| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Materialval rörram
|
1559 besök totalt |
|
Materialval rörram
Är i startgroparna för att bygga en rörram och gick in på Tibnors hemsida för att kolla rör. Kommer bla. att använda 40mm rör med 2mm gods. Blev lite förvirrad när jag navigerade mig in under fliken rör och det ligger 14 st underrubriker med olika typer av "rör" (precisionsrör, ämnesrör, sömlösa vertygs och konstruktionsrör osv.) Har fått för tipset att använda "vanliga rör av bonnajärn" ,då ett enkelt material som är ganska segt är att föredra till en rörram, vilken flik hamnar dom under? mvh Fredrik _________________ Fredrik Berndtson |
|
Min rekomendation är att använd det billigaste minst flashiga materialet.
Tror att du dimensionerar ramen för styvhet och får säkerhet mot brott på köpet. E-modulen är så gott som samma för alla stålsorter. (E-Modul följer Densitet) Ju "finare" material desto mer svårsvetsat om man skall behålla de goda egenskaperna. Ett kalldraget rör är deformationshärdat och försämras mycket vid svetningen. Så för att kunna tjäna på ett höglegerat stål så bör det värmebehandlas eventuellt svetsas med rotgas. En nackdel dock med ett enklare stål är krocksäkerhet. Så spar pengarna på material och satsa på en TIG svats med pedal. Men som tidigare sagts så är en förankring med SFRo det viktigaste. Lycka till -Bo _________________ Bosse johansson |
![]() |
Skruva banåkabil
Materialval rörram
|
1559 besök totalt |