Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vinge luftmotstånd vs. downforce
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (4558 totalt)
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Re: Vinge luftmotstånd vs. downforce

johann skrev:
porschedriver skrev:
Esa skrev:
Har lite funderingar ang. bakvinge till min M3:a. Ska jag satsa på en EVo III/DTM i kolfiber eller kanske en modernare vinge i kolfiber eller aluminium. Det ser ju ganska rått ut med DTM flärpen men frågan är hur mycket toppfart jag förlorar. Frågan är om man med en modernare vinge kan få lika mycket downforce men med mindre luftmotstånd? Eller ev. en snikvariant med förhöjd och därmed även tillbaka flyttad org. vinge.


om du har missat det tidigare så tillverkar och kränger jag AIRFORCE vingar i aluminium, dvs riktiga racevingar, bl.a 2:a och 3:a i DTM (Danska STCC). Är du sugen på ordentliga grejor så kan jag nog fixa ett bra pris till alla rejsa.nu:are.

Skicka mig din mailadress så skall du få all info ESA.


Har du någon uppgift på hur mycket downforce en sån ger?


Peugoet sport engineering provade med en 1500mm vinge i Miras Vindtunnel på deras DTM 307:a, då fick man ca 40kg vid 160km/h som mest.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Allmänt banåkaforum
Vinge luftmotstånd vs. downforce
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (4558 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande