| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Någon med erfarenhet av rör ram??
|
844 besök totalt |
|
Tjo! Behöver lite hjälp här nu... Har en e28 med s38b36 med lite lull lull på och sitter nu o spånar lite på o sätta stora kapskivan i framvagnen och bygga rörram.. Rent generellt, för- och nackdelar? Vad ska man tänka på? material, godstjocklek, diameter ungefärlig material kostnad m.m. Är det värt det, jag gör det mest pga utrymmes skäl.. meeeen, jag bor relativt nära mantorp park så någon repa borde det juh bli där... Dela gärna med er av misstag/smidiga lösningar så om jag bestämmer mej för att genomföra projektet iaf slipper nått misstag..
Har beställt sfro:s bygg bok så nått borde jag vell lära mej där.. _________________ Kim Gustafsson |
|
Du har ställt en ganska generell fråga, som till stor del har behandlats förut, och kanske med tveksam dos banåkainnehåll. Kanske är det därför det är ont om svar...
Jag har varit med om att ersätta innerskärmarna med rör (för jag gissar att det är vad du menar med "rörram") på en bil med McPherson. Där gjordes det av utrymmesskäl och för att vi ville öka spårvidden en rejäl dos. Caprin har en rätt speciell "lådform" i motorrummet som gör att man tjänar på att bygga om - e28 är byggd på ett helt annat sätt och jag är starkt tveksam till att du verkligen får mer plats om du ska bygga en kosntruktion som ger bra vridstyvhet (inte bara funkar till dragracing). Motorrummet blir nedstänkt och smutsigt så fort du kör med bilen och det blir mycket knepigare att styra luften genom kylaren på ett vettigt sätt. För banåka finns det garanterat andra saker att lägga tid och pengar på för att ha roligare/köra fortare. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
![]() |
Skruva banåkabil
|
844 besök totalt |