Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tips på väghållning o bromsar till min 240
<<   1, 2
3840 besök totalt
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Gammla garagepolaren hade 310mm i sina 15". (SANT!)

Ska väl tilläggas att detta var med Compomotives specialframtagna hjul med litet inpress "mitt i fälgen" för att man just skulle ha plats för stora bromsar. Willwoods Superlight II bygger inte mkt radiellt heller... Tom så pass lite att de är veka och flexar så man måste hitta på lite knep för att få dom att sluta med detta...

EDIT: Vill minnas att ni Kalle oxå hade sånna hjul.

LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

PCR skrev:
LuddeR skrev:
hmm bild? eller berätta mer..

Nja...den bilen har vi avpoletterat så bilder blir lite jobbigt...men det är inga konstigheter, bara att montera med bra precision och små marginaler och använda en fälg med vettig utformning...

just påståndet med att det inte passar med 287 skivor och 240 ok är nbått jhag inte provat själv utan fått höra när jag satt och grunnade på den ideén.

men jag ska ska pallra mig upp till garaget och ta fram mät-donen..
men jag är rädd för att gammal alufälgar inte har en vettig utformning.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

Andreas Lidström skrev:
EDIT: Vill minnas att ni Kalle oxå hade sånna hjul.

Nope!...inte på gammelbilen...där hade vi svintunga 100+ Penta...

Med Compomotive och fixade Superlite får man klämmt i 330mm i 16"

Umeå
Här sen Mar 2003

Trådstartare
De var mycke bra tips thumbs up

stålomspunna slangar vars hittar jag de ?

så om jag köper PFC 97 beläggen så skulle jag inte slitsa ?

Åmsele Superstage 1.22.16

WWW.HAHLIN7.SE
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Alfa 75 3.0

Kör sprintlopp a 20min.
Har BMW 325 E36 286mm skivor fram, PF97 belägg och volvo 240 ok. Har alldrig haft så bra broms
oken är tunga men fungerar väldigt bra. Flex? näääh
Creds till Stacke på Peansweden som har lett mig in i ljuset.

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Vår 240 har gått 15 timmar långlopp och nån timme träning på samma uppsätting PFC97-belägg och de är inte särskilt slitna. I övrigt är bromsarna original och tar kanon. Skivorna är modell Biltema, men ser ändå hyfsat fräscha ut. Det som skulle behövas är nån typ av bromsvåg och helst mindre servoverkan, för nu tar de nästan lite väl lätt, plus att det blir lite ojämn servoverkan ibland. Så bromsarna är nog inte det mest kritiska på 240. I med bra belägg och hyfsad bromsolja så klarar man sig länge.

Däremot vet jag inte om det är världens mest vridstyva kaross, så jag skulle nog även satsa på en bur. Delvis för att få upp stabiliteten, men främst för säkerhetens skull. Med lite mer säkerhet känns det bättre att köra nära gränsen och då minskar varvtiderna mer än trim för det dubbla. Med en bur på plats är det inte heller något jättejobb att skaffa vagnsbok. Det en massa fler träningstillfällen på bana, om inte annat. Vi har hemmasvarvade POM-bussningar i originalfästena och även om det ger lite små bändningar så är det ingen fara - alltid är det nåt som ger med sig. Dessutom lite förstärkningplåtar på bärarmarna både fram och bak.

Lamelldiff till bakaxeln gjorde en hel del och sedan R-däck, som minskade bromssträckan till hälften på sina ställen. Visserligen en sanning med modifikation, eftersom en del av den minskade bromssträckan orsakas av högre ingångshastighet i kurvorna, men mycket gör det och bra mycket roligare blir det när det bettar lite i kurvorna och vid inbromsning.

#24, #64, #88
Citera
Allmänt banåkaforum
Tips på väghållning o bromsar till min 240
<<   1, 2
3840 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande