Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Åka slicks på M3 E36
6432 besök totalt
houke
Utanför Trelleborg/Skaune :)
Här sen Jul 2006
Inlägg: 717


Trådstartare
Åka slicks på M3 E36

Har en uppsättning MIchelin Cup slicks som ligger.

Hur är det att åka dessa på M3 e36 3,2, är det risk för att olja inte är kvar där den ska ? Tänkte bruka dem på knutstorp.

Mvh Henrik

_________________
Henrik Hellman
BMW 1M -12
BMW M3 E36 Limo-98
BMW 530D Touring M-sport LCI-07
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8465



Re: Åka slicks på M3 E36

Houke skrev:
Hur är det att åka dessa på M3 e36 3,2, är det risk för att olja inte är kvar där den ska ?
Mvh Henrik

Jag skulle vara rädd för det...
Men jag är ju ett bränt barn...

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 665



det ditter ett jäkla bra tråg på 3.2 litaren så det skall nog inte va någon fara. men däremot mår inte karosen bra av det finns risk för sprickbildning i skarvar.

_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42377

Forumägare
Forumägare

Fullt med folk i bilen (dvs bra över 1900 kg) och slicks på Superstage dödade de främre bussningarna i bakvagnen på min. Så jag kör inte slicks mer även om just de bussningarna är bytta till Millways numera. Men det var attans nice o köra med slicks thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
houke
Utanför Trelleborg/Skaune :)
Här sen Jul 2006
Inlägg: 717


Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:
Fullt med folk i bilen (dvs bra över 1900 kg) och slicks på Superstage dödade de främre bussningarna i bakvagnen på min. Så jag kör inte slicks mer även om just de bussningarna är bytta till Millways numera. Men det var attans nice o köra med slicks thumbs up


Har ju oxå de bussningarna bak så

Bilen har ju matchvikt på 1455kg så jag intalar mig att det e bara o "åk"

Har 4st 24/64-18 som bara ber om att få åka på ..

Får fundera ......

Henrik

_________________
Henrik Hellman
BMW 1M -12
BMW M3 E36 Limo-98
BMW 530D Touring M-sport LCI-07
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Vågar du inte, så åker jag gärna på dem

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Re:

Houke skrev:
Magnus Thomé skrev:
Fullt med folk i bilen (dvs bra över 1900 kg) och slicks på Superstage dödade de främre bussningarna i bakvagnen på min. Så jag kör inte slicks mer även om just de bussningarna är bytta till Millways numera. Men det var attans nice o köra med slicks thumbs up


Har ju oxå de bussningarna bak så

Bilen har ju matchvikt på 1455kg så jag intalar mig att det e bara o "åk"

Har 4st 24/64-18 som bara ber om att få åka på ..

Får fundera ......

Henrik


Inget att tveka på. Frestar rätt bra med r-däck också isåfall.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11700



Noterade igår på Falkenberg att väldigt många Volvobilar körde på Slicks, kan dom så kan du Henrik!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
houke
Utanför Trelleborg/Skaune :)
Här sen Jul 2006
Inlägg: 717


Trådstartare
I've seen the light Slicks is the SHIT...

Åkte 80+ varv på Knutan idag och vilken enorm skillnad kontra R-däck.

Henrik

_________________
Henrik Hellman
BMW 1M -12
BMW M3 E36 Limo-98
BMW 530D Touring M-sport LCI-07
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Inte för att avskräcka men hur är det med slicks och inte torrsump? Borde inte chansen att maskin går torrt öka ju mer grepp du har?

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
houke
Utanför Trelleborg/Skaune :)
Här sen Jul 2006
Inlägg: 717


Trådstartare
Re:

Gustav Uhlander skrev:
Inte för att avskräcka men hur är det med slicks och inte torrsump? Borde inte chansen att maskin går torrt öka ju mer grepp du har?


Sant, men enligt de jag pratat med så funkar 3,2:an bra med skvalpisarna + att jag fyllde upp en skvätt extra olja..

Går det så går det

Henrik

_________________
Henrik Hellman
BMW 1M -12
BMW M3 E36 Limo-98
BMW 530D Touring M-sport LCI-07
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Re:

Houke skrev:
Gustav Uhlander skrev:
Inte för att avskräcka men hur är det med slicks och inte torrsump? Borde inte chansen att maskin går torrt öka ju mer grepp du har?


Sant, men enligt de jag pratat med så funkar 3,2:an bra med skvalpisarna + att jag fyllde upp en skvätt extra olja..

Går det så går det

Henrik


Dåså rock on då

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Har loggar som säger runt 1,30-1,35G kontinuerligt på fräscha softa R-däck.

Hur mycket gör slicks på sidokrafterna mot R-däck?

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8465



Snart kommer säkert svar ifrån de som testat med slicks och r-däck på samma bil men det jag fått lära mig är att steget mellan gatdäck och r-däck är mindre än steget från r-däck och vidare uptill slicks.
Hur mycket mer g det ger är kanske inte är lnjärt men greppet skall tydligen inte gå att jämföra...

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Re:

johan sjöström skrev:
Noterade igår på Falkenberg att väldigt många Volvobilar körde på Slicks, kan dom så kan du Henrik!


Jag är en av dom som körde där med slicks
Jag är inne på andra året med slicks och kan säga att jag aldrig mer kommer köra på R däck ( om jag inte måste eller arrangören kräver det ) , det sån stor skillnad att åka slicks , finns hur mycket grepp som hellst mor R'däck .
Hela förra året körde jag på slicks , en enda träff fick jag köra på R'däck och kan säga att jag inte kom överens med bilen för fem öre , trodde att jag åkte på vanliga gatdäck , sån skillnad det vart

_________________

--VVTS--
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Re:

Gustav Uhlander skrev:
Inte för att avskräcka men hur är det med slicks och inte torrsump? Borde inte chansen att maskin går torrt öka ju mer grepp du har?


Inga problem i alla fall på min 850 , kör med originalsump fast jag byter olja vart 300mil och jag kör på Castrol Race olja 10W/60 , andra året med samma motor och slicks , har inte sätt några onarmala grejer i oljan än thumbs up

_________________

--VVTS--
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Re:

BTG skrev:
Snart kommer säkert svar ifrån de som testat med slicks och r-däck på samma bil men det jag fått lära mig är att steget mellan gatdäck och r-däck är mindre än steget från r-däck och vidare uptill slicks.


Exakt så är det thumbs up

Provade slicks på Anderstorp och det skiljde 15km i karusellen mellan R'däck kontra slicks , hade 120blås med R'däcken mot 135 blås med slicksen på ( hade säkert kunnat öka med 5-10km till men ville inte utmana ödet och hamna i depåmuren

_________________

--VVTS--
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8465



Hur klarar chassiet sådant ökat fäste?
För det brukar ju behöva bytas när man byter från gatdäck till r-däck.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Re:

BTG skrev:
Hur klarar chassiet sådant ökat fäste?
För det brukar ju behöva bytas när man byter från gatdäck till r-däck.


Menar du dämpare,fjädrar mm???
Jag har ju redan plastbussningar i hela framvagnen så den biten kan man glömma .
Fjädringen känns att den är för mjuk för slicksen ,men det är nog dämparna som bottnar inte fjädrarna ( detta är bara fram för bak är den hur underbar som hellst ) men å andra sidan så är det ju ingen stcc bil heller

_________________

--VVTS--
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8465



Re:

Maciek Matwiejczuk skrev:
BTG skrev:
Hur klarar chassiet sådant ökat fäste?
För det brukar ju behöva bytas när man byter från gatdäck till r-däck.


Menar du dämpare,fjädrar mm???


Jepp. Ett friskt orginalchassie på iaf BMW (i princip det enda märke jag har erfarenhet av) klarar oftast bankörning så länge det sker på gatdäck men blir för mjukt på r-däck. Tänkte att kanske samma sak sker när man sätter på slicks? Men det blir en kompromiss alltså?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Re:

BTG skrev:
Maciek Matwiejczuk skrev:
BTG skrev:
Hur klarar chassiet sådant ökat fäste?
För det brukar ju behöva bytas när man byter från gatdäck till r-däck.


Menar du dämpare,fjädrar mm???


Jepp. Ett friskt orginalchassie på iaf BMW (i princip det enda märke jag har erfarenhet av) klarar oftast bankörning så länge det sker på gatdäck men blir för mjukt på r-däck. Tänkte att kanske samma sak sker när man sätter på slicks? Men det blir en kompromiss alltså?


Jag kan tänka mig att ett original chassi inte klarar av krafter som slicksen levelerar , och har man dessutom gummibussningar så kan det bli spännande
Ska man åka både R'däck och slicks så får man kompromissa på en bil som rullar på gatan

_________________

--VVTS--
Citera
Däck för banåka
Åka slicks på M3 E36
6432 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande