| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Wastegateklocka kärvar eller läcker? (kärvade och läckte)
|
4 besök senaste veckan (2207 totalt) |
|
om jag försiktigt varmkör bilen i ca 15 minuter och sedan gasar fullt på 2:an eller 3:an så hugger det till vid ca 5500 rpm (motorstyrningen slår av pga för högt laddtryck?). Likadant om man kört lugnt ett tag på landsväg och sedan gasar på. Om jag låter turbon jobba så den blir riktigt varm så försvinner detta problem och det går sedan att hålla fullt på alla växlar, har hittills inte varit några problem på banträffar. Första gången jag märkte detta var i vintras, sedan har det börjat hända oftare. Jag misstänker att wastegateklockan kärvar eller läcker. Bilen är i orginalskick vilket innebär att jag saknar laddtrycksmätare. Felkoder utlästa vid service förra veckan, inga fel. Någon som har tips på verkstad i linköpingstrakten som skulle kunna hjälpa mig felsöka samt eventuellt byta wastegateklocka? Mvh, -- Fredrik _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||
|
Du skulle ju kunna koppla in en laddtrycksmätare lite snabbt och kika. Men jo det låter som om det är wastegate klockan. Är rätt vanligt på dom där. Tror boost cuten ligger på 1.35bar original eller liknande och att original ladd ligger på 0.8 eller därikring. Har bilen helt original avgas samt filter?
_________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
|
Re:
Jag har orginal avgas och filter. Ny orginal wastegateklocka var ju rätt billig så jag beställde en ifrån JRM. _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||
|
Re:
Mmmm gissade på det. Kul att nånting är billigt att laga för en gångs skull då
_________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
|
Bytte wastegateklockan i kväll, ingen lek att komma åt med kylaren på plats. Den gamla visade sig både läcka och kärva. Var och provkörde en sväng och nu verkar allt fungera som det ska
_________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4 besök senaste veckan (2207 totalt) |