| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Motorfunderingar??
|
1328 besök totalt |
|
Motorfunderingar??
Har en lite fundering! Jag har en bmw 320-84 med trasig motor. Men jag har även en motor från en bmw 525-88 eller 89a med växellåda. Hur krångligt är det att få dom grejorna att synka tillsammans?? villka motorfästen måste jag ha? villken växellåda funkar?? är det skillnad på kardan? Funkar det över huvutaget?? Tacksam för dom glada tillrop jag kan få _________________ Rickard Wenngren |
||
|
Re: Motorfunderingar??
Jag jobbar på saken även om det går sakta
Efter haveriet på anderstorp ska jag ha i en M20B25 från en E34 i min E30 så svaret kommer snart
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
Alltså...
om du har en M20 motor idag, som har rasat... så kasta ut den, ta tråget och oljepumpen från denna motorn. (om dom nu är hela) Montera detta på motorn från 525:an. Montera motorfästena från den rasade motorn på den hela. Växellådorna passar. Flytta över styrboxen från 525:an till 320:n. Eftersom 320 inte är belagd med krav på katalysator kan du skippa den, men du måste ändå använda lamdasonden. om inte kabelmattan stämmer tar du en kabelmatta från en nyare E30. Det är lite pill... men i det stora hela passar allt schmackelibang bolt on.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||
|
Re:
tyvärr så är det inte så enkelt , du måste ta hela kabelhärvan från 525an. _________________ Alex Lind |
||
|
""om inte kabelmattan stämmer tar du en kabelmatta från en nyare E30. ""
M20 som M20? Vad har 525:ans kabelmatta som är så speciellt som gör att en kabelmatta från en E30 med en exakt likadan motor inte fungerar? _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||
|
Gäller inte detta om man kör BMW ??
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Annars har jag en fråga, vill montera en Megane F7R motor i min R5GTE tillsammans med en JC5-089 låda, Passar den vlådan på min motor, är det svårt vilka motorfästen måste jag ha, hur gör jag med styrboxen??
_________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Motorfunderingar??
|
1328 besök totalt |