Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Vilken tid är möjlig på ringen med en hobby racer ?
1950 besök totalt
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008

Trådstartare

Hejsan
Slog vad med min chef idag om 500kr.
Han trodde absolut inte att jag klarar ringen under 9.50, han vet inget om min bil eller hur jag kör men han trode inte det.

Vad har jag för chanser med en SAAB SS från 2003
Stora bättre bromsar, lättare bil och lite uppgraderad väghållning med sänkfjädrar 45mm, hårdare dämpare, nya bussningar och krängnignshammarstag etc
310hk
420nm
1400kg
R däck
kört ringen några varv tidigare och ska vara där i 3 dagar nu vecka 30
Det känns som jag borde med mycket nötande klara under 9 men vi nöjde oss med 9.50 =)
Mitt mål är 8.41 är det också att ta i?

7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

9.50 borde inte vara nåt problem med en helt orginal bil med rätt förare.

BMW 330i -05
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Finns ju en hel det M3:or av ålde modell här på rejsa som inte är jätte modefierade som klarar ringen
strax över 8 min.

Beror nog mera på erfarenhet & att hitta spåret/flytet runt ringen än på en jättepotent bil.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009

Jag började med ringen in Maj i år, var nere runt 9 minuter efter 3 varv men endast därför att jag förberett mig extremt väl, och där ligger det, inte i bilen (min har 207hk, väger 2000kg och har standard bromsar och däck dock 245/30 19).

Var där i Måndags och körde mitt 10-13 varv, höll jämt med en Engelsk M3 E92, han som körde hade nog kört ringen en del, han hade cirka halva kg/hk mot mig men jag hade råpluggat in Pavh guide och det gör skillnaden, han halkade efter på alla trixiga bitar för att sen komma ikapp på rakorna, vi hade kul ihop i flera varv och han tackade när vi skilldes.

Har varje gång kört om flera M3 E46, även de ska va ca 1 minut snabbare än min bil men de kan inte ytnyttja det. Känna ringen är nyckeln, i detalj och man kan plugga rätt mycket hemma med datorn.

BTW det där med att slå vad och åka ner med än snabb bil för att sätta tid kan sluta utanför banan, plugga enligt ovan och du behöver inte riskera nåt för att nå 09.50, det gör du lätt, du kommer säkert också ner kring eller under 9 min på ett bra varv.

Stockholm
Här sen Jul 2008

Trådstartare
tackar, jag skrev ut peters guid precis som jag tänkte läsa till och från jobbet om dagarna , jag hade två besök där förra sommaren men det vart inte mer än 8 varv eller så, tog dock ingen tid , avvaktar med det tills jag kan banan bättre.

996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

finns ju en hel del spel att träna in banan på både till xbox,ps & pc

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009

Jag själv kombinerade GTR Evolution med Peters guide, det är rätt svårt att memorera växel, broms och sväng-inpunkt, apex etc genom att bara läsa in det för 70 kurvor .

Med GTR märkte man ganska snart vilka partier som man inte fattat eller som var extra trickiga och som man inte kunde tillräckligt bra, då gick man tillbaks till guiden och kollade igen tills det satt. Körde över 100 varv på GTR innan jag sett banan .

Veckan inann jag skulle dit kunde jag köra hela banan i huvudet med växel, broms-sväng in, apex punkter etc. Kanske verkar extrem men det tog bara 1 varv att komma under 10 minuter.

Stockholm
Här sen Jul 2008

Trådstartare
ja det verkar lite extremt men förstår dig,
vilken litteratur att läsa, satt fastklistrad i bussen och läste fårn jobbet, ville knappt gå av och då hade jag bara hunnit till parti 5 på en timmesläsning

996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
Kenne R

Här sen Maj 2005

Ett tips! Tänk på att vara snabb i slutet av ditt besök. Det är lätt att vara över tänd. Speciellt med pengar o ära på bordet. Det tar ett tag att köra in sig.

Här sen Apr 2006

Precis som alla andra säger skit i vad du har för fordon, it's all about hur du hittar runt
Ditt fordon i ditt skick har säkerligen möjlighet att varva cirkus 8.20 BTG trots att det är en Saab
Nu handlar det ju om att du ska ta med denna fart runt, då måste man hitta extremt bra! Min gissning är att det blir inga som helst problem att vinna ditt vad, men att uppnå ditt mål blir tuffare

Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008

Trådstartare
Re:

Kenne Rydgren skrev:
Ett tips! Tänk på att vara snabb i slutet av ditt besök. Det är lätt att vara över tänd. Speciellt med pengar o ära på bordet. Det tar ett tag att köra in sig.

Snabb i slutet menar du att det är sista dagen man kanske ska köra lite snabbare/hårdare?
Jo vissa partier eller ca 6/10 delar av banan känner jag väl igen när jag läser peters guide men vissa partier måste fräschas upp och framförallt köras.

Tänkte även köpa in mig på varv runt banan hos erfarna så man ser hur dom gör och vilka farter dom har.
Att gasa på i krön där man inte ser tar emot väldigt mycket men att dömma av guiden så ska man göra så =) bara hålla rätt kant etc.
Därför är det skönt att åka med någon som kan så man ser vart och hur.
Åkte med en porsche gt3a förra året och han hade kört 800 varv ungefär allt som allt, han var en pärla på banan =)

996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008

Trådstartare
Re:

Mats Thur skrev:
Precis som alla andra säger skit i vad du har för fordon, it's all about hur du hittar runt
Ditt fordon i ditt skick har säkerligen möjlighet att varva cirkus 8.20 BTG trots att det är en Saab
Nu handlar det ju om att du ska ta med denna fart runt, då måste man hitta extremt bra! Min gissning är att det blir inga som helst problem att vinna ditt vad, men att uppnå ditt mål blir tuffare

Jo känner lite samma sak, för att uppnå målet krävs kunskap och lite balls.
Som jag skrev i inlägget ovan är jag ovan och litar inte helt på vad som finns bakom skymda kurvor/krön där man ska gasa släpper jag hellre av där jag inte ser något pga av att jag fortfarande kan banan för dåligt.
Får träna in mig, varje besök är en träning.
Ska även se på filmklippen från guiden tänkte jag repeat

996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

pentén skrev:

Som jag skrev i inlägget ovan är jag ovan och litar inte helt på vad som finns bakom skymda kurvor/krön där man ska gasa släpper jag hellre av där jag inte ser något pga av att jag fortfarande kan banan för dåligt.

om du ska släppa av på alla ställen där man inte ser så mycket så kommer det nog bli tufft att nå 10 min, det finns ju så pass många såna ställen på ringen. Något som jag tycker är bra för att lära sig banan är att titta på film. Det blir ju ungefär som att åka med. Så kika på den här fantastiska filmen sisådär 50 gånger så kommer du nog känna igen dig riktigt bra thumbs up
http://www.youtube.com/watch?v=I9KXIPCQYC4

Sen vill jag också poängtera att kom ihåg att det finns inget annat ställe där så många bilar kraschar som på ringen. Använd insidan och tänk på att just du kan hamna i räcket Det är viktigare att komma därifrån med en hel bil än en viss tid! thumbs up

Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009

Det finns ett väldigt bra jobb här i Ringen sektionen med vilken hastighet man kör ett visst parti för en typisk bil och bra förare. Välj en bil/förare som motsvarar din nivå (= bilen är långsmmare än din men din nivå är inte densamma som den föraren) och se vilka ungefärliga hastigheter han har tex före Hatzenbach osv (jag skulle börja med Eick = R däck som du och korskolla med Jirhall=standarddäck). Då kan du också få an bra feeling för bromssträckor osv, tex från 150-160 till 80 före Aremberg, var man kan hålla fullt och var man ska hålla igen osv.

Tänk också på att Pahv körde en Polo, du är säkert en växel högre inför Hatzenbach, Metzgesfeld och Hohe Acht, växeln genom är troligen densamma, det ser du på dessa hastighets bilderna.

Stockholm
Här sen Jul 2008

Trådstartare
Re:

Mats Thur skrev:
pentén skrev:

om du ska släppa av på alla ställen där man inte ser så mycket så kommer det nog bli tufft att nå 10 min, det finns ju så pass många såna ställen på ringen. Något som jag tycker är bra för att lära sig banan är att titta på film. Det blir ju ungefär som att åka med. Så kika på den här fantastiska filmen sisådär 50 gånger så kommer du nog känna igen dig riktigt bra thumbs up

Sen vill jag också poängtera att kom ihåg att det finns inget annat ställe där så många bilar kraschar som på ringen. Använd insidan och tänk på att just du kan hamna i räcket Det är viktigare att komma därifrån med en hel bil än en viss tid! thumbs up

Det jag gjorde sist var att hänga på lite bilar som hade bra tempo vilket gjorde att ajg våga åka bakom kurvor etc där man inte såg =)
Det är även min ide med att ta med en som kan banan i min bil och be honom guida mig ett eller flera varv .
Bra tips med bilen också, ska ladda ner på min omina och kolla på under bussfärderna till och från jobbet =)

996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008

Trådstartare
Re:

Björn Fehrm skrev:
Det finns ett väldigt bra jobb här i Ringen sektionen med vilken hastighet man kör ett visst parti för en typisk bil och bra förare. Välj en bil/förare som motsvarar din nivå (= bilen är långsmmare än din men din nivå är inte densamma som den föraren) och se vilka ungefärliga hastigheter han har tex före Hatzenbach osv (jag skulle börja med Eick = R däck som du och korskolla med Jirhall=standarddäck). Då kan du också få an bra feeling för bromssträckor osv, tex från 150-160 till 80 före Aremberg, var man kan hålla fullt och var man ska hålla igen osv.

Tänk också på att Pahv körde en Polo, du är säkert en växel högre inför Hatzenbach, Metzgesfeld och Hohe Acht, växeln genom är troligen densamma, det ser du på dessa hastighets bilderna.

tackar, det hade jag också tankar om.
Det står i guiden "här bör du slå av på farten om du har en motorstark bil så det inte släpper i baken"
vad är en motorstark bil? 500hk på 1000kg ? svårt att säga, får helt enkelt pröva mig fram eller kolla tipset du precis skrev.
tackar igen

996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Re:

Mats Thur skrev:

Annars verkar ju Ford Transit vara modellen som gäller för 10 minutersrepor. 0-100 på 21 sekunder

http://www.youtube.com/watch?v=m1pklvKKnd0

10:08

Stockholm
Här sen Jul 2008

Trådstartare
Re:

Jörgen (Jet) skrev:
Mats Thur skrev:

Annars verkar ju Ford Transit vara modellen som gäller för 10 minutersrepor. 0-100 på 21 sekunder

http://www.youtube.com/watch?v=m1pklvKKnd0

10:08

jo helt sjukt =)
borde kunna ladad ner från youtube tycker man den som jörgen föreslog

996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
Nürburgring
1950 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande