| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30 Lachssilber
|
89 besök senaste veckan (63330 totalt) |
|
Kul att se att du inte gått i graven! även om du kör audi numera
Tro inte att jag missade dig när jag körde förbi för någon vecka sen i nya "vita" bilen
_________________ Mvh Martin Peterson Bilar: 2st Honda Civic 1200 -78 Audi A4 Quattro 1.8T -01 |
||
|
Jaså det är du som kär den vita Intergran?
Har sett den några gånger o den verkar riktigt fräsch. Är den orginal? Efter alla haverier så borde man ge upp men jag ger bilen en sista chans, bygger en pålitlig motor i år. _________________ Mattias Kornelius Audi A6 Ultra -18 M3 E30 -88 323i med B230FT-86 9-3 1,9 Tid |
||
|
den är näst intill nyskick. inte original. är en del gjort med den (avgas, kalllufts-filter (GruppeM), chassikit, allt justerbart i chassi-geometrin) kommer hända lite mer, är en bra bil från fabrik för leka lite på bana.
Tycker du gör helt rätt i att bygga en ordentlig motor till bilen. va så länge sedan man såg så vore kul att se igen! _________________ Mvh Martin Peterson Bilar: 2st Honda Civic 1200 -78 Audi A4 Quattro 1.8T -01 |
||
|
Har varit hos Samuel " Millway " och justerat chassiet.
Vikten låg på 1250 med förare och 1/4 tank. Då har jag kvar alla asfaltsmattor, golvmatta, taklucka samt orginalhuv. Huven är numera ersatt och där sparades dryga 12kg. Målet är att komma ner till 1200kg och 1/2 tank i år. _________________ Mattias Kornelius Audi A6 Ultra -18 M3 E30 -88 323i med B230FT-86 9-3 1,9 Tid |
||
|
Nyss hemkommen från min första banträff med BMWSC på Anderstorp andra banträffen totalt med bilen.
Kändes som att bilen fungerade bra med skönbalans mellan under och överstyrning. Nytt är att spårvidden bak har ökats med 60 mm och fram 20 mm mot tidigare. Frontsplittern har även modifierats för mer downforce. Här står bilen skitig i regnet i väntan på ett körpass.
_________________ Mattias Kornelius Audi A6 Ultra -18 M3 E30 -88 323i med B230FT-86 9-3 1,9 Tid |
||
|
Tjena
Kul att ses. Det var bra fart i bil och förare, men var det något som hände? Jag såg att du saktade in och sedan såg jag dig inte. Tror det var de utslitna framdäcken som gjorde att jag hade understyrt. _________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Z4 35i -10 Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
||
|
Det var härlig kamp men soppan tog slut så bilen började hacka i vissa böjar, bara att åka och tanka.
Din bil gick riktigt bra, ja dina framdäck hade sett sina bästa dagar. Tänkte skaffa lite bredare däck till nästa träff, kör på 215 runt om, finns kanske lite grepp att hämta i 225 eller 235. _________________ Mattias Kornelius Audi A6 Ultra -18 M3 E30 -88 323i med B230FT-86 9-3 1,9 Tid |
||
|
Tack det samma.
Jag skall också försöka få på lite bredare däck - fälgar. Nu är kanske din bil inte så tung, men kolla lite efter dimensioner som har högre belastningsindex. Jag kör 225/45x17 med 94 index, på 235 är det bara 90, som exempel. Tror det ligger en lista i "däck avdelningen". _________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Z4 35i -10 Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
||
|
(Kul att se både dig och bilen. Du har fått till den riktigt bra! )
Detsamma (Tack det samma. Jag skall också försöka få på lite bredare däck - fälgar. Nu är kanske din bil inte så tung, men kolla lite efter dimensioner som har högre belastningsindex. Jag kör 225/45x17 med 94 index, på 235 är det bara 90, som exempel. Tror det ligger en lista i "däck avdelningen".) Min bil är inte så tung så jag tror inte jag behöver ta så stor hänsyn till belastningsindex. Har en bankörning kvar i däcken, men efter det för det bli bredare. Nöjd med mina Toyo så det får nog bli såna igen. _________________ Mattias Kornelius Audi A6 Ultra -18 M3 E30 -88 323i med B230FT-86 9-3 1,9 Tid |
||
|
Efter mycket stressmekande med en krånglande vevaxelgivare natten mot söndag samt en rotor som mer eller mindre exploderade 05.30 på morgonen så kom man till slut till TPC's banträff på Knutstorp. Ett stort tack til Micke "Diket" för hjälpen att få bilen raceklar.
Väl på plats fungerade bilen perfekt. Efter lite lugna varv för att känna på bil och bana kom jag till slut ner till 1.09.00 i varvtid i driftboxen. Eftersom det var mycket bilar på banan hela tiden så var det svårt att få fria varv. Balansen i bilen var inte lika fin som på Anderstorp utan tenderade att vara understyrd. Här är en bild från körningen:
_________________ Mattias Kornelius Audi A6 Ultra -18 M3 E30 -88 323i med B230FT-86 9-3 1,9 Tid |
||
|
Ser mycket bra ut! Snacka om att man längtar att få ut sin själv
Vad kör du för broms setup? _________________ Erik Regnell Kör: Miata -04 #31 MX5 Cup, SPVM Har ägt: -Honda Civic Type R (EP3) -05 -Golf Gti Clubsport S -18 -Honda S2000 -05 -BMW M3-E30 -87 |
||
|
Jag har än så länge orginalbromsar bak.
Fram sitter det Volvo V70 R ok med orginalbelägg. Skivorna är 345*32mm från MB 430 SUV om jag minns rätt. Ska köra slut på beläggen först sen ska XP08 belägg dit som ligger och väntar. _________________ Mattias Kornelius Audi A6 Ultra -18 M3 E30 -88 323i med B230FT-86 9-3 1,9 Tid |
||
|
Re: Koppling
Kör Sachs 618 lamell med 4 puckat sinter. Blir precis lagom jobbig att köra då. _________________ A1exander Wi1borg M2 F87 Competition + 1M E82 + iD4 Sodi DD2 |
||
|
Tackar!
Björn, det stämmer att jag kör med 618 platta och fyrpuckad sinter från PPF. Lite trögtrampat men det funkar bra. Hur går ditt bygge Björn? Det som ska göras i höst och vinter är proffstoning av samtliga rutor utom framrutan. Montera Alu buren samt fixa en lättare golvmatta än orginal samt lite chassieuppdateringar. _________________ Mattias Kornelius Audi A6 Ultra -18 M3 E30 -88 323i med B230FT-86 9-3 1,9 Tid |
||
|
Har varit dålig på att hålla liv i den här byggtråden men det ska bli bättring under vintern.
Jag hoppas att den som gillar E30 och M3 i synnerhet kommer att gilla det som komma skall. Nu till det tråkiga som föranlett att jag inlett ombyggnaden av bilen. När allt flyter på händer det ju så klart: MOTORRAS Det som kan trösta en var att det hände på tomgång så skadorna blev inte så omfattande som de kunde blivit. Men det är surt på en helt nybyggd motor som fungerade klockrent tills den där förbannade aluminium retainern behagade att bli schizofren och dela på sig. Använd aldrig aluminium retainers. Ventilen åkte rakt ner i kolven.
Så här såg det ut när jag lyfte av toppen: Det var en smått komisk syn.
Resultatet så här långt är en förstörd kolv samt repor i cylindern. Två krökta avgasventiler. Det som kan trösta är att toppen klarade sig riktigt bra. Med två nya avgasventiler och en ny insugsventil är den back in business. När det ändå ska mekas tänkte jag försöka passera 300 hk strecket till nästa år. En fabriksny topp som utrustats enligt följande har inhandlats: Hårdare PPF fjädrar och CrMo RETAINERS
1,5mm större insug och 1mm större avgasventiler Portning av insug och avgaskanaler Nya 284 graders kammar, ganska moderat lyft på 11,3 men de ska klara att ge 300hk. Högkompskolvar 95,5 i borr, hemlig komp men motorn ska klara 98 oktan H-profil stakar Det borde få bättre fart på bilen, den gick inte dåligt innan men jag hoppas på minst ca. 40 nya hästar. Det finns lite mer planer men man måste ha lite hemligheter också
||
|
Nääää
Inte igen Mattias
Blir ju rädd när man hör sådant med tanke på vad det kostar att renovera S14 spisarna.... Jo då håller på för fullt med motorn nu och koppingen blev ett Helix kit ifrån PEAN med 40% så hoppas att det skall lira bra med både gat och ban åka. Ang kammarna... är du inte rädd för att det blir tuffa avgasvärder vid besikning ? Lycka till !!! följer din tråd med spänning Mvh Björn _________________ Björn Athlöf I garaget: Sensor GTR BMW M3 E30 87 Porsche 997 EVO |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30 Lachssilber
|
89 besök senaste veckan (63330 totalt) |