Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 325 CSL E36 -92 "Chili" | 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (14346 totalt) |
En skönhetsdefekt BMW 325a är nu inköpt för att bli räddad och nerbantad för framtida planer som hobby ban bil/ gat bil Bilen är döpt till Chili för att, för att öhh, ja den heter det i alla fall Målet är att få ett BMW M3 CSL stuk på bilen med en rensad coupe, självklart smakfult lättad. Inte riktigt i dagens läge bestämt hur långt jag skall gå med min kebab fast lite mer m3 känsla och finnich . Lite mer original, clubsport på min kanske? Får se.
Lite delmål: *Rostlaga *Laga bucklor *Lacka *M3-Packet *Rensa Coupè *Sitta still stolar *R-däck *Avgas Lite "planer" / önskningar: *Full/ halv-bur *Colivers *Annan Diff *Powerflex bussningar *Bättre viktfördelning Vikt: 1360kg Hk: 192 Motor: 6cyl 2,5L Vxl: 5-man Då bilen inhandlades: Kommentarer/ reaktioner/ Tips är mer än välkomna! _________________ Viktor Ragnmark -BMW 320I E46 M-Sport -03 -Projekt: BMW 325CSL E36 -92 |
||||||
Nu har jag redan massa frågor till er haha
*Vad väger m50b25 motorn utan vanos mot m52b28 motorn? *Dem skall la passa med samma el, vxl och styrning? *Går bilen att regga med bur, annat 3" avgas och 4punktsbälte? // Mvh Viktor _________________ Viktor Ragnmark -BMW 320I E46 M-Sport -03 -Projekt: BMW 325CSL E36 -92 |
||||||
Kul med E36:or .
*4punkts bälte kan du aldrig regga med, måste vara orginal 3punkts. *Avgaset ska inte vara problem om det inte låter alldeles för mkt, beror ju på hur känslig besiktningsmannen är. *Bur kan du regbesiktiga med iom att den inte är helbilsgodkänd, dock får man inte ha toyotastag och heller inte hjälmkrossarstag som tar upp för mycket av dörröppningen elelr hur man ska säga, det får inte vara så mycket ivägen vid insteg. Hoppas det hjälpte något , ska bli kul att se vad som kommer hända! (Måste ju hjälpa en som har så fint förnamn) _________________ Viktor Starkman |
||||||
Japp alltid kul med svenska blonda pojkar med blåa ögon som köper e36er
okej! *Bältet anade jag men tänkte att det kanske fans ngt sätt att komma runt dem reglerna. *Givet vis bara man fortfarande har kvar en okej katalysator. *Hur får jag veta om bilen har helvilsgodkännande? _________________ Viktor Ragnmark -BMW 320I E46 M-Sport -03 -Projekt: BMW 325CSL E36 -92 |
||||||
Den är inte helbilsgodkännd, kom först 95 för e36:or som jag förstått. _________________ Viktor Starkman |
||||||
Här har du ett litet bild på motorvikter det finns 2 rader med M52B28 den tygre är med gjutjärnsblock
& det väger ju ungefär som på M50B25 så du kan jämnföra lite Växelåda & styrning passar men elen är jag tveksam till då det är annat sprut på M52B28 Vad ska du ha race tank till förutom att du får svårt att bes bilen så funkar nog orginal hyfsat. Powerflex är inget jag skulle lägga mina pengaer på isåfall nya orginal. Annars är millways delrin/alu att föredra Helfordonsgodkända bmw börjar dyka upp 95/96 har jag för mig ang bälte är det bättre med ett 6p bälte om man ändå ska byta finns till bra priser hos rallyimport. Bara att köra med dubbla bälten om du ska köra den på gatanh _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Perfekt lite reaktioner och frågor jag ville få svar på! Letade som en galning i ditt forum för fick för mig att jag sätt denna vikt tabellen där men kom till sida 35 sen tröttna jag... haha _________________ Viktor Ragnmark -BMW 320I E46 M-Sport -03 -Projekt: BMW 325CSL E36 -92 |
||||||
Då gav du upp lite för tidigt den fanns på sidan 37 M52B28 är förövrig en bra maskin att satsa på hyfast billigt & ger med M50 insug & M3 grenrör & ett chip som tar bort varvstopp ca 220 hk. Lite triixade med rätt kolvar & nya kammar så har man nog en 20 -30 hk till & till ett utseende som är som orginal Kan ju vara bra att få den mappad i detta läge _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Haha typiskt. Jag letar så sakta efter rätt m52b28 motor men det är ett bra tag innan det är aktuellt med byte skulle jag gissa. Just nu sitter jag mest i funderingar för det visuella. Bucklor och rost är döden att börja med men vi skall ge oss på det imon! _________________ Viktor Ragnmark -BMW 320I E46 M-Sport -03 -Projekt: BMW 325CSL E36 -92 |
||||||
Idag är allt klart med ägarbyte, hemtransport och alla hämtade delar. Efter en snabb tvätt tog jag mig till tippen och deras våg! Resultat: 1360kg med 10L i tanken. Så nu har jag en siffra att försöka komprimera
Inte ens starta ville hon Lättning redan igång: Då var vi igång _________________ Viktor Ragnmark -BMW 320I E46 M-Sport -03 -Projekt: BMW 325CSL E36 -92 |
||||||
Det här bygget ska följas med noggrannhet
Funderar du på att köra i BMW Cup med bilen? _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||||
Va kul att du vill följa det! Nja tror nog att bmw cup är lite för seriöst och "dyrt" att va med i och nu har ju säsongen redan börjat. Men köras på bana skall det _________________ Viktor Ragnmark -BMW 320I E46 M-Sport -03 -Projekt: BMW 325CSL E36 -92 |
||||||
Sjukt sugen jag blev på att ta ut den på bana nu då. Skulle vara sjukt kul att tävla lite med
Just nu tittar jag på hur mkt som måste göras innan bilen kan köras på bana och det viktigaste är: *Byta olja, lufta bromsar + ny bromsvätska. *Rädd att bromsskivorna är slut och måste byta samt även bromsklossarna *Race stolar + underrede *Fungerande ljuddämpare. (antagligen 3" + katt + universal ljuddämpare) Det är la det viktigaste tror jag? Sen är det mkt pill kvar..... _________________ Viktor Ragnmark -BMW 320I E46 M-Sport -03 -Projekt: BMW 325CSL E36 -92 |
||||||
Efter en dag + en hel natt (till kl 5 haha) i sommarvärmen har jag fått massa gjort!
Jag har rensat: *Inredning *Isolering *Matta *Asfaltsmattor *Taklucka Ja ni ser nog själva Meningen var att jag skulle ta en bild på rosten vid listen men med lite fel skärpa blev det en klockren pose från min sida. Bjuder på den haha Meningen var att jag skulle ta en bild på rosten vid listen men med lite fel skärpa blev det en klockren pose från min sida. Bjuder på den haha _________________ Viktor Ragnmark -BMW 320I E46 M-Sport -03 -Projekt: BMW 325CSL E36 -92 |
||||||
Jag har lite kvar i hjulhus, motorutrymme, dörrsidor och instrumentpanel att rensa ut men sedan skall jag ta kort på alla lådor och säckar jag har med allt jag tagit bort. Trodde aldrig det kunde bli så mkt! Bara under mattan låg ju massa luftvägar i plast som jag inte ens tänkt på att dem fanns där och tjock va den satan med, upp till 7 cm på vissa ställen haha.
Sitter och funderar på vad jag skall sälja av/slänga och vad jag skall behålla. Det tar ju massa plats! Den ända inredningen jag vill ha i bilen är det svarta taket utan takluck-öppningen. Fast funderar på att spara dörrsidor om nästa ägare ev vill ha den mer som gatbil? _________________ Viktor Ragnmark -BMW 320I E46 M-Sport -03 -Projekt: BMW 325CSL E36 -92 |
||||||
Mina synpunkter: Absolut inte för dyrt, klart du skall tävla på sikt. De flesta pimpade gatbilar lägger ner mer $ på sina bilar än vad vi gör i BMW Cup. Sikta på klass standard, kom ut på banan i dess rätta form och ta därifrån stegen till de högre klasserna om/när du känner för det. Bygger du smart så kan du ha en gatlegal BMW Cup klass standard bil som du kan köra med både till och från tävlingarna samt på olika gatbilsträffar. Att bygga en bur på riktigt är inte dyrare/svårare än att slänga i en knippe rör Dessutom ökar du andrahandsvärdet om du bygger en SBF godkänd bur. Reglemente: http://www.bmwsc.com/website1/1.0.1. Tror du är på rätt väg att kasta ut allt "löst", i med en riktig stol/bur/bälte/ratt på med ordentlig väghållning, r däck och lite bättre bussningar bak, främst i yttre infästningen till bakre nav så kommer du ha en bil som går att köra riktigt fort med och som hänger av en original M3CSL vilken dag som helst på en kurvig bana _________________ Patrik Skoog |
||||||
Underbart! Jo jag vet att "klass standard" skulle vara ngt men jag vet inte om jag har kvar bilen så länge Men perfekta upplysningar jag behövde om reglementet, sen har du helt rätt jag skall bygga en gatlegal bil som är sbp och sbf godkänd och klar att köra bmw cup. Bra information om bustningarna där med! // Mvh _________________ Viktor Ragnmark -BMW 320I E46 M-Sport -03 -Projekt: BMW 325CSL E36 -92 |
||||||
Total osanning! Men det betyder förstås inte att det inte är värt det! Klart du skall täfvla Viktor, lycka till! _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
Med tanke på vad folk lägger på bromsar, väghållning, viktminskning och div delar vet jag att det rinner iväg endel sånnahär: _________________ Viktor Ragnmark -BMW 320I E46 M-Sport -03 -Projekt: BMW 325CSL E36 -92 |
||||||
Lätta är dock oftas gratis så riv mer! Tips är att ta loss brädan och tabort allt gos bakom den samt se över elsystemet, vem behöver blinkers? originalavgaset kan ofta väga mycket också. Vet att mitt på gamla E34an vägde som en klen vuxen. Hålborra och skrapa allt underbilen samt plastditon till skuff, dörrar samt huv hjälper nog en del det med. Dock viktigt att kolla reglementen om du ska tävla. Lycka till och slänga gärna upp lite vikter,s jälv sugen på en jättelätt E36a. _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 325 CSL E36 -92 "Chili" | 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (14346 totalt) |