| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
bredare bil bättre?
|
885 besök totalt |
|
bredare bil bättre?
har en lotus esprit, banracingbil.. måste höja upp skärmkanterna på den för att kunna få den att bli så låg som jag vill.... när man ändå ska krångla så kanske man skulle bredda ut skärmkanterna något oxå.... FRÅGA: om man flyttar ut hjulen 5 cm per sida, genom att flytta ut skärmkant och förlänga mina rörbärarmar ,kommer bilen att kunna bli snabbare då, med en bredare spårvidd? förutsatt att man följt med med hårdare fjädrar osv... bilen är ju inte direkt smal nu, 187cm, mittmotor,dubbla a-armar, 980kg.....om något spelar nån roll... _________________ emil andreasson |
||
|
Re: bredare bil bättre?
Vad är snabbare för dig? Den kommer definitivt tappa toppfart om du breddar den genom ökad luftmotstånd. _________________ Roland Johansson |
||
|
Det blir snabbare teoretiskt men frågan är hur mycket grepp du har.
Åker du breda slicks eller är det gatdäck och trackdays. Är det det senare tycker jag det känns äverdrivet med den lilla vinsten. Tror även att det finns en maxbredd i racing på 2m om jag inte mins fel. Sedan måste chassie geometrin följa med osv.. Troligtvis tjänar du mer på att ta en eller två dagar på banan istället och prova ut befintliga bilen är min gissning. Beddning är i teorin samma effekt som sänkningen. om du tittar på bilen tex. bakifrån och drar ett sträck från mitten på hjulet (halva bredden) där det står på marken tillmitten på bilen där du tror tyngdpunkten är (kanske 40cm över marken mitt i bilen). Då får du en vinkel som påverkar sidokraften. Blir den mer horisontell fördelas mer av bilens tyngd till innerhjulen när du svänger. Så breddar du bilen blir den lite mer horisontel, sänker du bilen blir den mer horisontell, sätter du tunga saker som batteri och motor längre ner blir ju tyngdpunkten länre ner och den blir mer horisontell. Glöm inte att man oftast tjänar mer på testa ut bilen som den är och få många träningsvarv på banan än fila på de sista när det gäller teoretisk vinning så länge man kör gärdsgårdsracing som vi gör i sverige. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
|
vikt
tackar för ett bra svar! bilen ska köras på 235/265 breda slicks och r-däck... nä luftmotståndet spelar ingen roll om den det inte skadar totala varvtiden, men borde orka ändå.. 400hk på 980kg är ju inte så jättesvagt.. _________________ emil andreasson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
bredare bil bättre?
|
885 besök totalt |