Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur koppla hydralisk handbroms för bästa resultat?
4765 besök totalt
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Trådstartare

Har suttit och funderat nu angående hydralisk handbroms. Hur kopplar man det på bästa sätt?

Såg att Sellholm hade nån fördelningsventil hur funkar den?

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Fråga ang. hydraulisk handbroms, använder man någon slags ackumulator på kretsen?
(antingen lös ackumulator, eller inbyggt i spaken så att handbromsen spänner med en fjäder mot kolven som trycker på bromsvätskan?)

Citera
Gerhard
Blomstermåla
Här sen Nov 2005

Har du en krets bak så är det bara att sätta den i serie med ledningen.
Du använder en cylinder som normalt har behållaren framför utgången (typ vanlig Girling cylinder).
Från huvudcylindern ansluter du där behållaren normalt sitter och till bakhjulen till den normala utgången.
Jag brukade använda mig av Toyota kopplingscylinder på rallybilen.

Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re:

Gerhard skrev:
Har du en krets bak så är det bara att sätta den i serie med ledningen.
Du använder en cylinder som normalt har behållaren framför utgången (typ vanlig Girling cylinder).
Från huvudcylindern ansluter du där behållaren normalt sitter och till bakhjulen till den normala utgången.
Jag brukade använda mig av Toyota kopplingscylinder på rallybilen.

Hummm ok köpte min från sellholm men har dålig koll på vad det sitter för cylinder.

Vad händer när man bromsar vanligt då? Kommer inte trycket till den bakre kretsen gå igenom den cylindern eller tänker jag fel?

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Gerhard
Blomstermåla
Här sen Nov 2005

Jo det går igenom cylindern.
Det du märker är om du drar i handbromsen samtidigt som du bromsar så vill handbromsspaken ner
efter som bromsvätskan från huvudcylindern vill trycka isär handbromscylindern.
Viktigt är och så att kolla så inte man kan trycka ut p-broms kolven när man trycker på fotbromsen.
Dvs att det sitter en riktig låsring utanför kolven och helst att spaken också aggerar stopp.

Kalmar
Här sen Okt 2005

Fördelningsventilen fungerar som en backventil! När du trampar ner fotbromsen blockerar den vätska från att tryckas ut till handbromsen, drar du i handbromsen så blockar den oljan från att tryckas bak in i huvudsystemet. Drar du i handbroms & trycker fotbroms så ställer sig ventilen i mittläge!
Finns en ingång i var ände på vintilen & en utgång samt en avluftning. Denna gemensamma utgång kopplas till linan för den ordinarie fotbromskretsen till bakhjulen.

Mao så behöver du denna ventil för att det skall fungera korrekt samt att du helst ska ta bromsvätska från samma kärl annars riskerar du att överfylla det till handbromskretsen om nåt går fel & om detta dessutom sitter på lägre höjd

Har själv sellholms handbroms & ventil liggandes hemma...aldrig använt men tänkt att monteras

lycka till!

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
Skruva banåkabil
4765 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande