Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2834 besök totalt |
Trimma polo
Hallå min första bil jag fick var en 90:ans polo cupe ganska tråkig och ful ![]() jag funderar på att trimma lite med den nu i vinter för den kan vara ganska roliga att köra och det gör inte så mycket om den går sönder för jag ska köpa ny bil till sommaren är det tänkt, Men problemet är att jag vet hur man trimmar bilar ![]() Kan tillägga att jag är ganska så grön när det gäller bilar Inlägg av:Typera/björn Johansson _________________ tjena gillar bilar båtar brudar och fort ska det gå med ett undantag! Typera/Björn Tunblad |
||
Tråkig och ful?
![]() ![]() Jag har ju i.o.f.s. inte ägt nån sån ny Polo som en 90:a och ska sanningen fram så vet jag inte riktigt hur mycket som skiljer mellan modellerna maskinellt heller... Däremot så har jag för mig att chassiet enligt vad jag har hört av Jani här på forumet verkar vara likdant, sen om det är en fördel eller nackdel vet jag inte. Framvagnen känns lite 'vek' men det kan nog haft mycket att göra med att bilarna haft rätt taskiga bussningar mm. De Polosarna som jag haft har varit utrustade med nån svårjusterad förgasare som jag aldrig blivit riktigt klok på. Men man glömmer snabbt detta när man sitter bakom ratten, tycker dom är hur roliga som helst trots sin avsaknad av kraft i maskineriet. Men det finns folk som lever för att råda bot på detta också http://www.sorg-motorsport.de/polo.h Herr Jani Hast här på forumet vet mer om uppbyggnaden på Polosarna av denna generationen då han själv ägt några. _________________ Peter Karlsson |
||
trimma polo
Ja den är ganska rolig att köra men jag har bara 55 hk i den å det är ju inte så mycket. Och fjädringen är kass fast jag nyligen har byt båda bak/typera /björn _________________ tjena gillar bilar båtar brudar och fort ska det gå med ett undantag! Typera/Björn Tunblad |
||
Du kan ju alltid trycka i ett lustgaskit för 10-15000 kr och biffa upp dina 55 hk till typ 90 hk.
Men i ärlighetens namn är nog det vettigaste att antingen köra bilen som den praktiska/billiga/vettiga bil den är eller att köpa något med lite mer motor och väghållning från början. Det finns ju en hel del kul att välja som kostar mindre än ett lustgaskit och ger mer, t ex Pegga 205 gti VW Golf Ur-GTI Ngn gammal bakhjulsdriven Opel BMW E28, E30 osv Alfa 33, GTV 2.0, 75, Guilietta osv osv osv osv osv ![]() _________________ ------------------------------------------------------- Daniel Lindgren |
||
Som totalt Polo tok kan jag bara rekomndera en Polo G40 i stället för att trimma din befintliga kärra.
Kör en sådan själv och har snart vänt och vrit allt i motorrummet på min bil. 150hk och 850kg bil är en kul komb. ![]() _________________ // Jani Hast |
||
Ett annat alternativ är ju annars att köpa en lite nyare Polo.
16V,eller GTI som den kallades i Sverige, som kom 97 har 100 hk i en varvvillig 1,4 liters maskin. Har haft en sådan själv i snart fem år och har haft mycket skoj med den! ![]() ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||
Polo
vad bör man tänka på om man ska köpa en nyare polo vilken års modell skulle du rekomendera, och vilket motor altenativ!! ![]() typera ![]() _________________ tjena gillar bilar båtar brudar och fort ska det gå med ett undantag! Typera/Björn Tunblad |
||
eller varför inte en varvillig Honda ???
Kungen bland GTI bilarna stod det i köpguiden i Bilsport (detta eller förra nummret) VTI med 150 goa hästar och varvstopp på 8200 RPM... Då slipper du ju köra tyskt oxså... ![]() _________________ MackeMaehlum |
||
om man köper nyare Polo gti bör man tydligen se upp för växellådan sägs det för det har jag hört flera som haft problem med, annars är det nog rätt så säkra kort. De tidigare modellerna hade tydligen lite bekymmer med smårost på karossen, men sånt ser man ju misstänker jag. Mycket av delarna är likadana som på Lupon dock något vettigare bakvagn in mitt tycke på Polon
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Annars får jag väl som Lupofantast slå ett slag för Lupo gti, ligger ungefär i samma prisklasser som Polo gti (6n2). Den är något mindre och lättare med sina 980kg i tjänstevikt, maskinen är likadan som i Polon alltså 1,6L och 125hk. En liten kul grej med den modellen är väl att lite annorlunda material har använts, huv & dörrar är av alu samt att stolsunderreden ratt och lite annat krafs är av magnesiumtyp ![]() ![]() _________________ Peter Karlsson |
||
160 i civic VTi vääl? ![]() eller kanske en CRX vtec som har något mindre, men i sin tur väger mindre också... fast de är alltid jäkligt dyra ![]() ![]() jag gillar 205 GTi stenhårt annars, fina bilar för pengarna, eller kanske titta åt danmark och importera en corolla AE86? kan va nått om du vill vara annorlunda (finns 4 i sverige) _________________ Pontus Fyhr |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2834 besök totalt |