Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Slitagefråga: Däcket slits mest i mitten??
<<   1, 2
6146 besök totalt
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re: Stämmer säkert

PeOR skrev:
Nu kör jag 235 or på 8,5" och har inte hunnit slita tillräckligt för att se någon tendens än. Men jag är sugen på att langa på 245 eller 255 för att hitta ännu mer grepp. Måhanda att det kostar i mer slitage.
Man får ju balansera problemen. Jag tar gärna lite knasigt slitage när däcken ändå räcker till det jag använder dem till (en uppsättning per säsong). Sen verkar det extra slitaget en bit in (som förmodligen beror på deformerad slityta) märkas mest i början, sen stabiliseras det (dvs det är en del som hela tiden är ca 1-2mm mera slitet, det blir inte värre än så).

Nästa år blir det 8" till 205orna (Kumho som torrdäck, rester av R888 på 7" till regn) så får vi se hur det funkar.

chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006

Hur mycket har toe betydelse för slitage i mitten på våra 888?
Bilen lutar en del tyvärr "vanliga sänkningsfjädrar" och har 3grader i camber.. 7" bred fälg med 195or med 2bar i varmtryck...
Har haft ca 2mm i toeout förut men har ställt nästan 0 nu, samma problem...
Körde inte in däcken något vidare, några mil på gata, några varv på bana och sedan fick dom kalna i ca 35min innan full fart i 2timmar/21mil på Anderstorp vilken innebar att vänster framdäck är rätt så slut i mitten...
Skall jag gå upp i bredd på fälg?
Vilken Toe är bäst för slitaget?

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Re:

chrix74 skrev:
Bilen lutar en del tyvärr "vanliga sänkningsfjädrar" och har 3grader i camber.. 7" bred fälg med 195or med 2bar i varmtryck...Har haft ca 2mm i toeout förut men har ställt nästan 0 nu, samma problem...
Körde inte in däcken något vidare, några mil på gata, några varv på bana och sedan fick dom kalna i ca 35min innan full fart i 2timmar/21mil på Anderstorp vilken innebar att vänster framdäck är rätt så slut i mitten...Skall jag gå upp i bredd på fälg?Vilken Toe är bäst för slitaget?

Nu verkar det som du åker felhjulsdriven bil och där har jag ingen aning, men jag som åker bakhjulsdrift har faktiskt fått till det verkar det som. Jag har slitit upp en omgång 205/40/17 utan tillstymmelse till konstig slitagebild thumbs up 8" fälg på 205, mer tryck i däcken än man kan ana och mindre camber och 0 toe verkar lira

Alingsås
Här sen Okt 2006

Re:

Patrik Skoog skrev:
chrix74 skrev:
Bilen lutar en del tyvärr "vanliga sänkningsfjädrar" och har 3grader i camber.. 7" bred fälg med 195or med 2bar i varmtryck...Har haft ca 2mm i toeout förut men har ställt nästan 0 nu, samma problem...
Körde inte in däcken något vidare, några mil på gata, några varv på bana och sedan fick dom kalna i ca 35min innan full fart i 2timmar/21mil på Anderstorp vilken innebar att vänster framdäck är rätt så slut i mitten...Skall jag gå upp i bredd på fälg?Vilken Toe är bäst för slitaget?

Nu verkar det som du åker felhjulsdriven bil och där har jag ingen aning, men jag som åker bakhjulsdrift har faktiskt fått till det verkar det som. Jag har slitit upp en omgång 205/40/17 utan tillstymmelse till konstig slitagebild thumbs up 8" fälg på 205, mer tryck i däcken än man kan ana och mindre camber och 0 toe verkar lira

Ja jag kör ju felhjulsdrivet, men vad gör man när man inte kan köra bil ordentligt utan fegar med en liten golf...
Vågar man fråga vad du har för varvtider på Anderstorp, om du nu har kört där...
Tycker bilen understyr en del men har testat lite olika toe, men aldrig haft mer toeout än 2mm... käns ju som ett däck "kasar" när man svänger...
Eller är problemet at jag har för mjuk bil så den kränger/lutar för mycket och därför får lite dåliga vinklar... ??

Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Re:

chrix74 skrev:
Ja jag kör ju felhjulsdrivet, men vad gör man när man inte kan köra bil ordentligt utan fegar med en liten golf...
Vågar man fråga vad du har för varvtider på Anderstorp, om du nu har kört där...
Tycker bilen understyr en del men har testat lite olika toe, men aldrig haft mer toeout än 2mm... käns ju som ett däck "kasar" när man svänger...
Eller är problemet at jag har för mjuk bil så den kränger/lutar för mycket och därför får lite dåliga vinklar... ??

1:54 tider på halvtorrt förra året med en BMW E30 320is, inget att skryta med. Får se vad det blir för tider den 4 Juli, då åker vi BMW Cup där. Denna gång med 1400kg E46 med standardmotor så det lär gå långsammare detta året.

Understyrning kan bero på tusen saker svårt att säga vad det är och vart man skall börja. Men att reglera det med toe vinklar enbart känns hopplöst. Nu kan jag inte framhjulsdrivet, men om du känner att din fjädersetup-ratio fram/bak är ok så jobba med mer krängare bak som en lätt test?

Alingsås
Här sen Okt 2006

Re:

[quote
1:54 tider på halvtorrt förra året med en BMW E30 320is, inget att skryta med. Får se vad det blir för tider den 4 Juli, då åker vi BMW Cup där. Denna gång med 1400kg E46 med standardmotor så det lär gå långsammare detta året.

Understyrning kan bero på tusen saker svårt att säga vad det är och vart man skall börja. Men att reglera det med toe vinklar enbart känns hopplöst. Nu kan jag inte framhjulsdrivet, men om du känner att din fjädersetup-ratio fram/bak är ok så jobba med mer krängare bak som en lätt test?[/quote]

Ja det är bra tider....
Jag åker typ 10sec långsammare, men en kadett med lika bra fart på rakan kör ca 3-4sec snabbare än mig med likadana däck så något fattas ju. tror hälften är förarrelaterat och resten är nog bilen..
Så jag får väl helt enklet öva och försöka hitta någon som är billig på att renovera Öhlinare så jag kan få på dom någon gång...

Ska även försöka lusläsa ALLA inlägg som har med mina problem att göra och göra en sammanställning

Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Däck för banåka
Slitagefråga: Däcket slits mest i mitten??
<<   1, 2
6146 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande