värt det. Jag tycker att man har bättre känsla för dragläge och i överlag bättre med vajerkoppling, även m det blir lite mer svårttrampat.


Det kanske är som du säger men har man redan byggt bedaler med hydraliska cylindrar och installerat slangar och allt så är det nog vindre jobbigt att bygga om kopplingen, Tror ju också att utbudet av "herre jössus"-kopplingar är större om man går över till tryckande.

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617


Trådstartare
Väcker liv i denna tråd igen men ytterligare några frågor...

Ungefär hur stor skillnad är det fysiskt på en G50 och en 930låda?

Passar drivaxlar gjorda för G50 på 930 medbringare.

Hur är bredden mellan medbringarna på G50 jämfört med 930?

Är bultmönstret mot motorn samma på G50 och 930?

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Kenson skrev:
Väcker liv i denna tråd igen men ytterligare några frågor...

Ungefär hur stor skillnad är det fysiskt på en G50 och en 930låda?

Passar drivaxlar gjorda för G50 på 930 medbringare.

Hur är bredden mellan medbringarna på G50 jämfört med 930?

Är bultmönstret mot motorn samma på G50 och 930?


G50 är en aning längre, på äldre 911or som t.ex min måste man modifiera karossen lite.

Bultmönstret har hängt med sen 915 lådan till 993.
Jag drar denna slutsats för det finns allehanda människor som moddat sin 911:a liknande min med till o med 993 Varioram motor och de kör antingen med 915 eller G50, 930 låda är ett ovanligt val.

Beepbeep kan rätta mig, är på jobbet nu och försöker förlita mig på mitt minne.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454



Kenson skrev:
Väcker liv i denna tråd igen men ytterligare några frågor...

Ungefär hur stor skillnad är det fysiskt på en G50 och en 930låda?

930 är lite kortare.

Citat:

Passar drivaxlar gjorda för G50 på 930 medbringare.

Ja. Man köper inte separata G50 axlar utan ett helt paket med både axlar och drivknutar. G50 knutar har samma diameter som 930 knutar (108mm) men är några cm tunnare.
Citat:

Hur är bredden mellan medbringarna på G50 jämfört med 930?

Det är med största sannolikhet samma bredd... det hoppas jag i alla fall det då vi har beställt G50 axlar för att använda med 930 låda. Ej prövat än.
Citat:

Är bultmönstret mot motorn samma på G50 och 930?

Ja.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617


Trådstartare
Perfekt! då är det ju inga problem

beepbeep skrev:
Kenson skrev:
Väcker liv i denna tråd igen men ytterligare några frågor...

Ungefär hur stor skillnad är det fysiskt på en G50 och en 930låda?

930 är lite kortare.

Citat:

Passar drivaxlar gjorda för G50 på 930 medbringare.

Ja. Man köper inte separata G50 axlar utan ett helt paket med både axlar och drivknutar. G50 knutar har samma diameter som 930 knutar (108mm) men är några cm tunnare.
Citat:

Hur är bredden mellan medbringarna på G50 jämfört med 930?

Det är med största sannolikhet samma bredd... det hoppas jag i alla fall det då vi har beställt G50 axlar för att använda med 930 låda. Ej prövat än.
Citat:

Är bultmönstret mot motorn samma på G50 och 930?

Ja.

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Allmänt banåkaforum
Utväxling 930 TURBO
1, 2   >>
3206 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande