Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Acceleration Vs. Ofjädrad vikt?
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (3423 totalt)
*

Här sen Okt 2008

Trådstartare

Hur stor påverkan har den ofjädrade vikten på accet?

Jag har acctestat min MX-5a med performanceboxen och fått fram 0-100 på 7.45s.
Automobil fick 7.5s med motsvarande bil vid deras test. Nu hör det till saken att Jag har 13kg tunga 18" med 225or på, att jämföra med 7.7kg för original 17" o 205or som satt på automobils testbil, samt fulltankad bil - 6 mil.
Någon perfekt start fick Jag inte och andra växlingen tog lång tid, därför tror Jag mig kunna kapa ett antal tiondelar på den tiden.
(det "roliga" är att trean måste i vid 97km/h, så 0-96 landar på hyfsade 6.5)

Hur mycket påverkar denna extra vikt acctiden? Med däck så bör det vara ca 8-9kg mer per hörn på min bil än mot original.

Finns det några uppgifter på ökad ofjädrad vikt och rullmotsånd vs acceleration?
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Huruvida det är fjädrat eller inte spelar ingen roll på detta spörsmål. Det som däremot kan spela, en liiiten, roll är masströghetsmoment på hjulen, utöver deras massa såklart. Masströghetsmomemnt kan lite slarvigt sägas vara "svänghjulsverkan"

Här sen Okt 2008

Trådstartare
Är det inte så att roterande vikt motverkar acceleration?
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Re:

Måns Wilke skrev:
Är det inte så att roterande vikt motverkar acceleration?

Jo, det var det jag menade med "svänghjulverkan". Roterande vikt kanske är ett bättre alldagligt ord. Korrekt teknisk term är dock masströgshetsmoment.

Men detta har inget alls med "ofjädrad vikt" att göra.

Här sen Okt 2008

Trådstartare
Misstförstå mig rätt. Med ofjädrad vikt i detta fall, menar Jag större/tyngre fälgar/däck. Det är ju i princip det vanligaste sättet att förända bilens ofjädrade vikt, borsett från större bromsar mm.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Nu när du skaffat dig ett sätt att mäta, testa!

Tar du enbart svepet på tvåan så borde du slippa växling och startgreppsproblem. Men det blir lite pilligt om uppsättningarna har lite olika diameter.

Du har inte tillgång till några katastrroffälgar (20+kg per hörn) så du kan iloera effekten ordentligt?

*

Här sen Okt 2008

Trådstartare
olika diameter är vad hjuluppsättningarna har. Vinterdäcken på oroginalfälgarna är ett steg upp i diameter, vilket kanske iof gör att man kan köra in i varvtalsstoppet med dessa och klara 100 innan växling
Citera
Rolf.osbeck
Trollhättan
Här sen Mar 2006

ACC

Måns

Intresant ämne i banåkarforum, hur många gånger körde du o-100 (20,50 eller 100ggr) för att få medelvärdet 7,5

Här sen Okt 2008

Trådstartare
Hej Rolf. Jag vet inte om Jag ska tolka första satsen i din mening som sarkasm, eller som verkligt intresse. Jag förutsätter och hoppas på det senare.

Jag körde 7-8 starter och fick fram olika tider, varav de två bästa visade 7.45, den näst bästa 7.55, den sämsta 8.90 osv.
Jag vet inte var Jag skrivit om medelvärde? Detta var snabbaste tid Jag fick.

Att Jag öht testar acc nu är för att Jag ännu inte provat min P-box på bana, varför Jag anser accelerationstester är ett utmärkt sätt att lära boxen och att lära sig att tolka data från den.
Samt även för att se om de förändringar som Jag gjort på bilen möjligtvis påverkar bilens acceleration, vilket iaf JAG anser vara intressant vid bankörning.
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Funkar fint med acc tester för att se om det ger nått.
Jag har kört med detta sen bilen var orörd.
Körde i början med en g-tech.

Nu kör jag med racechrono, 5hz gps puck plus en racetechnology DL-90
Intressant är att det skiljer ytters lite mellan prylarna i tider.
Kör lite olika intervall & inte bara 0-100.

jag brukar testa följande

0-100km/h
0-201m
0-402m
90-136hm/h
0-1000 m

Jag brukar köra loggning & sen kan jag plocka ur de intervall jag vill i driftbox tools.

om du har bromsat bilen kan du plocka fram optimala växlingspunkter för de olika växlarna

Brosan tog nästan en sec på 0-100 genom att växla vid rätt varvtal då han efter bromsning fick en
effektkurva på motorn.

Testa vidare nu thumbs up thumbs up

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
*

Här sen Okt 2008

Trådstartare
Jag har inte bromsat den men ser på graferna att det lönar sig att dra växlarna längre än max effekt enligt tillverkare, dvs förbi 6800rpm innan växling, då man hamnar bättre på följande växel. Problemet är att elen klipper vid 7200, så man får passa sig för att inte bli hängande på stoppet.

0-100 är ju egentligen inte det intressantase vid bankörning, utan snarare 50-180 intervallet.
Men det är ju ett klassiskt mått som går att jämföra med andra bilar, tester, mm.
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Måns Wilke skrev:
. Problemet är att elen klipper vid 7200, så man får passa sig för att inte bli hängande på stoppet.

En shiftlight är inte fel att ha svårt att klara sig utan nu när man vant sig.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Rolf.osbeck
Trollhättan
Här sen Mar 2006

Acc

Måns

Jodå jag är intresserad annars hade jag inte läst öht. men det är många faktorer som påverkar ett optimalt resultat och i synnerhet när du jämnför med annansbil/förare jag tog för givet att det var ett medeltal men det var alltså den bästa tiden. Kör några( läs många) gånger till så kommer du att få en betydligt bättre tid, samma fenomen som du kör 400varv på knutan.

Utanför Trelleborg/Skaune :)
Här sen Jul 2006

Har gjort lite tester med M3:an före efter lättning.

Före lättning (1570kg med full tank+ mig) : 100-150 = 5,7sekunder
Efter lättning (1455kg med full tank+mig) : 100-150 = 4,5 sekunder

Har kört 0-100 på 5,18 och 100-200 på 12,1 sekunder efter lättning ( tyvärr inga före lättning tider)

Henrik

BMW 530D Touring M-sport LCI-07
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Houke skrev:

Har kört 0-100 på 5,18 och 100-200 på 12,1 sekunder efter lättning ( tyvärr inga före lättning tider)

Henrik

Den har var riktigt pigg din M3:a testa min 318 den gjorde 100-150 på 5,36 sec

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
houke
Utanför Trelleborg/Skaune :)
Här sen Jul 2006

Re:

Michael Bäck skrev:
Houke skrev:

Henrik

Den har var riktigt pigg din M3:a testa min 318 den gjorde 100-150 på 5,36 sec

Jao, denna går som ett spjut faktiskt. Hade lite problem när jag hade CSL:en och Rolle hade denna .

Henrik

BMW 530D Touring M-sport LCI-07
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006

Lättare hjul ger bättre acc, sen hur mycket det gör är väl enklast att testa fram. All vikt som snurrar med motorn tar ju effekt.

Att -115kg gav så mycket bättre acc-siffror Dags att ta fram kapen i vinter.
Impad av Mikaels 318, vad väger den in på ?

Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

Re:

OFFkeFF skrev:
Lättare hjul ger bättre acc

Inte nödvändigtvis. Det är därför det är olämpligt att pratat om ofjädrad vikt eller en vikten av hjulen här. Ett hjul med ett tungt däck men med lätt fälg kan väga lika mycket (och därmed ha exakt samma ofjädrade vikt) som ett hjul med lätt däck och tung fälg men det förra är gissningvis betydligt bättre ur accelerationshänseende då det kan ha betydligt lägre masströghetsmoment.

om jag inte minns fel så är masströghetsmomentet hos en vikt på 1kg som sitter på en hävarm på 50cm exakt lika stor som en vikt på 250g som sitter på en hävarm på 100cm. Det är därför extra viktigt (ha ha) att ha relativt sett lättare däck.

OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006

Re:

Naqref skrev:
OFFkeFF skrev:
Lättare hjul ger bättre acc

Inte nödvändigtvis. Det är därför det är olämpligt att pratat om ofjädrad vikt eller en vikten av hjulen här. Ett hjul med ett tungt däck men med lätt fälg kan väga lika mycket (och därmed ha exakt samma ofjädrade vikt) som ett hjul med lätt däck och tung fälg men det förra är gissningvis betydligt bättre ur accelerationshänseende då det kan ha betydligt lägre masströghetsmoment.

om jag inte minns fel så är masströghetsmomentet hos en vikt på 1kg som sitter på en hävarm på 50cm exakt lika stor som en vikt på 250g som sitter på en hävarm på 100cm. Det är därför extra viktigt (ha ha) att ha relativt sett lättare däck.

Ett hjul=fälg+däck

Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

Re:

OFFkeFF skrev:

Ett hjul=fälg+däck

Tycker nog jag höll rätt på det.

Kan nog förtydligas.

Ett lättare hjul ger en lättare bil och därmed kan ge högre acceleration MEN behöver inte göra det om det lättare hjulet har större masströghetsmoment än det tyngre.

Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

OFFkeFF skrev:
Lättare hjul ger bättre acc, sen hur mycket det gör är väl enklast att testa fram. All vikt som snurrar med motorn tar ju effekt.

Att -115kg gav så mycket bättre acc-siffror Dags att ta fram kapen i vinter.
Impad av Mikaels 318, vad väger den in på ?

Min väger in idag på runt 940-950 kg har idag en 2,5L motor på ca 190 hk
Denna konfig accat bra upp till ca 160 km/h sen börjar det gå segare
så till nästa år behövs det mer effekt

Det tar ca 13,5 sec 0-160 km/h

Dock så rullar den på riktigt tunga hjul just nu 17,5 kg för däck & fälg
ska testa med ett par lättare jag har hemma (14,6 kg)

Så klart du ska lätta din thumbs up thumbs up finns mycket att plocka bort & det fortfarande går att återställa den.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (3423 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande