Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Uträkning av effektillägg för ABS, TCS mm?
820 besök totalt
*

Här sen Okt 2008

Trådstartare

Någon som kan länka till det excelbaserade uträkningsunderlaget från SBF? Har googlat men hittar det inte.
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Re: Uträkning av effektillägg för ABS, TCS mm?

Måns Wilke skrev:
Någon som kan länka till det excelbaserade uträkningsunderlaget från SBF? Har googlat men hittar det inte.

Här finns lite av varje:
http://www.spvm.se/index.php?page=reglemente

Mvh

Här sen Okt 2008

Trådstartare
Kanon. Tack så mycket. Nån som vet om en standard original ECU räknas som omprogrammerbar enligt reglementet?
Måste ABS kopplas bort permanent eller räcker det att rycka säkringar och plombera?
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Re:

Måns Wilke skrev:
Kanon. Tack så mycket. Nån som vet om en standard original ECU räknas som omprogrammerbar enligt reglementet?
Måste ABS kopplas bort permanent eller räcker det att rycka säkringar och plombera?

Standard original ECU ger tillägg, oavsett om bilen är "chippad" eller inte.

ABS-frågan är lite klurigare, du förväntas ju köra med bilen i samma skick som den passerat Bilprovningen
- men det mesta bygger ju på "Gentlemans agreement", dvs om du har plockat bort ABS-funktionen på ett eller
annat sätt, så slipper du straffvikt.

(En helt annan diskussion är ju varför du skulle vilja göra det, men det kan vi ta i en annan tråd )

Här sen Okt 2008

Trådstartare
Det är ganska enkelt egentligen, att Jag vill köra utan ABS dvs. För att klara Roadsport C så måste Jag ha en tävlingsvikt på 1294kg eftersom Jag får tilläg på ABS, ECU och TCS. Det innebär att Jag måpste lägga på vikt. Får Jag bort en av 5% tilläggen så klarar Jag mig med 1235Kg vilket är ganska exakt vad bilen ligger på med mig i och full tank, båge mm.
Skulle Jag bli uppklassad så måste Jag lätta otroligt mycket för att kunna hänga med.
TCS är urkopplingsbar från instrumentbrädan, men den är ju svår att få att gå igenom. Det är ju ganska lätt att fuska med den...
Det är alltså ABS och TCS det ahndlar om att göra obrukbart vid tävling. Jag är dock inte intresserad av att ta bort det permanent, då det är fantastiska system på vägen.

Vad göra?
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Att ta bort en abs-givare är ett säkert kort för att ABSn skall sättas ur funktion. Dessutom mycket enkelt att kontrollera.

Prova och se om den lösningen fungerar.
En del moderna bilars antisladd osv. får frispel när man tar bort abs-givare så det är inte säkert att det går ta bort en givare på din bil.

Allmänt banåkaforum
820 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande