Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5102 besök totalt |
Långlopp och bromsbelägg
Jag undrar om ngn har några bra tips vad gäller val av bromsbelägg. Loppen är ca 4h, bilen har ca 380 hk och väger 1200-1250 kg och det körs på slicks. Främst är jag intresserad av slitagetålighet både vad gäller belägg och skivor. |
||||||
|
||||||
Det låter ju lovande! ![]() Var det med 9-3:an och i vilken klass körde ni i? Är de snälla mot skivorna också? |
||||||
Säger det samma som övriga...
När vi tillslut bytte till PFC97 så slutade vi leta bra belägg...och då har vi testat allt. |
||||||
Re: Bromsbelägg
Dom heter Performancefriction och säljs av Per Stacke på www.peansweden.com Han finns här också så jag gissar att han dyker upp snart. ![]() |
||||||
Ja de var med 9-3:an...i klass A6 snälla å snälla ![]() ![]() och när jag tänker efter så gick faktiskt dom beläggen som vi hade åkt 24 timmar på även ett 8-timmars lopp en helg när vi provade ett Ferodo belägg. På 3-timmar var det mer än hälften slitet.......eftersom vi inte trodde de skulle slita så mycke hade vi bara begagnade PF belägg med oss ![]() ![]() Så efter 24+8 timmar var det inte mycke kvar vill jag lova....men de höll ![]() _________________ Fredrik Björkman Clio V6 9-3SC Aero |
||||||
Då kör ni motsvarande klass som vi i VLN, dvs SP6. om jag ställer frågan så här då, ni bytte väl inte skivor heller? VAd gjorde att ni inte ville köra med PFC 01? |
||||||
Nej vi bytte inte skivor heller...jag tänkte inte änns på att de var de du menade ![]() ![]() PFC 01 hade vi inte provat då. Men jag är tveksam om dom hade hållt. Skillnaden i friktion märktes tydligt enligt förarna (till 01:ans fördel då) Men slitaget var som sagt ganska mycka större...kan inte svara på exakt men mellan tummen å pekfingret så slets 01:orna dubbelt så snabbt. _________________ Fredrik Björkman Clio V6 9-3SC Aero |
||||||
Frågan va ju inte ställd till mig men jag kanske kan svara ändå. PFC01 har mer friktion men håller inte lika länge. Möjligtvis räcker dom också 24timmar men det vet jag inget om. Jag har kört stenhårt med min porsche med PFC97 hela denna säsongen inkl nurburgring. Har kört 1000mil år och ett antal hundra mil är bana. Mina belägg är knappt halvslitna fram. Nästan som nya bak. Skivorna bak är som nya men framsivorna är lite sprickor i pga hålen. Men det ska man inte skulle PFC-beläggen för. Jag har aldrig bytt skivor. får man fråga vad det är du ska göra? ![]() EDIT: Fredrik han visst före. |
||||||
Man tackar!
![]() Med den slitstyrkan så blir ju bromsbudgeten minimal. ![]() Samuel, Kort sagt så är vi ett gäng som tänker tävla i VLN under 2004 med en E46 M3. Vi siktar på att köra minst 5 race av 10 och om budgeten räcker så kör vi alla 10. Om det otroliga skulle inträffa så vi får tillräckligt mycket sponsoring så kör vi även 24h. Skicka PM med din mail-adress så kan jag skicka över lite info. |
||||||
Då får vi hoppas att vi syns på minst ett race på ringen nästa år då ![]() _________________ Fredrik Björkman Clio V6 9-3SC Aero |
||||||
Tyvärr så lär vi nog inte få ihop budgeten till 24h men vi kommer iaf att vara där. |
||||||
Johann - jag har delarna som ni behöver!
![]() PFC har ett nytt 'track-package' bestående av flytande skivor (325x28mm) med nav till M3 E46. Överlägsen prestanda jämfört med originalskivorna, med högre bett och längre livslängd. PFC 97 är det friktionsmaterial som har bäst livslängd och har mkt bra moduleringsegenskaper vilket gjort det mkt populärt i Sverige i bl.a. långloppsracing. PFC 01 har 16% högre bett och kortare livslängd men ändå längre jämfört med de andra vanliga racebeläggen. PFC 01 har i år använts av bl.a. ett antal toppteam i STCC. 01-belägg och PFC-skivor har även använts på en röd bil med två vita ränder som vunnit GT SM ett antal år. ![]() ![]() _________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||||||
Här var ett inlägg för att få in Stackes bilder men iom att det är ordnat så tar jag bort dom härifrån
![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
PFC-skivorna ger bl.a. snabbare varvtider än StopTech, men jag förstår att det är en överrenskommelse mellan er och StopTech. Har tyvärr inga bakskivor från PFC, men håller på att förhandla med en högt ansedd skivtillverkare om den svensk agenturen. Inom en månad hoppas jag att avtalen är klara och informationen kan gå ut via hemsidan etc. Då finns det ytterligare intressanta delar att erbjuda till bl.a. S4, S6, M3, Impreza, Evo.
_________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5102 besök totalt |