Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
792 besök totalt |
Bur och viktplacering?
Tjena! Jag håller på att planera buren i min E30 BMW 318is och står i princip inför två alternativ: 1. Låta någon bygga en bur enligt SBF's reglemente (med vaniljsmak) 2. Skaffa en certifierad bur Certifierad bur är ju lite dyrare, men har en del fördelar, tex. så tänker jag har bilen gatlegal (lättare att bygga insteg som SBP inte kräks över), man kan tydligen använda lite annat (lättare) material och man är lite friare vad gäller placering av stag. Jag hade tex. tänkt att samla alla tunga tvärsträvor bakom sätet så långt bak i kupén som det går för att flytta vikt bak. Vad säger ni? Är det lönt att lägga extrapengar på en certifierad bur med min argumentation? Är det något jag inte tänker på? |
Hej
Hade jag vetat vad jag vet idag så skulle jag lämna bort bilen så någon duktig byggare typ "bröderna båge" för en riktig SBF godkänd bur Köpte en billig bur från Witec eller vad de nu heter å har ett he***e med passformen, det finns ingen ![]() om olyckan är framme så skulle jag iallafall vilja sitta i en bil som är lite tyngre men med en riktig bur ![]() _________________ Jan Ekehage BMW Z3 coupe 2,8 BMW Z3 coupe 3,2 Porsche 911 Carrera 3,2 Porsche 928 s4 |
Jo, vilken variant det blir så ska det ju vara SBF-godkänt, båda varianterna byggs i bilen av folk som "been there done that got the t-shirt" och svetsas & bultas enligt konstens alla regler.
Jag tänkte mer på burviktens placering, är det idé att flytta allt bak, eller ska man sikta på att hålla det nära centrum (bilen är ju lite framtung, speciellt om man plockar ur saker från mitten och bak). |
Skulle hålla det nära mitten. Eller ska man säga "höll det nära mitten". Finns en del andra orsaker till varför man på de sista M3:orna byggde buren ganska annorlunda. Detta är dock tvivelaktigt att man tjänar ngt på i vårat fall.
Buren byggd av ngn duktig person är det som gäller. Såååå mkt jobb är det! och de gör det bättre...för det mesta. Kan verkligen rekomendera Poppo på KBT. Inte billigast, men nog bäst. Är mkt för att bygga själv, men tusan vet om jag gör det en gång till när det gäller just buren. Trots otroligt mkt support från kompisar och "burbyggarfirman". Är det ngt specifikt du vill ha svar på så är det bara att fråga. |
Hej igen
blev helt fel innan ![]() Men det är ett djäkla mackel att bygga i den själv. jag blev så pass sur så jag satte bara i halva buren å sen nästa säsong strippar jag bilen å lämnar iväg skrotet för att få en SPF godkänd bur monterad av dom som vet vad dom gör. Även att jag älskar att göra allt själv så gör jag inte om det här ![]() Angående vikten så är det väl inte så mycket man kan bestämma om var man ska placera rören om man nu ska ha en som byggs efter alla konstens regler. _________________ Jan Ekehage BMW Z3 coupe 2,8 BMW Z3 coupe 3,2 Porsche 911 Carrera 3,2 Porsche 928 s4 |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
792 besök totalt |