| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
225/45 17 gatdäck el. 195/50 15 r-däck för konbana
|
1929 besök totalt |
|
Jag kör konbana med min standard bmw 328 och har funderingar på det här med däck. De däck jag kör med är i dimensionen 225/45 17" och är kvalitetsgatdäck. Men jag undrar om det skulle vara ide att byta till toyo proxies r888 r-däck i dimensionen 205/50 15". Som det är nu blir framhjulen märkbart hala efter ungefär halva konbane-slingan. Klarar r-däck att behålla fästet hela vägen i mål och kan de ge bättre grepp totalt sett än originaldäcken? Resultat från näst sista körningen där några bilar körde med r-däck: http://www.raceinorr.se/resultat/kon Resultat från körningen igår där de 2 snabbaste körde med slicks och kring 5-7 bilar hade r-däck: http://www.raceinorr.se/resultat/kon Skulle jag kunna åka 3-5 sek fortare på en 1½-minuts-slinga så att jag kan ge slicksåkarna en match?
_________________ Erik Forsberg |
||
|
Varför gå ner så långt i bredd och gå upp så mycket i profil? Pris kanske? Men med en såpass tung bil så blir det ofta bättre med lite lägre profil. Och bredare är självklart snabbare osså. Med samma dimensioner som gatdäcken så tjänar du säkert några sekunder, både pga klart bättre grepp (gäller bara ha temp i stommen vilket inte alltid är lätt i slalom om man får åka ut direkt och sätta tid utan uppvärmningsrunda) och att de med lätthet håller greppet flera rundor och inte blir hala som du upplever gatdäcken. Nu tycker jag iof det låter lite konstigt att dina gatdäck blir hala efter 30 sekunder... så illa ska det inte vara. Om de som kör med slicks får temp i dom så ger det minst lika många sekunder bättre tider som steget mellan gat- till r-däck. Men utan temp i slicksen så kan det bli klart omvänt
_________________ Magnus Thomé
|
||
|
Varför jag funderar på r-däck som är smalare och har högre profil är som du säger för att annars hamnar kostnaden utanför min budget.
Så frågan kvarstår? Är det värt för mig att köpa 205/50/15 r-däck eller är det ingen ide. De som körde med slicks och r-däck hade möjlighet att värma innan så det ska inte vara några problem. Det som händer nu är att framdäcken börjar tjuta ganska dovt rätt tidigt i banan och understyr mer och mer mot slutet. I sista "slalomdelen" tjuter det hemskt om framhjulen och kasar mest utan att jag ligger på särskilt hårt. Jag upplevde att det blev sämre och tjöt/halkade mer för varje körning, därav mina funderingar om r-däck skulle hjälpa för att kunna attackera mera och kapa ett antal sekuder. Här är ett youtubeklipp från igår. Notera däcksljudet i slutet... (Gjorde ett fäste för kameran precis före så det blev kanske inte tip-top!?) http://www.youtube.com/watch?v=8Ivo3 _________________ Erik Forsberg |
||
|
Ang bredden på däcken så är toyos r888 bra breda i föhållande till många andra däck
mina 205/50-15 var t.ex bredare än ett par 215 som dom låg bredvid i däckverkstan när jag monterade dom. Även om din bil är tung tror jag det kommer att funka mycket bättre med r-däck än med dina nuvarande gatdäck. R-däcken kommer inte hinna överhetta då du kör föhållande vis korta pass på endast ett par min. Sen hade det inte varit fel med ställbar camber så att hela däcket får jobba. Även styvare krängare skulle göra nytta. En billig variant med krängare på din bil är att koppla framkrängaren till fjäderbenet som på m3 & köpa en m3 krängare bak _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
Re:
varför inte _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
Personligen hade jag nog valt R-däck
* Du får lättare upp tempen i r-däcken * Ett slicks är lite lurigare och kräver nog lite mer av dig när du kör på gränsen * Slicks funkar ju noll i regn, r-däck kan funka helt ok. Sen tror jag det kan bli vettigt med lite mindre hjul för att få fart på kärran i konbanan. Dock har jag dålig koll på om det blir för klent med 205/50/15" till en 328, är det en standrad gatbil är dom ju relativt tunga. Hoppas jag inte svamlar nu, isåfall får någon rätta mig
Det började småslamra ur bakvagnen påväg hem från konbanan. Idag när jag körde till jobbet hörde jag att det var övre fästet till ena stötdämparen bak som lossnat helt. Jag bytte topplagringarna för 4-5 veckor sedan så jag antog att muttrarna rallat upp.
Men efter jobbet så kollade jag upp det hela och det visade sig att plåten i övre stötdämparfästet helt enketl spruckit och ryckts loss trots att den är rostfri.
Så jag tror nog jag får passa på slicks om jag redan nu sliter sönder bilen. _________________ Erik Forsberg |
||
![]() |
Däck för banåka
|
1929 besök totalt |