Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Att låta laga rosten, eller...
1, 2   >>
6638 besök totalt
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

Trådstartare

...renovera.

Äger en förhållandevis ovanlig bil, en Saab 900 Aero 1985 års modell, vit dessutom, vilket lär var ovanligt.

Skick: Bruks.
Rost: Ja.
Fungerar, visst, men kunde gå _mycket_ bättre

Nästan som en säljes annons , men... jag tycker om min gamla Aero, så det står och väger mellan följande:
1. Skrota
2. Sälja
3. Renovera

Renovera säger forumet i kör, va! är du inte klok, så illa kan det väl inte vara?
Jo då, förrförre ägaren använde den som pendelbil under 10 års tid, i saltslasket i Sörmlandstrakten.

Ett exempel på rosten:
-Främre undre länkarmsinfästningarna var obefintliga, nu är de uppsvetsade sedan ett år tillbaka.
-Allmänt rostig i framvagnen
Men det värsta är:
- rost i A-stolparna! Hur i fridens namn kan man konstruera en bil så att den rostar i A-stolparna. Mer
uppjästa stolpar har ej skådats på denna jord.

Så, vad kan man räkna med att få slanta upp för att få eländet uppsvetsat?
Vem gör sådant för en rimlig summa pengar tro?

Alternativet verkar vara skroten, för vem vill köpa en rostig bil?
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Skaffa en fräsh 900 turbo kaross och byta motor? Ser dom skillnad på Aero och vanlig turbomotor?

Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

1. Sälj hela bilen till någon som gillar rost eller behöver en reservdelsbil.
2. Sälj alla bra delar från bilen och skrota sen.
3. Skaffa en annan bil och använd Aeron som reservdelsbil.

Valet beror på tillgång till tid, uppställningsplats, intresse att meka mm.

pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002

Eric Josefsson skrev:
Skaffa en fräsh 900 turbo kaross och byta motor? Ser dom skillnad på Aero och vanlig turbomotor?

Jag uppdaterade en vanlig 900 gl till turbo 16v (för många år sedan) inga större problem med bilprovningen. En vanlig regbesiktin var det som gällde, kontaktade saab och fick papper från dom där man skulle uppge motor nr samt chassi nr och skicka tillbaks. Tror att det endast var stötdämparna som fick uppgraderas till gasdämpare och byte till grövre huvudcylinder som skulle till. Så om jag skulle välja på att rostlaga eller att flytta över delarna till ett annat chassi....så skulle jag istället annavända mig av ett friskt chassi.
Men visst går det att laga A stolparna, men det är lite jobb med det...men som oftast så är det jäkligare när man börjar rota i det än hur det ser ut vid första annblicken.

Forshaga
Här sen Dec 2002

Du kan byta kaross på den bil du har....så har du ju din aero kvar.
Detta är helt lagligt.......men det är nog bra att du kan visa var karossen kommer ifrån..........så gå inte ut och sno en..

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Byta kaross?? Lagligt?
Så jag kan alltså byta karossen på min E30 och ändå ha kvar samma reg.nr osv.? Måste det vara en kaross från en bil med samma motor?

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Nej, karossbyten är inte lagliga på annat än rallybilar.

Jag är i ett liknande dilemma (renovera, sälja?) och hoppas kunna ta mig an jobbet "någon dag". Jag gillar min (vår...den står faktiskt reggad på min fru) bil men det är en hel del rost att ta hand om.

Att motivera valet på rationella grunder är svårt. Ibland får känslorna styra...

/Gustaf

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Pressa skiten!

Jag har set en sådan "lätt" renovering på nära håll då en kompis har fixat sin 900T från -89, jubileumsmodell med oxblodsskinn osv. tror han är uppe i tre år nu om det inte är fyra...
Kan för övrigt meddela att rosten i A-stolparna kommer ifrån dräneringen till taklucken om du har en sån, slangarna slutar mitt i stolpen. Tack för den "kluriga" lösningen Saab.

Pelle: du var väl tvungen att uppgradera bromsarna också? Hade inte 16v Turbo 9000 bromsarna?

BMW 330i -05
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002

MaZ skrev:
Pressa skiten!

Jag har set en sådan "lätt" renovering på nära håll då en kompis har fixat sin 900T från -89, jubileumsmodell med oxblodsskinn osv. tror han är uppe i tre år nu om det inte är fyra...
Kan för övrigt meddela att rosten i A-stolparna kommer ifrån dräneringen till taklucken om du har en sån, slangarna slutar mitt i stolpen. Tack för den "kluriga" lösningen Saab.

Pelle: du var väl tvungen att uppgradera bromsarna också? Hade inte 16v Turbo 9000 bromsarna?

Jag gjorde detta bygget 92...så vissa minnes lucker finns...Det skulle även sitta ventilerade skivor, men det satt från början...men det som var absolut viktigast ur sbp sida var att motorn fixade avgasvärdet+ godkännande papper från saab att motorn gjorde det.

Stockholm
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Det går alltid att bygga sig en replika utifrån ett fräscht objekt, t ex en gammal 900 GLi eller nåt.

Men, en Aero är en Aero, och det här känslan kommer in i bilden. Lite jämförbart med hur diverse ovanliga jänkejärn
betraktas, en äkta Mustang originalutrustad med 429 ci m.m. får snålvattnet att rinna på de flesta bilkunninga, medan en
replika knappast röner samma uppmärksamhet. Original slår alltid.

Visst, man kan byta kaross, men som sagt, inte lagligt precis.

Svetsningens ädla konst behärskar jag inte, så det blir till att anlita någon kunnig.
Apropå A-stolparna, dessa byter man rakt av.

Rationellt sett är den mogen för skroten, irrationellt sett vill jag renovera den. Den som köper den lär ställas inför
samma dilemma vad det lider så det går knappast att sälja den för några större summor.

Tillägg:
MaZ, betalar man någon att göra jobbet går det nog fortare, men då lär det kosta....

Ur Saabsynpunkt är det mest rationellt att skrota och plocka över delarna på min 900 S, kjolpaket, gamla fronten,
kofångarna m.m. Blir stans koolaste 900 S. Blir väl så tillslut.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Jag slumpar bort min 900T -80 nu så det verkar inte finnas speciellt mycket känsla och tår i ögat bland Saabfolket ang 900an.
totalt rostlagad under och motorrenoverad för ett par tusen mil sen och alla möjliga trevliga saker och ändå så är det segt att sälja för 5 papp... >

BMW 330i -05
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

Trådstartare
MaZ, vi har redan mailats angående din 900

Måste säga att jag är sugen, ovanlig som den är, men...
..sitter redan på en gammal bil (läs aeron) som inte gör mig speciellt glad, för skäl se första inlägget. Så jag kan nog
inte köpa den i dagsläget.

Vi skulle kanske kunna byta

Hm, kanske ska försöka avyttra aeron till han som visade intresse för den, och åka till Göteborg med pengarna...
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

therealpinto skrev:
Hej

Nej, karossbyten är inte lagliga på annat än rallybilar.

Jag är i ett liknande dilemma (renovera, sälja?) och hoppas kunna ta mig an jobbet "någon dag". Jag gillar min (vår...den står faktiskt reggad på min fru) bil men det är en hel del rost att ta hand om.

Att motivera valet på rationella grunder är svårt. Ibland får känslorna styra...

/Gustaf

Jag är säker på att det går.......ska ta reda på mer fakta.

Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Jag är tyvärr lika säker på att det inte går - inte praktiskt sett. Enligt Bilprovningens tekniska handbok räknas en vanlig personbil med bytt kaross (självbärande kaross, rambyggda bilar är en annan sak) som "uppbyggt fordon", vilket betyder att den måste uppfylla innevarande års krav.

Saaben från 1985 skulle alltså behöva uppfylla alla krav som gäller för nya bilar år 2003, vilket i praktiken är omöjligt att intyga.

Jag läste det i tekniska handboken imorse och diskuterade saken med Bilprovningen och Vägverket så sent som i tisdags...

/Gustaf

Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

Nog borde man väl kunna byta kaross på bilen, den finns ju att köpa som reservdel till många bilar. Eller har reglerna hårdnat på senare tid? Jag vet att man bytt kaross på nästan nya bilar som totalkvaddats, på försäkringsbolagets bekostnad! Jag har en arbetskamrat som gjort det på en Opel, i och för sig för länge sedan. Det var i alla fall ett otroligt jobb, han vill inte göra om det!

Linköping
Här sen Okt 2003

Svårt val det där. Laga rost är så otroligt otacksamt och jobbigt arbete.

Min bror hade en golf mk1 för några år sedan. Den var nästan rostfri enligt ägaren ( i verkligheten "rost fri" ), men när han väl satt igång blev det att byta 70% av all plåt på bilen, och inte blev det bra heller.

Jag fick tag på en av de första saab900 aero:s som tillverkades. Den pärlemorvita modellen som inte växer på träd. Hur som helst var jag tvungen att skicka den i graven. Arbetet hade tagit flera år

Rosten var precis överallt. När jag lyfte bilen gick domkraften rakt genom golvet, och i princip alla balkar var genomrostade. Synd på en så snygg och ovanlig bil...

Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

therealpinto skrev:
Hej

Jag är tyvärr lika säker på att det inte går - inte praktiskt sett. Enligt Bilprovningens tekniska handbok räknas en vanlig personbil med bytt kaross (självbärande kaross, rambyggda bilar är en annan sak) som "uppbyggt fordon", vilket betyder att den måste uppfylla innevarande års krav.

Saaben från 1985 skulle alltså behöva uppfylla alla krav som gäller för nya bilar år 2003, vilket i praktiken är omöjligt att intyga.

Jag läste det i tekniska handboken imorse och diskuterade saken med Bilprovningen och Vägverket så sent som i tisdags...

/Gustaf
Men om man råkar bli tvungen att byta all plåt utom just den/de biten/bitarna där chassinumret är graverat?

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

therealpinto skrev:
Hej

Jag är tyvärr lika säker på att det inte går ..........................................................................................................Jag läste det i tekniska handboken imorse och diskuterade saken med Bilprovningen och Vägverket så sent som i tisdags...

/Gustaf

Ja ställer man frågan på det sättet.......så är det klart att det inte går.
Men det är ett genomgående fenomen när du tolkar regler.....
Du ställer frågor till ansvariga personer, som dom måste svara nej på, pga frågans upplägg.

Regler och förordningar är inte till för att följas blint........utan meningen är att man ska förstå regelskrivarens syfte.......och därifrån agerar man.

om jag äger två bilar, som bygger på samma stomme.......varav den ena har värdefulla papper.
När jag sedan lindar den värdefulla bilen runt ett träd......och använder den andra för att laga den första.....så är det en tolkningsfråga.
och jag skulle vilja se den åklagare sig ger sig in i denna tolkning.
Naturligtvis har idioterna på vägverket försökt reglers detta........annars skulle dom inte kunna se sig själva som den totala övreförmyndaren som dom tycker att dom är.

Ställer man frågan på fel sätt........så är det otillåtet att laga rost på sin bil....då det inte längre är tex en Saab......utan något som du hamrat fram själv i garaget.

Misstolka inte detta nu.......jag har fullt förtroende för dina kunskaper.....men ibland ser du dej som myndighetes förlängda arm.....och det är farligt.

Edit.........jag lägger till några smailis........som kan plockas in efter behag..... thumbs up

Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Butterfly: thumbs up thumbs up

Stockholm
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Butterfly, har man rent mjöl i påsen behöver man aldrig oroa sig vid besiktningen, t ex. Inte för att det verkar vara
någon större risk, det rullar ganska säkert bilar i detta land där chassienumret inte överensstämmer med det som står
i regbeviset. (läs flyttade regplåtar).

Någon som fått sin bil kollad på detta område?

Sen, flyttar man chassienummerplåten från den ena karossen till den andra, ja, viss gråzon blir det ju onekligen. Men,
en form av rostlagning skulle man ju kunna kalla det för...

Känner inte till något extremfall, men jonkas Golf med 70% är nära. Minnesgoda Discovery-tittare erinrar sig säkert
programmet "A car is reborn", där en Jaguar E-Type också fick 70% av plåten bytt. Hade varit enklare att byta hela
karossen känns det som.

Det blir nog skroten för min Aero också. Tyvärr.
Ska använda kjolpaket m.m. Och bygga en Aero-replika med min 900 S som bas. En frisk bil med gammalt utseende.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Jag svarade på frågan om karossbyte är tillåtet, det är det inte. Att använda plåtdelar (original, pirat eller hembyggda) för att rostlaga en kaross är tillåtet. Med "tillåtet" menar jag då karossbyte där man behåller ursprunglig identitet.

För den som är intresserad kommer här Bilprovningens egna text:
----
Karosseribyte
Ett fordon med självbärande karosseri som förses med ett nytt karosseri anses vara ett uppbyggt fordon. Det gäller även om det nya karosseriet är av samma typ som tidigare.

Utbyte av karosseri på bil med separat ram till ett likadant karosseri anses som reparation under förutsättning att chassit behålls i allt väsentligt oförändrat (se kommentarer). Även i de fall det utbytta karosseriet är av eller har byggts om till annat utförande än original anses fordonet ha samma identitet som tidigare om chassit behålls i allt väsentligt oförändrat. Fordonet klassas då som ombyggt.

Ingrepp i karosseriet
Ett utbyte av en skadad fram- eller bakdel utanför kupézonen på bil med självbärande karosseri ses som reparation.

Även utbyte av en större karosseridel med ett snitt inne i kupé-
zonen (skarvning) ses som reparation under förutsättning att den tillförda delen är identisk med den ursprungliga.

Med identisk menas t.ex. sedan-sedan, kombi-kombi.

En tvådörrarsmodell kan således inte skarvas med en fyrdörrars utan att bli betraktad som uppbyggd. För en bil med motorn fram är det rimligtvis den oskadade främre delen som är bestämmande för identiteten. Det är i det sammanhanget oväsentligt var identitetsmärkningen (chassinumret) finns.

Byts fram eller bakdel utanför kupézonen till ett annat utförande anses fordonet fortfarande ha samma identitet som tidigare. Läggs däremot snittet inne i kupézonen är fordonet att anse som uppbyggt, t.ex. Om bakre delen byts från sedan- till kombiutförande.

om man däremot "bygger om" en sedanmodell till kombi betraktas detta som en ändring om stommen/bottenplattan förblir oförändrad.
---

Bilprovningen har tolkningsrätt på Vägverkets regler. Reglernas syfte i detta fall är att inte göra det för enkelt för skumma element att byta identitet på fordon (bland annat).

Jag brukar besvara frågan om vad som är lagligt eller inte, sedan är det upp till varje enskild persons kreativitet/fantasi att använda den informationen. I och med att jag arbetar för SFRo som i sin tur har ett förtroende från VV (och ytterst ND) kan jag inte göra så mycket annat i generella fall. De som kommit i kontakt med mig i specifika fall tror jag har en lite annan bild än Butterfly har... ;-)

/Gustaf

Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
6638 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande