Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kan man bygga om VAG(golfplattan) hjulupphängning?
3098 besök totalt
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804


Trådstartare
Kan man bygga om VAG(golfplattan) hjulupphängning?

Så att man kan ändra chamber?
Det är ju som sagt en macpherson typ fram och halvstel bakaxel bak.

Allt är ju fixerat, men kan man bygga om det på något sätt så att det går att justera?
Någon vet säkert någon länk till någon sprängskiss så alla kan se hur det ser ut original..

Golfen som stötdämparexperten har, har den en egen byggd framvagn som inte innehåller ett uns av standard i sig?

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Fram brukar man byta konstruktionen för topplagringen så att man har en platta med excentrisk lagring i som man snurrar i tornet för önskad camber.
Nackdelen är att det inte går ändra cambern utan att ändra caster oxå.
Nisse på forumet har sådana på sin Golf.

Bak vet jag att man kan byta axeltapparna mot andra som har en slipad anläggningsyta som inte är vinkelrät mot axeln, för att ge en önskad camber.
Inte särskillt ställbart men det går iaf.

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



David Berglund skrev:
Fram brukar man byta konstruktionen för topplagringen så att man har en platta med excentrisk lagring i som man snurrar i tornet för önskad camber.
Nackdelen är att det inte går ändra cambern utan att ändra caster oxå...

om man har två excentrar i varann, borde det väl gå att ändra camber utan att ändra caster, eller tänker jag fel.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Det bästa är att göra topplagringarna sådana att man bara justerar en sak på dom. Får man plats kan man lösa det så man har flera plattor "i varandra" så man kan justera caster på en och camber på den andra, utan att ändra dom samtidigt. Sådana där man snurrar på lagringen är inte kul...

Såhär ungefär. Detta är dock till en E30. Tillverkad av Lotus Samuel här på rejsa.nu.

http://motorsport.mine.nu/bilder/hemsida/IMG_1984.JPG

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Re:

ice skrev:
David Berglund skrev:
Fram brukar man byta konstruktionen för topplagringen så att man har en platta med excentrisk lagring i som man snurrar i tornet för önskad camber.
Nackdelen är att det inte går ändra cambern utan att ändra caster oxå...

om man har två excentrar i varann, borde det väl gå att ändra camber utan att ändra caster, eller tänker jag fel.


Jag tror inte riktigt jag förstår hur du menar...
Men en bättre lösning är juh som Andreas visa. Juh tyvärr inte lika mycket ställbarhet men man får den iaf där man vill.

Drar man sig inte för att svetsa så finns det juh ytterligare lösningar..
Hittar ingen bra bild just nu men 2 parallella plattor med antingen frästa spår eller hål i. En uniball i änden på stötdämparstången, samt en gängstång/axel genom hela kalaset...

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Finns många, mer eller mindre, snygga lösningar där camberjusteringsplattan är fäst i sin tur på ännu en platta med justering i "casterled". Mkt smutt, men kräver lite utrymme eller att man är klurig i tänkande och kan få till saker exakt i verkstan. Tillgång till rätt maskiner krävs ju oxå.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Re:

ice skrev:
David Berglund skrev:
Fram brukar man byta konstruktionen för topplagringen så att man har en platta med excentrisk lagring i som man snurrar i tornet för önskad camber.
Nackdelen är att det inte går ändra cambern utan att ändra caster oxå...

om man har två excentrar i varann, borde det väl gå att ändra camber utan att ändra caster, eller tänker jag fel.


Skulle absolut gå, men kan nog bli rätt knepigt att lösa låsningen osv av de olika plattorna. Men teorin stämmer ju.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770



David Berglund skrev:
Bak vet jag att man kan byta axeltapparna mot andra som har en slipad anläggningsyta som inte är vinkelrät mot axeln, för att ge en önskad camber.
Inte särskillt ställbart men det går iaf.

Man kan också montera vinklade shims mellan bakaxeln och hjulagerhuset.


_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Re:

Andreas Lidström skrev:
ice skrev:
David Berglund skrev:
Fram brukar man byta konstruktionen för topplagringen så att man har en platta med excentrisk lagring i som man snurrar i tornet för önskad camber.
Nackdelen är att det inte går ändra cambern utan att ändra caster oxå...

om man har två excentrar i varann, borde det väl gå att ändra camber utan att ändra caster, eller tänker jag fel.


Skulle absolut gå, men kan nog bli rätt knepigt att lösa låsningen osv av de olika plattorna. Men teorin stämmer ju.


Något sånthär ni tänker er?
Givetvis kan man juh lösa det med böjda spår istället, för att ge steglös ställbarhet men jag orkade inte rita det nu...

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770



Här är en annan variant:


_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770



Vad tror ni om att förlänga den plåten som sitter fast i kulleden och göra nya hål i den.


_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5267



ThomasT skrev:
Vad tror ni om att förlänga den plåten som sitter fast i kulleden och göra nya hål i den.



Inte alls!

Är väl gjord i gjutjärn... Svetsa inte i gjutjärnsdelar som har bärande/styrande funktion. Och även om den är stål och du svetsar så lär du förstöra kulleden/tätning för den.

Isåfall förlänga bärarmen som är hederlig plåt.

_________________
Roland Johansson
Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003
Inlägg: 369



ThomasT skrev:

Man kan också montera vinklade shims mellan bakaxeln och hjulagerhuset.



Thomas, var kan man finna dessa shims?

_________________

/LOLA-Christian
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770



Christian Carlsson skrev:

Thomas, var kan man finna dessa shims?

www.bildon.com

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Nu har ni trixat fram både bilder, CAD:ar och förklaringar på allt det som sagts! thumbs up Exakt som jag menat hela vägen...

När man gör med två excentrar får man dock passa sig, eller iaf tänka på det, att man inte kan ha max caster och camber om man gör den ena cirkeln för stopr. Är ni med. Förändringen radiellt när man vrider den lilla kan inte kompensera tillräkligt. Man det var så jag emnade iaf. Eller Ice egentligen.

Tycker dock att den som visas un der är mkt bättre så den är enklare att tillverka och är enklare att justera in som man vill.

Bak på "Räsersaaben" har vi shimsat in bakvagnen inne på fabrikens inställningsrigg. Kan säga att de tunnaste shimsen är inte tjocka... 0,25 mm ungefär.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



På tal om att förlänga kuledsinfästningen så är det redan sagt. NOPE!

Men i tex Volvo original Cup är det tillåtet att förlänga länkarmen 15mm så att samma effekt uppnås. Väljer man rätt material/dimension och låter ngn som kan svetsa så skulle det vara en bra lösning. Om nu länkarmen är i plåt som på Volvon.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Kan man bygga om VAG(golfplattan) hjulupphängning?
3098 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande