| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Värde på Öhlin TT44 incl fjädrar och specialfästen.
|
3190 besök totalt |
|
Hej Har sprungit på en uppsättning Öhlin TT44 till en 355:a med fästen och fjädrar. Ägaren vill dock inte sätta något pris utan vill att jag kommer med ett erbjudande. Jag kan för lite om begagnatpriser på Öhlinare och vet därför inte vad som är skäligt att bjuda. Jag vet att nuvarande ägare betalade i runda slängar 100000:- för hela paketet för 3 år sedan!!! Skulle också vilja veta mellan vilka år dessa dämpare gjordes? Jag tror att de ersattes med ST44 och sedan TTX36 som finns idag.
_________________ Johan Lundberg Ferrari 430 Scuderia -08 Porsche 911/991 GT3 -14 Volvo S90 T8 -18 |
||
|
TT44 är en top-of-the-line-dämpare, ett snäpp ovanför ST44 och TTX36. Den ersattes av TTX40 och gjordes mellan 1998 och 2003 om jag minns rätt.
Pris i dag är väldigt svårt att gissa, det beror mycket på skick och servicebehov. TT44 är en tävlingsdämpare utan skrapring (dammskydd) och har ett ganska stort servicebehov, ingenting man skruvar på bilen och kör med år efter år. Kolla skick på ledlager, läckage vid kolvstången och liknande. |
||
|
Re:
Hej och tack för första riktiga svaren :-) Dämparna kommer från en 355:a och skall moteras på en 355:a. Jag har den inte som vardagsbil utan bara som solkensbil och till för banträffar några gånger om året. Den kommer med andra ord inte att användas till vardags. Kör ca 3-500 mil om året. Kan du definiera "ganska stort servicebehov" och gärna en liten hint om värde ;-) Har fått på förslag att värdet slulle kunna ligga mellan 20-30k kan det vara rimligt? Jag vet att de suttit monterade i tre år och att bilen under dessa åren rullat mindre än 300 mil!! De är enligt säljaren i skick som nya... Borde inte vara speciellt stort slitage men kanske ändå i servicebehov? _________________ Johan Lundberg Ferrari 430 Scuderia -08 Porsche 911/991 GT3 -14 Volvo S90 T8 -18 |
||
|
En gissning på serviceintervallen för dessa borde vara minst en gång om året med dina mil.
Kostnad för en ren service med byte av tätningar etc ligger nog på minst 2500:-/st. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||
|
Hugaligen! Hur kommer det sig att de har ett så stort servicebehov, låter ju tokdyrt? Folk brukar ju klaga på servicekostanaderna på Ferraris men detta blir ju lika dyrt som att serva hela bilen. Under fyra år ligger ju servicen på 355:an på ca 60000:- inklusive det sora och dyra kamremsbytet. Att serva Öhlinarna skulle lägga på 40000:- till. Det låter inte som någon bra ide, bättre att köpa en Ferrari till stället ;-)
Hur ser alternativen ut, vilken typ av dämpare har lägre servicebehov? Någon annan serie från Öhlin eller liknande. Vet att MOTON har en club sport dämpare men där har flera ferrari-ägare klagat på stort servicebehov och gått över till Öhlin då de har betydligt längre hållbarhet. På er låter det sock som om detta inte stämmer... Någon med personliga erfarenheter av denna typ av dämpare som kan verifiera servicebehovet och kostnaderna? _________________ Johan Lundberg Ferrari 430 Scuderia -08 Porsche 911/991 GT3 -14 Volvo S90 T8 -18 |
||
|
Självklart kan du åka 4år med dämparna och vara nöjd.
Så länge dom inte läcker eller klonkar i lagringar, så brukar det gå. Vill du däremot ha dom i det skick som det är menat, så kommer du åka på en jäkla massa renoveringar. Vilket märke du än väljer (av premium såklart), så är det ungefär samma renoveringsbehov och kostnad på en racedämpare. Vi du ha ekonomi, så väljer du en bra justerbar sportdämpare av bra märke (Öhlin, Monton, Sachs etc) istället. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||
|
Re:
Japp!
TT44 användes på sin tid mest av Champ Car, Indybilar, LeMans och liknande - och kostnaderna är därefter. De var aldrig menade att användas på gatan. Öhlins TTX36 har betydligt mer humana servicekostnader eftersom de inte är fullt lika extrema. Till exempel har de en skrapring som skydd mot smuts på kolvstången - något som inte används i racing på nämnd nivå då man drabbas av (mycket lite) ökad friktion. |
||
|
Känns som om jag får släppa detta, kan inte riktigt se att det står i proportion till vinsten. Alternativen till dessa är dock få, det har inte gjort speciellt många dämpar kit till 355:an då den har en ganskla speciell lösning med fart/accelerationsjusterande Bilstein som original...
_________________ Johan Lundberg Ferrari 430 Scuderia -08 Porsche 911/991 GT3 -14 Volvo S90 T8 -18 |
||
|
Kan ändå inte riktigt släppa detta:
Hittade till slut några exempel på liknande begagnade dämpare. Ett nästan identiskt TT44 kit (nyservat) i USA som var till salu för $2400 för en tid sedan och ytterligare en uppsättning om två TT44:or med fjädrar för en race BMW som verkar ha gått för $1100. Man borde inte vara helt ute och cykla om man erbjuder $3400 för hela kitet, eller hur? _________________ Johan Lundberg Ferrari 430 Scuderia -08 Porsche 911/991 GT3 -14 Volvo S90 T8 -18 |
||
|
bara för att röra om lite i grytan.
Sen är det inte bara typ,fabrikat mm av dämpare utan vad de är avstämda till. Typ vikter, fjädrar, däck, kränagre mm mm mm mm Mao stämmer dessa dämapre till det ändamol de skall änvändas till? _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Re:
Ja det gör dom :-) _________________ Johan Lundberg Ferrari 430 Scuderia -08 Porsche 911/991 GT3 -14 Volvo S90 T8 -18 |
||
|
Var i kontakt med KH Motorsport idag och fick indikationer på att min prisbild trots allt stämmer. Fick också besked om att service ligger på 1100:-/dämpare inc olja men excl eventuella slitdelar. Dämparen gick ur sortimentet 2003 och det börjar bli ont om reservdelar, dock verkar de viktigaste servicedelarna finns kvar så det borde inte vara något jätte problem så länge man inte kör sönder dom totalt...
Lägger ett bud så får vi se vad som händer... _________________ Johan Lundberg Ferrari 430 Scuderia -08 Porsche 911/991 GT3 -14 Volvo S90 T8 -18 |
||
|
Blev aldrig något med TT44:orna men fick just reda på att Öhlin släpper en TTX36 inline som antagligen skulle passa i det trånga utrymmet på F355:
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3190 besök totalt |