| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Broms Problem Skoda Fabia RS -06
|
2588 besök totalt |
|
Fick panik byta skivor och belägg fram mitt i all jäkt. Inför Gtr körningen på anderstorp, då jag fick se att det enbart var tal om någon mm. belägg yta kvar Men efter det blev det ingen känsla i pedalen. Konstigt värre.. ja ja lufta lite är ju inte fel ändå så man får lite fräch vätska. Men det gjorde inget på pedalkänslan.. som å trampa på en tvättsvamp. Tar väldigt långt ner, och håller man tryck så sjunker pedalen ganska kraftigt. (gjorde så även innan jag började lufta) Fattar inte vad som hänt!? Måste blivit nån vajsing med huvudcylindern!? Något som kan ha hänt med abs enheten? Kollat allt extra en gång, men kolvar i oken går kanon. Lika så glidpinnar osv. Allt sitter fast och beläggen och nya skivorna passar bra. Bilen i fråga är ju en Skoda Fabia Rs -06 130pd maskin. Rullat lite över 4000mil Bromsarna delas säkerligen med övriga i vw familjen. Som tillägg.. Har nu kört en tag med bilen, och broms känslan kvarstår. Efter jag pratat med en del "verkstadsfolk" har dem bara sagt att på moderna bilar blir det ibland knepig pedalkänsla efter byte av belägg, och att det normalt skulle försvinna efter en tids användande. Vilket jag inte kunde begripa, men nu är det alternativet testat utan resultat! Bromsar man hårt, så nitar bilen som sig bör, men pedalen sjunker i bott och någon form av "säkerketssystem" lägger automatiskt in full broms med abs pump när pedalen nästan är i botten. Så all hjälp mottages tacksamt! _________________ Tobias Svenrot Kör oftast DogeRam2500Cummins, MB Gl, Golf Mk1 Gti-84, Golf Mk1 Gli cab eller något av mina andra (46) fordon! |
||
|
Byte av huvudcylinder ska nog lösa detta.
Ett tipps är att ta Slavcylindern samtidigt för den brukar ge upp strax efter |
||
|
Re:
oj hahaha Vi snackade bromsar nu
Bakfylla som bäst
|
||
|
bra att det redan börjat trilla in tipps..
Men känns som om det skulle vara knasigt att huvudcylindern sagt upp sig innan 4000mil!? Det enda som gjordes var som sagt att pressa tillbaka kolvarna i oken för montering av nya belägg (i hop med nya skivor) behållaren inte överfull med vätska eller så heller vid tillbakapressandet av kolvarna. _________________ Tobias Svenrot Kör oftast DogeRam2500Cummins, MB Gl, Golf Mk1 Gti-84, Golf Mk1 Gli cab eller något av mina andra (46) fordon! |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2588 besök totalt |