Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (2128 totalt) |
Re: Slitsade bromsskivor ser ballt ut
Ja. Sliter mer belägg, minskar ytan för belägget, kostar mer samt spricker i slitsarna = Tarox Har BMW orginal på räcern nu o det funkar klockrent _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Dom tarox skivor som jag har haft satt på när jag köpte bilen. Dom eldade upp alla belägg jag testade med, rekordet var nog med tarox belägg i mina volvo ok som försvann på en dags körning. En skiva gick av i slitsen när jag fick bromsa för en cyklist med skygglappar. Skall man slitsa så skall det göras utan kanter i slitsen samt inte för många. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Har kört med både och och jag tycker det är klart tydligt bättre bett när man bromsar fullt från höga farter (typ 200 o uppåt). I lägre hastigheter (100 o neråt sådär ungefär) så märker iaf jag ingen skillnad i bromsförmåga....
_________________ ![]() |
||||
ang det här med att det sliter mer med borrade/slitsade har ju diskuterats mer än en gång.
När jag var med och åkte rally så åkte vi först med std belägg och solida skivor och beläggen höll ca 4 tävlingar.Sen byte vi skivorna till borrade (ca600 hål i varje) och då höll samma belägg också 4 tävlingar |
||||
Bara så ni vet, det är alltså mina erfarenheter av tarox.
jag har sett slitsar på tävlingsbilar (hålborrat är en annan sak) och vad man har kunnat uttyda så är det oftast väldigt få slitsar 4-6 typ och grunda utan kanter i slitsen. Sen tror jag det beror på vilka belägg man har för helt klart så "river" slitsarna i beläggen. Dementerar alltså inte funktionen om man gör det rätt men 98% av dom man ser på gatan med hemmagjorda slitsar tror jag har gjort sig en björntjänst... ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Re: Slitsade bromsskivor ser ballt ut
Det låter som att du starkt rekommenderar slitsade skivor. ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
jag har bara provat EBC's slitsade skivor (slitsar ända ut) på min bil, med pagid blå och pfc97 belägg.
jag har inte haft några problem med sprickbildning, men jag tyckte pagid beläggen slets ner väldigt fort (halva beläggen försvann på 2 banträffar) med PFC beläggen var det tvärt om och nu är alla slitsar borta på skivorna (en banträff och en "drifting träff") vad det blir för skivor nu vet jag inte, någon som har ett bra tips? (subaru impreza ganska original) _________________ Pontus Fyhr |
||||
Jag undrar om det beror på beläggen eller något annat, för jag har kört med EBC:s gröna och röda belägg samt deras skivor och mina skivorna är fulla med microsprickor.... ![]() ![]() _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Jag har kört med standardskivor och EBC:s gröna och skivorna slog sig rättså omgående. Köpte Taroxbelägg i våras kommer tyvärr inte ihåg vad de hette, de höll ca 5.5 mil med standardskivor sen trillade beläggningen av dem. Man kan putta av det med fingrarna så blir det smulor bara. Har kört en säsong med begagnade (gått minst 2 säsonger innan) blåa pagid belägg och de har mot slutet fått lite sprickor i sig men är inte alls slitna. _________________ Daniel Steiner |
||||
En del negativa erfarenheter av Tarox.. jag har också Tarox skivor + belägg på en av mina bilar, men jag är nöjd. Fast då handlar det inte om banåka, men inte heller f*skörning precis... jag har monterat T. skivor + belägg på min 325 cab och har kört ca. 2000 hårda landsvägsmil, där är ytterst lite slitage på beläggen, ingenting alls på skivorna
![]() _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (2128 totalt) |