| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Oljekylare och luftfickor.
|
2779 besök totalt |
|
Jag har monterat min oljekylare som på bilden nedan. I min projekttråd har frågan uppkommit om man kan ha den med anslutningarna neråt pga att luften inte skulle komma ur kylaren. Vad säger den samlade expertisen på Rejsa om det?
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
|
Jag har min kylare monterad under högra lykthuset, med anslutningarna neråt. Jag gjorde som så att jag fyllde kylaren och slangarna med olja innan jag startade motorn första gången.
Har inte noterat några problem ännu, men har inte hunnit köra så hårt att oljetempen höjts nåt vidare. Funderar på att möblera om lite i fronten så jag kan ha oljekylet med anslutningarna uppåt, får väl se om det gör nån skillnad. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
|
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
|
Rent kylmässigt blir det troligen ingen märkbar nackdel. Oljan trycks in i kylaren i ena gaveln och den gaveln kommer att fyllas upp med olja till kylarens överdel och alla horisontella rör kommer att fyllas med olja. Så långt är allt bra. Problemet är om det blir en luftbubbla i utloppssidans gavel. Om du kör med termostat så kommer oljeflödet i kylaren vid måttlig belastning att vara litet. Då stannar luftbubblan möjligen kvar i gaveln. När du börjar belasta motorn hårdare ökar kylbehovet och därmed oljeflödet. Antingen följer luften gradvis med eller så kommer all luft på en gång. Det är kanske inte så nyttigt. Jag skulle föredra att ha utloppet högst upp.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
jag kom att tänka på en vw bubbla... där sitter oljekylaren original monterat med anslutningarna ner...
har ju fungerat på en 21 miljoner bilar...så ...det kanske skulle fungera bättre om anslutningarna var uppåt.. _________________ Michael Thulesius |
||||
|
Delade meningar som alltid.. Jag behåller kylaren som den är, men monterar ner den och låter den hänga lite och "luftas ur"... Det blir nog bra.
||||
|
Jag har för mig (om jag inte drömt det, hittar inget mail) att jag kontaktade Setrab om det spelade någon roll hur jag monterade kylaren. Det skulle inte vara något problem jag kunde montera den i viken position som helst.
Min bil har ju torrsump, termostat och ett oljetryck som varierar mellan 0.5 bar och 5 bar. Ibland lär den också suga luft och trycka genom kylaren. Har inte haft några problem. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Sitter inte oljekylaren på ett torrsumpssystem mellan pumpen och oljetanken? Då spelar det ingen roll hur mycket luft som finns i kylaren eller dess ledningar. Om ditt oljetryck sjunker till 0,5 bar under drift tycker jag du skall se över tankens utformning!
||||
|
Re:
Satt så på min Alfa 75 turbo med, orginal. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re:
Kylaren och filter skall helst sitta på trycksidan och returen skall ha så lite motstånd som möjligt. Beroende på tomgångsvarvtal och pumpens utformning på tryckregleringen så kan det nog i värsta fall sjunka så lågt som 0,5bar på tomgång med varm olja. Angående luftfickor så borde ju trycket i ledningarna göra att all luft följer med flödet vidare, annars borde det ju kunna bli luftfickor i oljekanalerna i vissa motorer. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Re:
På Porsche sitter filter och kylare på returen. Ja, en dum lösning speciellt med filtret, men de hade väl en tanke (som undgår mig) med det kanske. oljetrycket ligger på ca 1 bar per 1000 varv vid normal temeratur på oljan. Så på tomgång kan det sjunka så lågt. Men det har ju ingen betydelse då jag precis sa att kylaren sitter på returen
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Re:
om jag lånar tråden lite.................... om man ställer kylaren på högkant, dvs så man får nipplarna in/ut på gaveln vad gäller då? om man matar i den undre borde man få ganska mycket motstånd iom att hela kylaren måste fyllas innan oljan rinner ut i returen. men om man gör tvärt om dvs matar i den övre nippeln så töms kanske kylaren för fort? ngn som provat det ena eller det andra sättet med kylaren på högkant
_________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||
|
Det spelar bara roll vid första fyllningen. När luften är borta fungerar det som en hävert och endast skillnaden i höjd mellan in- och utlopp i hela kretsen inklusive slangar behöver övervinnas (förutom strömningsmotståndet men det är lika oavsett flödesriktning).
||||
|
Re:
In där nere, och ut där uppe. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
SAAB 900 turbo har oljekylaren liggande platt, vågrätt med marken. Den sitter dessutom ganska lågt nere i frontspoilern. Borde ju eliminera luftfickorna, om det nu blir några.
Jag ska testa att montera min oljekylare "rätt" med anslutningarna uppåt, så får jag se om det blir nån skillnad. Har en 19 raders Setrab och original vaxoljetermostat. Ska testa med och utan termostat också, bara för skojs skull. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
|
Kul att jag fick till en så fin diskution. Jag ska köra vidare med min kylare nu. Jag tycker att svaren i denna tråden ger mej lite kött på benen.
Tack alla för svar!
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2779 besök totalt |