| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Uträkning av effektillägg för ABS, TCS mm?
|
820 besök totalt |
|
Re: Uträkning av effektillägg för ABS, TCS mm?
Här finns lite av varje: http://www.spvm.se/index.php?page=reglemente Mvh _________________ -- |
||
|
Re:
Standard original ECU ger tillägg, oavsett om bilen är "chippad" eller inte. ABS-frågan är lite klurigare, du förväntas ju köra med bilen i samma skick som den passerat Bilprovningen - men det mesta bygger ju på "Gentlemans agreement", dvs om du har plockat bort ABS-funktionen på ett eller annat sätt, så slipper du straffvikt. (En helt annan diskussion är ju varför du skulle vilja göra det, men det kan vi ta i en annan tråd )
_________________ -- |
||
|
Det är ganska enkelt egentligen, att Jag vill köra utan ABS dvs. För att klara Roadsport C så måste Jag ha en tävlingsvikt på 1294kg eftersom Jag får tilläg på ABS, ECU och TCS. Det innebär att Jag måpste lägga på vikt. Får Jag bort en av 5% tilläggen så klarar Jag mig med 1235Kg vilket är ganska exakt vad bilen ligger på med mig i och full tank, båge mm.
Skulle Jag bli uppklassad så måste Jag lätta otroligt mycket för att kunna hänga med. TCS är urkopplingsbar från instrumentbrädan, men den är ju svår att få att gå igenom. Det är ju ganska lätt att fuska med den... Det är alltså ABS och TCS det ahndlar om att göra obrukbart vid tävling. Jag är dock inte intresserad av att ta bort det permanent, då det är fantastiska system på vägen. Vad göra? |
||
|
Att ta bort en abs-givare är ett säkert kort för att ABSn skall sättas ur funktion. Dessutom mycket enkelt att kontrollera.
Prova och se om den lösningen fungerar. En del moderna bilars antisladd osv. får frispel när man tar bort abs-givare så det är inte säkert att det går ta bort en givare på din bil. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Uträkning av effektillägg för ABS, TCS mm?
|
820 besök totalt |