| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Acceleration Vs. Ofjädrad vikt?
|
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (3423 totalt) |
|
Acceleration Vs. Ofjädrad vikt?
Hur stor påverkan har den ofjädrade vikten på accet? Jag har acctestat min MX-5a med performanceboxen och fått fram 0-100 på 7.45s. Automobil fick 7.5s med motsvarande bil vid deras test. Nu hör det till saken att Jag har 13kg tunga 18" med 225or på, att jämföra med 7.7kg för original 17" o 205or som satt på automobils testbil, samt fulltankad bil - 6 mil. Någon perfekt start fick Jag inte och andra växlingen tog lång tid, därför tror Jag mig kunna kapa ett antal tiondelar på den tiden. (det "roliga" är att trean måste i vid 97km/h, så 0-96 landar på hyfsade 6.5) Hur mycket påverkar denna extra vikt acctiden? Med däck så bör det vara ca 8-9kg mer per hörn på min bil än mot original. Finns det några uppgifter på ökad ofjädrad vikt och rullmotsånd vs acceleration? |
||||
|
Huruvida det är fjädrat eller inte spelar ingen roll på detta spörsmål. Det som däremot kan spela, en liiiten, roll är masströghetsmoment på hjulen, utöver deras massa såklart. Masströghetsmomemnt kan lite slarvigt sägas vara "svänghjulsverkan"
_________________ Pär Hylander |
||||
|
Re:
Jo, det var det jag menade med "svänghjulverkan". Roterande vikt kanske är ett bättre alldagligt ord. Korrekt teknisk term är dock masströgshetsmoment. Men detta har inget alls med "ofjädrad vikt" att göra. _________________ Pär Hylander |
||||
|
Nu när du skaffat dig ett sätt att mäta, testa!
Tar du enbart svepet på tvåan så borde du slippa växling och startgreppsproblem. Men det blir lite pilligt om uppsättningarna har lite olika diameter. Du har inte tillgång till några katastrroffälgar (20+kg per hörn) så du kan iloera effekten ordentligt? |
||||
|
Hej Rolf. Jag vet inte om Jag ska tolka första satsen i din mening som sarkasm, eller som verkligt intresse. Jag förutsätter och hoppas på det senare.
Jag körde 7-8 starter och fick fram olika tider, varav de två bästa visade 7.45, den näst bästa 7.55, den sämsta 8.90 osv. Jag vet inte var Jag skrivit om medelvärde? Detta var snabbaste tid Jag fick. Att Jag öht testar acc nu är för att Jag ännu inte provat min P-box på bana, varför Jag anser accelerationstester är ett utmärkt sätt att lära boxen och att lära sig att tolka data från den. Samt även för att se om de förändringar som Jag gjort på bilen möjligtvis påverkar bilens acceleration, vilket iaf JAG anser vara intressant vid bankörning. |
||||
|
Funkar fint med acc tester för att se om det ger nått.
Jag har kört med detta sen bilen var orörd. Körde i början med en g-tech. Nu kör jag med racechrono, 5hz gps puck plus en racetechnology DL-90 Intressant är att det skiljer ytters lite mellan prylarna i tider. Kör lite olika intervall & inte bara 0-100. jag brukar testa följande 0-100km/h 0-201m 0-402m 90-136hm/h 0-1000 m Jag brukar köra loggning & sen kan jag plocka ur de intervall jag vill i driftbox tools. om du har bromsat bilen kan du plocka fram optimala växlingspunkter för de olika växlarna Brosan tog nästan en sec på 0-100 genom att växla vid rätt varvtal då han efter bromsning fick en effektkurva på motorn. Testa vidare nu _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Jag har inte bromsat den men ser på graferna att det lönar sig att dra växlarna längre än max effekt enligt tillverkare, dvs förbi 6800rpm innan växling, då man hamnar bättre på följande växel. Problemet är att elen klipper vid 7200, så man får passa sig för att inte bli hängande på stoppet.
0-100 är ju egentligen inte det intressantase vid bankörning, utan snarare 50-180 intervallet. Men det är ju ett klassiskt mått som går att jämföra med andra bilar, tester, mm. |
||||
|
Re:
En shiftlight är inte fel att ha svårt att klara sig utan nu när man vant sig. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Acc
Måns Jodå jag är intresserad annars hade jag inte läst öht. men det är många faktorer som påverkar ett optimalt resultat och i synnerhet när du jämnför med annansbil/förare jag tog för givet att det var ett medeltal men det var alltså den bästa tiden. Kör några( läs många) gånger till så kommer du att få en betydligt bättre tid, samma fenomen som du kör 400varv på knutan. _________________ Rolf osbeck |
||||
|
Har gjort lite tester med M3:an före efter lättning.
Före lättning (1570kg med full tank+ mig) : 100-150 = 5,7sekunder Efter lättning (1455kg med full tank+mig) : 100-150 = 4,5 sekunder Har kört 0-100 på 5,18 och 100-200 på 12,1 sekunder efter lättning ( tyvärr inga före lättning tider) Henrik _________________ Henrik Hellman BMW 1M -12 BMW M3 E36 Limo-98 BMW 530D Touring M-sport LCI-07 |
||||
|
Re:
Den har var riktigt pigg din M3:a testa min 318 den gjorde 100-150 på 5,36 sec _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Re:
Jao, denna går som ett spjut faktiskt. Hade lite problem när jag hade CSL:en och Rolle hade denna . Henrik _________________ Henrik Hellman BMW 1M -12 BMW M3 E36 Limo-98 BMW 530D Touring M-sport LCI-07 |
||||
|
Lättare hjul ger bättre acc, sen hur mycket det gör är väl enklast att testa fram. All vikt som snurrar med motorn tar ju effekt.
Att -115kg gav så mycket bättre acc-siffror Dags att ta fram kapen i vinter.
Impad av Mikaels 318, vad väger den in på ? _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||
|
Re:
Inte nödvändigtvis. Det är därför det är olämpligt att pratat om ofjädrad vikt eller en vikten av hjulen här. Ett hjul med ett tungt däck men med lätt fälg kan väga lika mycket (och därmed ha exakt samma ofjädrade vikt) som ett hjul med lätt däck och tung fälg men det förra är gissningvis betydligt bättre ur accelerationshänseende då det kan ha betydligt lägre masströghetsmoment. om jag inte minns fel så är masströghetsmomentet hos en vikt på 1kg som sitter på en hävarm på 50cm exakt lika stor som en vikt på 250g som sitter på en hävarm på 100cm. Det är därför extra viktigt (ha ha) att ha relativt sett lättare däck. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
|
Re:
Ett hjul=fälg+däck
_________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||
|
Re:
Tycker nog jag höll rätt på det.
Kan nog förtydligas. Ett lättare hjul ger en lättare bil och därmed kan ge högre acceleration MEN behöver inte göra det om det lättare hjulet har större masströghetsmoment än det tyngre. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
|
Re:
Min väger in idag på runt 940-950 kg har idag en 2,5L motor på ca 190 hk Denna konfig accat bra upp till ca 160 km/h sen börjar det gå segare så till nästa år behövs det mer effekt Det tar ca 13,5 sec 0-160 km/h Dock så rullar den på riktigt tunga hjul just nu 17,5 kg för däck & fälg ska testa med ett par lättare jag har hemma (14,6 kg) Så klart du ska lätta din _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Acceleration Vs. Ofjädrad vikt?
|
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (3423 totalt) |

