| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Har jag en kass bränsle pump eller för stort flöde ?
|
3548 besök totalt |
|
Nu är det dax att fråga rejsa för det är bråttom SFRo 2 om 6 dagar och ingen tid till felsökning om denna bil skall se en bana i år Har ett hemma bygge ( 7:a) med en catch tank på ca 1.5 liter som sitter i motor rummet. Till den sitter det en bosch 984 pump , vilket skall vara ca 2 steg under den berömda 044:an tror jag. Mao borde denna pump cirkulera runt en hel del soppa i catch tanken vid lugn körning. Dock så sitter det en matar pump och cirkulerar tillbaka en del till bakre tanken ( vet inte hur mycket dock ) Nu till problemet: efter att ha kört ca 20 min lugn körning med orginal saab 150hp sw ( testar bilen inför SFRo2) så känns det som om pumpen låter för mycket och det är helt klart pump temperatur beroende
Det är på gränsen att man kan ta på den (i och för sig med med en ute temp på 31 grader )
Det samma händer ju med catch tanken om man låter detta pågå en stund till. mao känsn inte bra Tilläggas skall att jag oxå att jag har en del miss tändningar lite random ( ej knack) vid laddtryck < ca 0.5 bar. Tror inte dessa har med varm bensin temp att göra dock för de finns även vid kall bil. Men är det så enkelt att jag har en kass pump som generera värme och inte håller trycket som behövs ( när jag läser min egen text tycker jag det låter så) mao --> 3 timmar var vad bosch pumpen höll för. Har tyvärr ingen bränsle trycks mätare tillgänglig för att testa med de två övre till cathcen är till och från bakre tanken med en Facet pump som matar utan strypning på returen . Har jag tänkt fel här ?
_________________ // TXbias BXrndtson |
||||
|
Det borde fungera som du har kopplat. Jag har kört 984 mycket och länge utan knot.
Men att ha pumpen och tanken i ett varmt motorrum är nog ingen riktigt bra lösning, jag skulle kunna tänka mig att du har en del av problemet där. Vad är det för minsta innerdiameter på kopplingarna på pumpens sugsida? Vanliga hydraulkoppel behöver ofta borras ur. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Hydral kopplingen är av den grövre storleken som passa perfekt på pumpen så jag tror inte det skall vara några problem där.
Idag körde jag större delen av förmiddagen utan huv på så därmed borde inte heller motorums tempen var en faktor. Kan min orginal saab tryck regulator inte hantera flödet tro ? _________________ // TXbias BXrndtson |
||||
|
Du har också en pump som matar catchtanken antar jag?
Det borde räcka med en returslang från catchtanken bak till huvudtanken. Bränslet i huvudtanken ska cirkulera upp till catchtanken så att det inte blir jättevarmt i catchtanken.. det låter onödigt att ha en pump som ska tömma catchtanken. Det har jag aldrig sett behövas i något system likt det här. _________________ Mattias Sandgren BMW 325iX -89, 320 -89, 3.0 -77 Sävar TURBO Site -> http://savarTURBO.se/ |
||||
|
Problemet med hydraulkoppel kan vara att även om de passar bra på pumpen eller har nippel för säg 10 mm slang, så kan de vara betydligt trängre där de är minst - kanske 5-6 mm bara. Pumpar av den här typen är känsliga för motstånd på sugsidan.
En vanlig Boschregulator brukar funka fint. Men som Mattias är inne på, returpump brukar inte behövas - det kan inte vara så att den tömmer lilla tanken för dig? Testa att koppla förbi den. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Re:
Nu framgår det ju inte direkt av bilden, men de 984or som jag har sett har ingen skruvanslutning på sugsidan, utan man bara kränger över en slang och en slangklämma. På trycksidan är det dock som du säger, de kopplingarna som passar i pumpen har på tok för litet hål i mitten. Men å andra sidan brukar de ju vara specade till 300bar eller nåt så skadar ju inte att borra ur lite. _________________ Peter Sternersson |
||||
|
Flöde
Tjenare Undrar bara: Tank -> Catchtank -> boschpump -> Fuelrail? Fuelrail -> Catchtank -> Facetpump -> Tank? Eller Tank -> Facet -> Catchtank ->Boschpump -> Fuelrail? Fuelrail -> Catchtank -> Tank? Perra _________________ Per Erik Rundqvist |
||||
|
Jag tolkar beskrivningen såhär:
Matning av catchtank: huvudtank->984->catch Tömning av catchtank: catch->Facet->huvudtank Det låter galet och jag hoppas att detta är vad som menas (som är vad Perra skrev): Matning av catchtank: huvudtank->Facet->catch Tömning av catchtank: catch->984->fuelrail (som returnerar till catchtank) och ostrypt retur till huvudtank Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
Re:
Det jag tänkte var att det sitter nog en nippel i utgången från catchtanken. På pumpens sugsida brukar det som du säger bara vara en slangnippel. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Han CANUSB-adaptern inkopplad? I så fall kan du ju läsa ut Longtime Fueltrim under Real time view i T5Suite. Borde ge en fingervisning om T5 får justera upp eller ner spridartiden (lågt eller högt bränsletryck) för både tomgång och vanlig Lambda-kontrollerad körning...
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
|
om jag förstår din beskrivning rätt så är tanken kopplad direkt till catchtanken som i botten pumpas av 968an , matar fuilrailen , antar att du har nån regulator ur den, sen tillbaka till catchtanken, sedan har du en retur där du monterat en facetpump för att pumpa ur soppan tillbaks till tanken???
låter helt galet i mina öron iaf, så när du gasar så tömmer facetpumpen catchtanken på soppa.. då gör den ju ingen nytta utan precis tvärtom. om du matar catchtanken med faceten och låter returen flöda fritt så funkar det antagligen bättre. |
||||
|
Jag rörde nog till det när jag förklara så nu kommer det en Kurt ollsson förklaring på hur det är byggt.
Värme delen är inte optimal med motor rummet med jag hade räknat med att det skull åter cirkulera tillräckligt för att det skulle hålla sig kallt och att jag därmed slapp köra högt trycks delen genom hela bilen. Sedan skall det kanske med tiden ventileras lite bättre är bilen är klar och fått sina plåtar Skall kontrol mäta flödet på returen nästa vecka när SFRo2 paniken lägger sig så får vi se om det kan vara för dåligt
I vilket fall som helst ser det ut som jag haft ett dubbel fel >
Pumpen är numera utbytt mot en ny 984 panik köpt på blocket och den verkar gå mycket tystare och soppan blir inte alls lika varm längre ( dock ljummen ) Vad gäller att motor missar så pekar det mot en givare eller kabel som skojar med mig på trottle givaren eller MAP sensorn. Såg tillslut när jag leta runt lite med datorn att motor styr verkade ligga i någon slags limphome då den gick bra korta stunder vid komplett reset. ( man skulle kopplat check engine lampan) Så efter planlösa byten till alla reservdelar jag hade liggande ( typ en hel motor el mässigt) så över gick det hela i kontakt spray, mäta alla givare med fluken , mäta alla 5 v matningar osv osv.
och rätt var det var så verkar allt fungera igen kanske inte det bästa resultatet men nu verkar det vara omöjligt att få till baka felet. och det finns ytterligare 100 pållar i motorn på full varv
_________________ // TXbias BXrndtson |
||||
|
Re:
Jag tycker att det ser rätt ut, förutom att returen från bränslerälen; 'skall gå in i botten på fångtanken. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re:
Returen från bränslerälen innehåller ren (luftfri) bensin och 'bör inte blandas med den smutsiga (luftblandade) från stortanken. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3548 besök totalt |