Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (4558 totalt) |
Vinge luftmotstånd vs. downforce
Har lite funderingar ang. bakvinge till min M3:a. Ska jag satsa på en EVo III/DTM i kolfiber eller kanske en modernare vinge i kolfiber eller aluminium. Det ser ju ganska rått ut med DTM flärpen men frågan är hur mycket toppfart jag förlorar. Frågan är om man med en modernare vinge kan få lika mycket downforce men med mindre luftmotstånd? Eller ev. en snikvariant med förhöjd och därmed även tillbaka flyttad org. vinge. _________________ bmw bmwsson |
||
Jag har en kamrat som bytte från vanlig evo 1 -fram och bakspolier till SE. Han sa att det gjorde stor skillnad i högre farter! Den var klart stabilare i inbromsningar. Särskillt frontsplitten gjorde skillnad!
![]() Det var ju inga leksaker de satte på SEn, ![]() _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||
Jag tror att dtm-flärpen generar så pass mycket downforce att du vinner stabilitet i bakvagnen i högre farter - mer än du förlorar toppfart.
Men det är min egen okvalificerade gissning. ![]() ![]() edit: den "flärpen" är ställbar också, kommer dock inte ihåg om det är i 3 eller 5 lägen. _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||
Sätter du dit stora DTM-flärpen så lär du märka av en förlorad toppfart.
Jag tror P-E Axehult hade en sådan till sin M3E30 men använde den ytterst sparsamt eftersom han förlorade alltför mycket toppfart. Minnet säger mig att åsikten var har du mindre än ~330 hk så är den i stort sett bara att glömma. SE-flärpen tror jag däremot på. Den fungerar bevisligen. Vad gäller huvudfrågan. Visst kan hitta du effektivare vingar än original, du är ju inte låst av ett reglemente. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
Team Viking som åkte SLC för många år sedan med en M3/V8 hade ett riktigt fikabord på höga stöttor bak på sin bil. Den funkade sådär, iaf på Anderstorp så då tog dom bort den. Året efter gjorde dom lite mer tester och det hela slutade med att man åkte *trumvirvel* M3 original under resten av tiden man hade den bilen.
På med en justerbar SE-flärp och se vad du tycker. Det är mina pengar iaf... |
||
Utan att riktigt veta vad jag pratar om så tror jag att det är en sådan här: http://www.s14motorsport.de/shop/hec _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
Det är den utstickande svarta läppen längst ner på framspoilern: http://www.s14motorsport.de/shop/fro _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||
Thomas har rätt, Frazze fel.
![]() ![]() ![]() och du har tom en M3:a Frazze...inte bra detdär. ![]() ![]() Flärpar står ut/upp. Härstammar nog från ordet flik. Splittern du visar Frazze har jag alltid hört talas om som just "SE-splitter". EDIT: En överbliven ST-vinge skulle föresten vara intressant att testa med istället för original. |
||
Ja så var det det här med benämningar på olika saker.. se-flärp och dtm-flärp.. jag fick för mig att det var tal om framspoiler efter några rader.. jag läste väl inte ordentligt... jag ska nog gå och lägga mig nu....
![]() _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||
DTM-läpp, splitter, SE-spoiler... Men flärp, det finns bara på bakluckor.
![]() Den intressanta frågan rent språkligt är om en flärp verkligen kan vara horisontell...jag är skeptisk. ![]() ![]() ST = Super Touring = Det reglemente man åkte efter i tex BTCC när Volvo var med och fram till förra året i STCC. |
||
min bror kör med se vingen på sin m3 e30. han hadde även se splittern fram tidigar men han tyckte att den blev något direkt styrd i högre farter. men han har sålt den för att köpa en evo 2 front splitter istället. på långlopps bilen kör vi med st front och vinge. Och det funkar ju bra på banan men vi har aldrig kört utan så vi vet inte är någon skillnad.
_________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||
Det är mycket svårt att ge allmänna tips om vingar. Vi ser att dom sätts på, åker av igen osv. Man får vika ett antal dagar åt körning med vingar, och någon sorts mätmetod. Det räcker med en liten annorlunda montering för att allt ska falla i kull. Speciellt när det gäller vingar innanför kaross shiluetten. Jag har flyttat min vinge centimetervis. Helt plötsligt när den passerade en av centimetrarna började marktrycket på allvar. Ligger man i den regionen händer även tvära saker med attackvinkeln.
Detta gäller vingar som jobbar som fri vinge. Den här utprovningen är viktigare än vilken vinge man använder. Om vingen ser någolunda vettig ut, så gör man dom stora skillnaderna i hur den monteras. Så jag har svårt att rekomendera någon särskilld vinge, om man inte har en mycket specifik aplikation på en exakt likadan bil. Generellt förlorar man mer luftmotstånd med downforce än ground force. Fri vinge är då downforce och groundforce när man jobbar mot marken med bilens undersida ELLER som en F-1 front vinge. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Jag inbillar mig att vår version av bokhyllan Billy fungerar, eller rättare sagt jag kan märka skillnad i hur bilen beter sig beronde på set-up på vingen.
Mest skillnad märkte via dock när vi kompletterade med ett par flärpar på bakluckekanten, antagligen fick det vingen att fungera i hela bredden vilket vi faktiskt fick bekräftat i sista regnet... ![]() Eller så är det jag som är övertygad eftersom jag lagt en ohemul mängd timmar på att bygga billy-hyllan ![]() _________________ Karl Brag |
||
OT: Flärp kommer inte från flik, det kommer från ljudet som uppstår när man böjer och hastigt släpper "flärpen", det ger att det kan vara en flärp även om den monterats horisontellt...
![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Hmmm... Detdär vet i tusan om jag vill tro på... ![]() ![]() ![]() och Göran har som vanligt en klok vinkling byggd på alla tester han gjort. Hur många timmar har du lagt? ![]() |
||
Den stora DTM-"flärpen" användes väl bara på Nordslingan har jag för mig. (om bara Google fungerade så kanske man kunde hitta en bild på den... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||
Det var ju det jag också trodde.. du får nog ge dig här AL, vi är ju två mot en.. ![]() ![]() ![]() _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (4558 totalt) |