Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1074 besök totalt |
Kylarmaterial
Hur är kylförmågan på en vattenkylare tillverkad i aluminium jämfört med en i koppar? Man kan ju spara lite vikt men vill ju inte riskera att det blir värmeproblem istället. _________________ Bo Eliasson Det är kul att köra fort. |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Förr lödde man ju ihop kylarna av mässing/koppar
Nuförtiden finns det väl bara alucellpaket med plastgavlar som är fastpressade.. Koppar har bättre värmeledningsförmåga än alu. Sen finns det säkert många andra för/nackdelar med alu och koppar. Vet inte om alu-kylare håller bättre, gamla koppar-kylare har ju ofta ärgat bort nästan helt. |
||
En nackdel som jag upplevde i min förra Opel är att när slanganslutningen går av så kan man inte löda ihop den igen, blir till att köpa en ny kylare.. Annars är det säkert bra, alla nyare bilar har ju så och dom borde ha det av en anledning... |
||
Tack för svaren
Då får man chansa då på att den fungerar bättre. Skulle kanske ha skrivit att det kommer att försvinna en liten extrakylare som sitter i fronten samt placeras en IC framför stora kylaren... Men man får ha koll på vattentempen lite noggrannare om bilen nånsin kommer ut. _________________ Bo Eliasson Det är kul att köra fort. |
||
Jag har fått intrycket att alukylare är mycket mer stabil än koppar, jag har en alukyl i garaget som är ordentligt intryckt utan att den läcker, en kopparkyl skulle nog aldrig klarat den smällen, vilket besparade mig 10mil bogsering
![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Finns det alukylare att köpa i sverige? eller måste dom custombyggas för en massa pengar?
![]() www.absoluteradiator.com _________________ Niklas Walkin - |
||
företaget som byggt min FMIC på imprezan säljer alukylare, http://www.kylarjonson.se/ passa även på att beskåda bilden på imprezan under intercoolers ![]() _________________ Pontus Fyhr |
||
Det finns många olika konstruktioner på kyl element. Det finns även specifikationer på värmeavledningsförmågan. Man kan använda element som lämpar sig för mindre frontyta men fler rader, eller om större fronyta är möjlig, ett tätare element med få rader. Gälade veckade kylavledare med "in line vattenrör". Eller släta veckade kylplåtar med offsetade vattenrör. Allt beroende på användningsområde. Men med rätt stora skillnader i värmeavledningsförmåga.
Som vanligt så skriver dom inte ut specifikationerna för kylarna som säljs. Utan dom är bara av "supermodell", och därmed bäst. Det finns koparelement som är sämre än aluminium, men även de som är bättre. Jag har alltid gjort mina kylarsisterner själv, av silverlödd mässing, och beställt ett passande element som sedan lötts i av kylarfirman vid Bromma flygfält. Med silverlod i cisternerna kan dom tennlöda ohejdat utan att silvret släpper. Dom bästa kylarna för min del har varit täta inline element, med få rader. Panterorna tilhör det mer krävande vad gäller kylning. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1074 besök totalt |