Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Slitsade bromsskivor ser ballt ut
1 besök senaste veckan (2128 totalt)
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Trådstartare

men är det nå'n som märkt någon skillnad mot släta?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Re: Slitsade bromsskivor ser ballt ut

ice skrev:

Ja. Sliter mer belägg, minskar ytan för belägget, kostar mer samt spricker i slitsarna = Tarox

Har BMW orginal på räcern nu o det funkar klockrent

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Kunta, så du menar att ev. vinst i gasevakuering inte vägs upp i bromsförmåga och hållbarhet i Tarox-fallet?

Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Magnus K skrev:
Kunta, så du menar att ev. vinst i gasevakuering inte vägs upp i bromsförmåga och hållbarhet i Tarox-fallet?

Dom tarox skivor som jag har haft satt på när jag köpte bilen. Dom eldade upp alla belägg jag testade med, rekordet var nog med tarox belägg i mina volvo ok som försvann på en dags körning.
En skiva gick av i slitsen när jag fick bromsa för en cyklist med skygglappar.

Skall man slitsa så skall det göras utan kanter i slitsen samt inte för många.

A4 Avant T
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

De sitter slitsade skivor på de flesta riktigt vassa tävlingsbilar och jag kan inte tänka mig att de har såna för att ser ballt ut.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Har kört med både och och jag tycker det är klart tydligt bättre bett när man bromsar fullt från höga farter (typ 200 o uppåt). I lägre hastigheter (100 o neråt sådär ungefär) så märker iaf jag ingen skillnad i bromsförmåga....

Ryd Småland
Här sen Nov 2002

ang det här med att det sliter mer med borrade/slitsade har ju diskuterats mer än en gång.
När jag var med och åkte rally så åkte vi först med std belägg och solida skivor och beläggen höll ca 4 tävlingar.Sen byte vi skivorna till borrade (ca600 hål i varje) och då höll samma belägg också 4 tävlingar
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Bara så ni vet, det är alltså mina erfarenheter av tarox.
jag har sett slitsar på tävlingsbilar (hålborrat är en annan sak) och vad man har kunnat uttyda så är det oftast väldigt få slitsar 4-6 typ och grunda utan kanter i slitsen. Sen tror jag det beror på vilka belägg man har för helt klart så "river" slitsarna i beläggen.
Dementerar alltså inte funktionen om man gör det rätt men 98% av dom man ser på gatan med hemmagjorda slitsar tror jag har gjort sig en björntjänst...

A4 Avant T
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Kunta,

Jag misstror dig inte. Men jag tror det är mer relaterat till just den skivan.

Tävlingsbilar har den typ av slitsar som du beskriver.

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re: Slitsade bromsskivor ser ballt ut

Kunta skrev:
ice skrev:

Ja. Sliter mer belägg, minskar ytan för belägget, kostar mer samt spricker i slitsarna...

Det låter som att du starkt rekommenderar slitsade skivor.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

jag skulle vilja säga att det sliter mindre belägg..

av mig får det fler plusstecken än minus. (har dock bar utväderat slitsade "standardskivor)

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

jag har bara provat EBC's slitsade skivor (slitsar ända ut) på min bil, med pagid blå och pfc97 belägg.

jag har inte haft några problem med sprickbildning, men jag tyckte pagid beläggen slets ner väldigt fort (halva beläggen försvann på 2 banträffar) med PFC beläggen var det tvärt om och nu är alla slitsar borta på skivorna (en banträff och en "drifting träff") vad det blir för skivor nu vet jag inte, någon som har ett bra tips? (subaru impreza ganska original)

Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Fyhr skrev:
jag har bara provat EBC's slitsade skivor (slitsar ända ut) på min bil, med pagid blå och pfc97 belägg.

jag har inte haft några problem med sprickbildning,

Jag undrar om det beror på beläggen eller något annat, för jag har kört med EBC:s gröna och röda belägg samt deras skivor och mina skivorna är fulla med microsprickor....

Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

ThomasT skrev:

Jag undrar om det beror på beläggen eller något annat, för jag har kört med EBC:s gröna och röda belägg samt deras skivor och mina skivorna är fulla med microsprickor....

Jag har kört med standardskivor och EBC:s gröna och skivorna slog sig rättså omgående.

Köpte Taroxbelägg i våras kommer tyvärr inte ihåg vad de hette, de höll ca 5.5 mil med standardskivor sen trillade beläggningen av dem. Man kan putta av det med fingrarna så blir det smulor bara.

Har kört en säsong med begagnade (gått minst 2 säsonger innan) blåa pagid belägg och de har mot slutet fått lite sprickor i sig men är inte alls slitna.

Kristianstad
Här sen Nov 2002

En del negativa erfarenheter av Tarox.. jag har också Tarox skivor + belägg på en av mina bilar, men jag är nöjd. Fast då handlar det inte om banåka, men inte heller f*skörning precis... jag har monterat T. skivor + belägg på min 325 cab och har kört ca. 2000 hårda landsvägsmil, där är ytterst lite slitage på beläggen, ingenting alls på skivorna thumbs up Fast jag skulle inte montera T. på en bil som körs på bana.

1 besök senaste veckan (2128 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande