Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 cup2010?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (18762 totalt)
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Re:

Michael Bäck skrev:
Ang fjädervärden så beror det ju lite på vad bilen vägen ofjädrar på varje
hjul hur hårt det egentligen blir.
Det bästa äv väl ändå om man har råd att köpa på sig lite olika värden & testa vad
som känns bäst i förhållande till bilen & egen körstil

Visst är det så Michael, men de flesta raceklara E30 väger lika nog till att utgå från någerlunda samma värde. Det är stor skillnad att börja testa med 185/85 eller 120/60. Skall du köpa alla fjädrar med 5N/mm skillnad så blir det mycket fjädrar och en del pengar för att inte prata om hur mycket bantid som krävs...

När vi ändå är igång så skulle man gjort såhär också:
http://www.youtube.com/watch?v=LmOEcDFSiZY

Sverige
Här sen Aug 2003

fuling skrev:
k=fjäderkonstant i N/m OBS N/m och INTE N/mm (1N/mm=1000N/m)
m=fjädrad vikt i kg
MR=utväxling mellan hjul och fjäder (sortlös)
f=egenfrikväns i Hz

f=(k*MR^2/m)^0,5 / 2 /pi

f är den odämpade egenfrikvänsen.

EDIT:
Citat:
Gäller det oavsett viktfördelning? (dvs tex 60/40 och 40/60)

Ja som tummepekfinger skall en RWD vara hårdre fram än bak men sen kommer däckdimensioner mm in också.

Det här låg i racetech här kan man få ett hum om hur man ligger i förhållandet
mellan fram & bak

På min is ligger det som exempel till så här på ett ungefär

totalvikt med förare & full tank 960 kg
vikt på framaxeln 560 kg
vikt på bakaxeln 400kg
hörnvikt fram 280 kg
hörnvikt bak 200 kg

ojfädrad vikt per hörn ca 40kg

fjädrad hörnvikt fram 240 kg
fjädrad hörnvikt bak 160kg

fjäderhårdhet fram 100N/mm
fjäderhårdhet bak 120N/mm (med fjäder på orginalplats)

wheelrate
Fram E30 = 0,88
Bak E30 = 0,45

Wheelrate= MR^2

På min bil blir det 3Hz fram & 2,9Hz bak

Sen att vikterna är ungefärliga då bilen inte är invägt på riktiga vågar men det ger ett
hum om förhållandet i alla fall

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
ANTEROW
Skellefteå
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Aha, det beror på körstil!
mjuka fjädrar = kromad armbåge
hårda fjädrar = svett i pannan

Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

ANTEROW skrev:

Det är ju så även här att lagom är bäst man vill ju att däcken ska har kontakt med underlaget
alltså inte tokhårda fjädrar samtidigt vill man ju inte att bilen ska välta så för
mjuka e ju inte bra det heller.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Re:

ANTEROW skrev:

Dagens förklaring
I samma kategori: -ju mer du sänker bilen desto bättre blir "väghållningen"

Skellefteå
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Idag dök dämparna upp från Holland! Surt att man är gipsad och fel bil står i garaget. Bromsok och dämpare väntar på montering, kom precis på att jag köper nog nya hjullager och slänger dit nu när det ändå är isärplockat. Hoppas det är lång leveranstid...
Kolla in bilderna, de har gjort en "förstärkning" av fjäderbenen! eller kanse bara flyttat problemen?

Har för mig att jag läste i nån tråd att några BMWnissar funderade på att hyra midlanda och testa lite, jag tänkte göra det och testa i början av Maj/slutet April om nån mer vill hänga på! Måste bara köpa en släp ochså då jag pga gipset inte hinner få igång Lastbilen.

/Batman

ANTEROW
Skellefteå
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Jag är redo att köra, tror jag! Väntar bara på släpvagnen, de lovade leverans nästa torsdag.
Iallafall så är bilen numera RAL9010 och ser riktig OK ut. Trevligt med en färg på allt.

Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Re:

ANTEROW skrev:
Jag är redo att köra, tror jag! Väntar bara på släpvagnen, de lovade leverans nästa torsdag. Iallafall så är bilen numera RAL9010 och ser riktig OK ut. Trevligt med en färg på allt.

Kul att du får den fin igen, bilder!

Skellefteå
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Fin och fin, allt är ju relativt. Jag måste få tummen ur och bygga en bur i min andra E30 och sen flytta över"grejorna".
Jag mattade ner gamla lacken och blåste på färg, över både bucklor och rost! det får väl passera som "rejsigt". Jag har även höjt upp ratten så det går att manövrera bilen och flyttat mätarna där dom skall vara. Blir nog OK känns det som. Sidorutorna har jag bytt ochså, de var lite väl repiga...

ANTEROW
Skellefteå
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Mycket åkande har det varit här! Efter att på torsdag hämtat nya bilsläpen så blev det 13 timmar i bilen på fredag. Lite sent upp på lördag, men jag hann iallafall även om jag inte fått på overallen då träningen började. Lördag efter racen iväg till brorsan i Karlstad, söndag hemma kl 11 på afton. Måndag iväg å jobbets vägnar till Kiruna och först nu hemkommen!! Frugan blev mycket glad då jag berättade att jag hade mycket skruvande att göra innan Kinekulle

Iallafall så funkade bilen bra, alla temeraturer höll sig ok och inget lossnade! Lite "problem" hade jag på rakan där varvräknaren snabbt visade på rött. MEN! varvräknaren är från biltema och föraren är nog inte heller riktigt hundra! Det är som bekant variabel rödmarkering (med en liten ratt) och den har stått på ca 6400 sen jag köpte bilen. Jag har dock efterforskat lite och det verkar som S14spisarna kan lite mer...

Skall testa att köra tills stoppen går i och se vad det ger i toppfart. Jag borde ochså väga in bilen då jag haft isär alla fjäderben och bara skruvat tillbaka, tror dock inte det finns nån inom behörigt avstånd som gör detta. Höger fram låste sig iallafall några gånger och kollar man så är den sidan 1-2cm högre än vänster, skall testa att skruva upp vänsterbak lite innan Kullen... ja , det blir nog perfekt!!!?

Till sist! Detta var mitt första bmw banmöte och tillika min första tävling! och jag måste säga att det var långt över förväntan proffsigt organiserat. Riktigt kul med alla olika klasser på banan samtidigt, alltid finns det nån att "fajtas" med på banan.
Kan knappt vänta till nästa vända. Brukar det vara nån samling nånstans kvällen innan?

/Cup nr 13 , inte bäst men hade garanterat klart roligast!!!

Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006

Re:

ANTEROW skrev:

/Cup nr 13 , inte bäst men hade garanterat klart roligast!!!

Roligt är viktigast!

Citera
ANTEROW
Skellefteå
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Visst dyker du upp på Kinekulle Markus?

Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006

Re:

ANTEROW skrev:
Visst dyker du upp på Kinekulle Markus?

Mest sannolikt inte. Men tävlingen därefter om inte bilen blir såld.

Citera
ANTEROW
Skellefteå
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Hej alla!!

Det är kul att läsa andras racerapporter så jag bidrar med en egen...

BMWcup delt 5o6 på Anderstorp. Helt ny bana för mig!!

Eftersom däcken är aningens slut så ville jag inte köra så mycket på tidsträningen, brukar ochså vara bra för mig iallafall att bearbeta lite intryck mellan körningarna. Jag körde några varv och konstaterade snabbt att det går att köra fortare överallt. Det fick duga.

race1: Hamnade mitt i "standard-gänget" fick fint häng på Carlborg, Carlborg och olof men fick för mig att köra förbi! Det gick fint att köra förbi på långrakan men jag blev lite stressad av att ha dem precis efter så jag bromsade lite för sent i nästa sväng vilket resulterade i att jag fick provköra gräsbeläggningen bredvid banan, aningen mer ojämnt kan sägas!

race2:Av nån anleding fick några toppförare för sig att inte fullfölja race1 vilket även gjorde att jag hamnade på pallen!!!! iallafall så fick de starta efter mig i listan, beslutade innan start att jag skulle släppa förbi Hansson snabbt och ta häng på nån av Compacterna i standard klassen. Riktigt lyckat, jag fick bra häng på Patrik och det hjälpte mig ytterligare att få upp farten. Riktigt skoj race!

Problem jag hade hela dagen:
1 den förbbnn.. tredje växel är mycket svårfunnen, missade flera gånger med femman som följd ut på start och mål, inte optimalt. Man fick börja leta redan i slutet av karusellen... I race 2 började hela spaken kännas omåttligt lealös den vickade minst 10cm i svängarna!

2 Ännu mer understyrning än på kullen, skulle med facit i hand ha kastat bak framdäcken då de ser mest trötta ut. Skall fixa nya sulor till Knutstorp, nuvarande får ses som avskrivna efter fem år i tjänst. Jag tror förvisso att det är lärorikt för körningen att ha sämre grepp.

3 Svett i pannan, riktigt varmt var det, kanske ett friskluftrör el dylikt vore trevligt!

Viktigast innan nästa race, förutom växelspaken förståss. Vart ligger Knutsorp???

nicke-69
Huskvarna/SMÅLAND
Här sen Aug 2008

Erik !

Knutstorp ligger söderut !! som allt annat

Vi ses där

Lund
Här sen Maj 2005

Re:

ANTEROW skrev:
Det är som bekant variabel rödmarkering (med en liten ratt) och den har stått på ca 6400 sen jag köpte bilen. Jag har dock efterforskat lite och det verkar som S14spisarna kan lite mer...

De varvar ju 7400 orginal

ANTEROW
Skellefteå
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Ja, sen jag fattat att motorn skall varvas så älskar jag den!!!!! Vilken spis!!!!!!!!!!

Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Re:

ANTEROW skrev:
ta häng på nån av Compacterna i standard klassen. Riktigt lyckat, jag fick bra häng på Patrik och det hjälpte mig ytterligare att få upp farten. Riktigt skoj race!

Bra kört thumbs up Du måste ha förbättrat dina tider rejält under dagen för mot slutet av race 2 så var du snabb thumbs up

Skellefteå
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Tack Patrik! bra kört!

ANTEROW
Skellefteå
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Jaha, då har man gjort sin Knutstorp premiär. Det är märkligt så annorlunda en bana känns innifrån bilen än på TV rutan.
Tyvärr så hade jag inte ordnat växlingen, jo sidledsglappet hade jag fixat. Att man inte får i 3an är nog nåt motor/växellådsfäste som skall bytas, det funkar när bilen står still. Det andra tyvärr var att de nya puckarna satt på fälgar som tog i bromsoken. Så de gamla däcken fick snurra ett tag till.

Tur för mig att det var dubbla träningar innan race, mäktade med 1.11.6 som bäst, efter omständigheterna är jag mycket nöjd.

Hamnade i lite vacuum i racet (där jag brukar vara) bakom bröderna snabb, tyvärr så var patrik av banan vilket gjorde att jag hamnade på hans film sista varven av racet, kul för mig att se iallafall. Tyvärr nr3 så lossnade växelspaken från kardantunnelfästet här, snacka om att ha ordning på materialet! Jag tror att även om Patrik kört om mig hade han inte nått till nån bättre placering så jag nötte varv som vanligt

dag 2: Försökte ordna fästet på kardan tunneln men det har suttit en utv segersäkring här felaktigt så spåret var uppnött. Fick iallfall låna spacers av min konkurrent Lundwall, några varv hann jag med på träningen. Tror jag satte helgens snabbaste tid här. Kan konstatera att bilen blev mycket mer lättkontrollerad med nya puckar, om det börja understyra så var det bara att släppa av lite och känna däcken grepppa. Med de gamla puckarna måste man slå av ordentligt om det börjat hasa. Tyvärr så funkar sälla fusklagningar så växel spaken var aningen lös.

bestämmde innan race att vara generös med att släppa förbi folk när man inte ens kan köra sitt eget bästa, nötte iallafall varv efter var när jag i slutet närmar mig Lundwall märkligt fort. Nåt tekniskt problem hade han men det vore ändå trevligt att köra om nån. Sista varven fick han köra väldigt defensivt och hade även hjälp av varvningar, specialklassens fait ville ingen av oss vara en kugge i...
Han fick blocka ordentligt innan startochmålrakan självklart tog jag ordentligt med höjd och med s14 vs 325 så var saken biff!!! jag knep 4eplatsen med några hundradelar, det var jag värd (tycker jag)

Ända till nu har bilen stått i hos en kompis i Falköping, har bara bytt olja under säsongen! Men nu måste växlingen ordnas så jag har fraktat hem bilen "hit upp". Ska även byta framfjädrar till mjukare(jag har för mycket understyrning) om jag får för olof

Knutstorp gav mersmak! Mycket kul bana, välskött och prydligt som allt verkar vara i Skåne...

ANTEROW
Skellefteå
Här sen Okt 2004

Trådstartare
rapport från gelleråsen!

kval: Krockade med en feting vinge som kom farandes i slutet på rakan, in och tjepa bilen.

race1: Krockade med en framförvarande bil, in och tejpa bilen och plocka bort lite löst. antal varv=0!!

race2: Motorn ville inte varva över 6000...? Slangade ur soppan och konstaterade 14liter, det borde väl vara nog efter race även om jag inte har matarpump?

Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 cup2010?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (18762 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande