| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Sömsvetsa kaross
|
2276 besök totalt |
|
Sömsvetsa kaross
Hej, Tänkte sömsvetsa / försärka min BMW e36 kaross till hösten. Någon som vet om det finns ritningar / beskrivningar på vad och var man ska svetsa, typ från BMW Motorsport, rallye, racing serier? Jag vet att detta finns på exempelvis VW kitcars, och olika rallye serier? Tar även tacksamt emot ider beskrivningar från andra som tidigare gjort detta jobb? Kanske ska nämna att jag inte tänkt svetsa i fullbur utan enbart kaross svetsning (sömsvetsa) och förstärkning av diff infästning, krängarenas infästningar och främre och bakre fjäderbenstorn! Detta för att jag vill kunna använda baksätet! Åsikter om detta? blir det kass eller är det möjligt att göra? Med hopp om hjälp, så jag slipper massa misstag! Mvh Pär Sundh _________________ Pär Sundh |
||
|
Svetsa!
Du bör ha ett ordentligt utsug eller svetsa utomhus. Man kan nämligen inte få bort precis all underredsmassa som letat sig in i skarvar och kanter. Det ryker rätt fint, och se till att ha en kompis med en vattenspruta som kan släcka alla eventuella småbränder som uppstår. been there, done that!
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||
|
Re:
och går hål i plåten
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
Tack för svaren!
Jaha, då kommer man andas underedsmassa ett tag framöver Blir nog blästring som gäller!
Någon som vet var man kan få tag på bra ritningar, på var man ska svetsa? typ torn mm? Mvh Pär _________________ Pär Sundh |
||
|
Ett tips är att göra rent skarvarna (plåtrent) med rondell på borrmaskin och sedan skrapa skarvarna med värmepistol + mattkniv.
Tar en hel del tid, men det går att få bort all underredsmassa/kitt med denna metod och det blir mycket lättare att få till bra svetsar. _________________ /Fredrik Söderquist Bruksbusbil -> VW Golf R32 2003 Rejsbilsprojekt 1 -> Nissan S14 GT500 Rejsbilsprojekt 2 -> Nissan Micra Super Silhoutte 1988 |
||
|
Jag svetsade ju upp en E30 coupé och faktiskt så säger det sig ganska bra självt var du skall svetsa.
Så fort du får bort underredsmassan kommer aha-upplevelsen som ett brev på posten.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||
|
Här kan du studera lite hur dem har gjort på en Subaru rally bil http://www.rally.subaru.com/rallypre
Notera att du ska inte helsvetsa skarven utan svetsa ca. 3cm långa svets fogar med 3cm mellanrum!
_________________ Patrik Kulla BMW M3 -01 SMG |
||
|
Jag skulle inte lägga tid på att svetsa alla skarvar om du nu inte ska köra rally på riktigt dåliga vägar.
Men rambenen mot karossen och fjädringsinfästningen fram och bak skadar det inte att svetsa på E36. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
Jag gjorde så att jag använde en spårmejsel och bröt isär dubbelplåtarna lite grann, då gick dett kanon att få bort kittet mellan. anände sen roterande stålborste och turbinslip för att göra plåtrent innan jag knackade ihop plåtarna och svetsade.
_________________ Mattias Holmgren |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Sömsvetsa kaross
|
2276 besök totalt |