Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (13636 totalt) |
Svetsning av bur i kaross
Efter en halvblöt nyårsafton så kom min bil och burbygge upp bland mina kompisar som mest är intresserade av grussprut i alla dess former. Jag skröt och talade om hur gött mina framsträvor låg mot A-stolpen så jag kunde helsvetsa dessa tilsammans för en vridstyv kaross... De skrek rakt ut att man måste vara certad burbyggare för att få svetsa buren i taket!!! Jag höll på att svälja tungan och hade inte svar på tal... Så dumt kan det väl inte va väl??? Bilen blir ju bättre av detta anser ja i alla fall! _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||||
Har liknande funderingar...
Kanske för att det finns risk för bristningar i karossen eftersom den vill röra sig lite när bilen rör sig över olika underlag? |
||||
det har ståt nåt i boken i stil med att du får fästa fast buren med svets utan tillsatsmaterial dvs att är det så nära så du kan svetsa den utan och sätta en plåt imellan kaross och rör så får du
men helsvetsa undrar jag om är bra men skulle nog hellre fästa den med lite svets på några ställen |
||||
En regeltolkning i fallet (som dessutom har blivit godkänd flera ggr vid vagnboksbesiktningar)
Du får svetsa fast buren där den ligger i närheten av karossen (tolkning i gråzon: Du får bygga material med svetsen för att nå fram till röret) Du får bygga om bilen så mkt du vill och om sedan buren passar bättre i, så är det ju bra ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Sammanfattningsvis så kan rejsagurus lova mig att svetsa är ok. Bra!
Har inte hittat denna info i TR. Varför står inte detta? om det trots allt står, var isf? Följdfrågan kommer som ett brev på posten, svetsning i kaross, Bra eller dåligt? Skrev helsvets i första inlägget men menar väl egentligen några 3-4cm svetsar i A stolparna, ett par i takröret och ett par i mellan huvudbåge och takbalk. Verkar detta vettigt? _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||||
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Med pinsamt dåliga datorkunskaper har jag ritat med tunn linje där jag planerar svetsa buren mot karossen. Menar inte att jag ska helsvetsa hela längderna givetvis men kanske 5cm svets och 15cm mellanrum ungefär.
Åsikter om detta? Vettigt? ![]() _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||||
Re:
I slutet av TR 5.8.3.2.6 står det att skyddsbur får svetsas till chassi/kaross så vitt jag kan tolka det till. _________________ William Ekström |
||||
jag hade tänkt svetsa in min lilla bur direkt i karossen .. men i jakt på att hitta nån som kan göra det åt mej så träffade jag en gammal rally förare/byggare som sa att så fick man ABSOLUT inte göra.
utan man måste ha en platta under som jag bultar fast buren i och sen punktsvetsar man plattan i karossen.. för annars så kan karossen spricka.. |
||||
Re:
B-S ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
|
||||
Re:
Plattor i ändarna måste man väl ha.... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re:
Min åsikt är att detta inte är till så stor nytta.....om man inte åker på slicks. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re:
Plattor under buren är en bra idé hålfasthets- och säkerhetsmässigt. SBF's reglemente Rally, Racing och Rallycross: http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Reg Avsnitt TR5.8 behandlar skyddsbur. Exempel därifrån: ![]() _________________ Calle Olsson ![]() |
||||
Missuppfattade jag frågan eller
![]() Tråden handlar om ifall man får svetsa buren i karossen där så är möjligt för att förstärkta strukturen. Förutsätter att frågeställaren inte menar dom angivna regler som gäller för plattorna som skall göras efter SBF:s regler. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Re:
![]() Edit: Menar att det nog är personen som missförstod Pierre. _________________ Daniel Steiner |
||||
Re:
jaja.... ![]() Jag vet ju hur det ska vara....men det är väl fler som läser. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
ja jag lånade en gammal tråd som vanligt =)
har fått olika bud nu. fick höra ifrån en som kör nån slags 24 timmars race. dom har bultat fast sina bara.. inte alls svetsat |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (13636 totalt) |