Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ytbehandla Magnesium?
3710 besök totalt
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

Trådstartare
Ytbehandla Magnesium?

I min bil sitter det en hel del magnesiumpryttlar och den här behövs för att jag skall kunna köra på banan i sommar.

Fläkt och generatorkåpan som är i Magnesium har ett ytbehandlingsskikt som är mörkgrått och har fällt av med tiden. Vem och varnågonstans kan man man få ett nytt ytskikt pålagt? Kan man anodisera själv på något fiffigt sätt i en plastbalja?

Hälsningar
Anders

993 C2
En helt ovanlig 944
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

De flesta gamla ytbehandligar av magnesium är förbjudna av miljöskäl som jag förstår det.
En sådan här finish kan man få med något slags bad som jag inte vet vad det består av.

Det svarta alltså.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004

Jag hade magnesiumhjul på en cykel en gång i tiden och de var pulverlackade. Vet inte hur sugen du är på det, men det funkar i alla fall

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

Trådstartare

Exakt vad jag är ute efter i både yta och färg!

Efter mycket letande har jag hittat ett företag som heter Bodycote som gör sådana här ytbehandlingar. Problemet är att det är en världskoncern och nu gäller det att hitta den hjälpsamme farbrorn som gärna gör jobbet för en slant i kaffekassan.

Är det någon som har några känningar som kan hjälpa till i företaget så bjuder jag på öl.

Hälsningar
Anders

993 C2
En helt ovanlig 944
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003

Re:

964RS skrev:

Efter mycket letande har jag hittat ett företag som heter Bodycote som gör sådana här ytbehandlingar. Problemet är att det är en världskoncern och nu gäller det att hitta den hjälpsamme farbrorn som gärna gör jobbet för en slant i kaffekassan.

Är det någon som har några känningar som kan hjälpa till i företaget så bjuder jag på öl.

Hälsningar
Anders

Vad kallas behandlingen de skall göra åt dig?

Smygehamn
Här sen Dec 2003

Trådstartare
Re:

Jocke Rydell skrev:
964RS skrev:

Hälsningar
Anders

Hej Jocke,

Ja det är det som är tiotusenkronorsfrågan

Det är en anodisering av gjuten magnesium så den får den där mörkgrå färgen. Vad processen exakt heter verkar skifta från företag till företag men det skall ge en slithärdig yta.

Känner du någon? Jag toppar med en åktur på nästa Mantorpträff

Hälsningar
Anders

993 C2
En helt ovanlig 944
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004

Skulle tippa på Svartkromatering, har för mig det blev förbjudet 2007 pga dålig miljöpåverkan.
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003

Re:

964RS skrev:
Jocke Rydell skrev:
964RS skrev:

Hälsningar
Anders

Hej Jocke,

Ja det är det som är tiotusenkronorsfrågan

Det är en anodisering av gjuten magnesium så den får den där mörkgrå färgen. Vad processen exakt heter verkar skifta från företag till företag men det skall ge en slithärdig yta.

Känner du någon? Jag toppar med en åktur på nästa Mantorpträff

Hälsningar
Anders

Nej tyvärr känner jag ingen på Bodycote men jag arbetar med att härda stål på dagarna så jag känner till dem som företag. Anodisering är en kemisk ytbehandlingsmetod, hade det varit värmebehandling som behövdes så hade jag kunnat hjälpa till.
Inte mycket till hjälp förstås men jag åker gärna med ett par varv ändå

Smygehamn
Här sen Dec 2003

Trådstartare
Du är välkommen Jocke, har vi tur så är motorn reparerad till Mantorp 11-12 juli. Annars får det bli BMWn och det är väl kanske inte så spännande

993 C2
En helt ovanlig 944
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Kromatering är en variant, kan också användas som grund till epoxylack. Kromatering kan göras så att slutresultatet får olika färger som grön, gul och svart. Kromatering är inget man bör försöka sig på själv.
Citera
Drake
Stockholm
Här sen Jun 2006

Här borde du kunna hitta nåt: http://www.caswellplating.com/kits/

Smygehamn
Här sen Dec 2003

Trådstartare
Tack alla för god hjälp.

Ventilkåpan är behandlad i närheten av Silverstone.. Eftersom jag åker till Cambridge i eftermiddag tänkte jag ta kontakt med snubbarna där under veckan. Enligt uppgift så är det ingen anodisering utan en behandling av diverse sodium och sulfater, ingen el eller katoder är inblandade.

/Anders

993 C2
En helt ovanlig 944
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Citera
Robert Gustafsson
Linköping
Här sen Mar 2005

om du googlar på Iridite 15 så kan du nog hitta en del.

Lund
Här sen Maj 2006

Hej,

Att få hjälp av Bodycote är inga problem, jag har använt dem till att lägga Comcote på allt aluminium jag har i bilen, de är både kunniga och hjälpsamma!

Ring dit bara, de kopplar dig till rätt avdelning sen skickar du dina saker...

Mvh Pär

Åby
Här sen Feb 2006

keronite finns här i norrköping som funkar på lättmetaller, blir nån typ av kemisk förändnirg i materialet som ökar styrkan antal ggr i delarna, (blir samma hårdhet som porslin i ytan ungefär) (man kan tex köra med alu/magnesium som bromskivor osv med belägg i sinterliknande kvalitet.

testa googla lite så finns mer info, brinks heter firman som styr med det i sverige

Skruva banåkabil
Ytbehandla Magnesium?
3710 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande