Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
R888 vs MPSC?
1, 2   >>
7 besök senaste veckan (10520 totalt)
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 854


Trådstartare
R888 vs MPSC?

Dags för nya däck och det börjar bli svårt att motivera sig till att köpa MPSC. En uppsättning R888 i 255/40-17 går numera att köpa för 65% av MPSC-priset.

Är det nån som kört båda och kan kommentera följande jmf med MPSC:

* Hållbarhet/slitage
* Grepp torrt/vått
* Lämpligt varmtryck
* Beteende på gata

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



jag tänker chansa på trippel åttor :-)

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1168



Re: R888 vs MPSC?

* Hållbarhet/slitage
Det här undrar jag också, med avseende på bankörning. Fast vad tusan, är det någon som vågat hålla koll på hur länge däcken håller? Det känns ju lika upplyftande som att räkna på totalkostnaden för utekvällarna under en månad - det är bättre att blunda för verkligheten...

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589



R888 håller grymt bra. Förra året bytte jag till trippelåttor mitt i säsongen. Efter det körde jag en dag open pit på nyasfalterat Falkenberg, RRs open pit på Anderstorp, PCS banmöte på Anderstorp,
autobahn ner till SPA, en dag på SPA open pit, SPA till ringen, 31 varv på ringen, autobahn hem igen, en dag open pit på Knutan och till sist årets sista PCS-möte på Knutan.allt med samma däck..

Finns dessutom en instruktör i klubben (som jag vet) som efter att bytt till R888 sagt att det aldrig kommer MPSC på hans bil igen..

Har själv enbart kört min på Pirelli Corsa, Yokohama A048 o nu Toyo R888, aldrig MPSC, så jag har lite svårt att säga något om skillnaden mot Michelins däck..
På de tre jag kört är definitivt Toyo "bäst i test"..med råge.

Handlas lämpligast på http://ralphsdack.jetshop.se/
Hälsa från mig!

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 854


Trådstartare
Jag tänker nog också chansa, ska bara ha klart med nya fälgar innan jag beställer.

Hade tänkt handla hos Ralph men Camskill i UK är drygt 2000:- billigare på 4 däck iofs så kanske montering ingår hos Ralph men skillnaden är trots allt lite för stor tyvärr.

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

R888 och MPSC är väldigt likvärdiga förutom när det gäller en sak, våtgreppet. R888 är riktigt bra i regn konstigt nog, något man inte brukar höra om MPSC direkt.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3688



Funderar också på att gå till trippel åttor, det jag hört av snabba och jämna förare som bytt från MPSC är att 888orna jämfört med MPSC inte är fullt så stabila, ett par tiondelar långsammare på typ Knutstorp, blir körbara nästan direkt på utvarvet, håller llängre och har ett mycket bättre våtgrepp vid STÅENDE vatten på banan. MPSC fungerar hyffsat bra när det enbart är vått, men så fort det står vatten på banan så blir det inge bra om dom inte är helt nya.

Summa summarum, tävlar man inte med bilen utan söker ett däck som ger körmöjligheter i alla väder så tror jag 888 tillsammans med A048, Pirelli Corsa R är alternativ att tittal på.

/Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3023



Jag har inte kört MPSC men blev sjukt imponerad av hur bra grepp jag hade på utvarven med R888 jämfört med Yokohama 032, 048 och Bridgestone RE-540 som jag har kört tidigare.

I pris/prestanda tror jag få däck slår R888 thumbs up Men det kan ju vara känsligare på andra bilar som är tyngre än min bil.

Däremot har jag hört att MPSC har bättre stommar men för vanligt hobbybruk ser jag ingen anledning att köra nått annat än R888.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918



Jag har bara kört min bil på MPSC tidigare men priserna har gjort att jag lessnat tyvärr
Har 888 på min bil nu och testade på Mittsverigebanan med mycket negativt resultat thumbs down
Min bil väger 1120 Kg kan vara avgörande, kanske inte många däck som är byggda för så lätta bilar kanske?
Mitt problem var att det inte gick att få något fäste bak.
Labbade med tryck och hämmare, temp från 55-110 utan någon skillnad.
Det fanns en tendes till samma problem med MPSC men det gick att lösa med hämmare.
Nu har jag monterat hårdare fjädrar fram för att ev ge däcken en chans till.
Har hört mycket gott om 888 hoppas jag får det att funka på min bil
Är lite nyfiken på Kumho där det finns olika blandningar att välja på.

_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3023



Re:

barth skrev:
Jag har bara kört min bil på MPSC tidigare men priserna har gjort att jag lessnat tyvärr
Har 888 på min bil nu och testade på Mittsverigebanan med mycket negativt resultat thumbs down
Min bil väger 1120 Kg kan vara avgörande, kanske inte många däck som är byggda för så lätta bilar kanske?
Mitt problem var att det inte gick att få något fäste bak.
Labbade med tryck och hämmare, temp från 55-110 utan någon skillnad.
Det fanns en tendes till samma problem med MPSC men det gick att lösa med hämmare.
Nu har jag monterat hårdare fjädrar fram för att ev ge däcken en chans till.
Har hört mycket gott om 888 hoppas jag får det att funka på min bil
Är lite nyfiken på Kumho där det finns olika blandningar att välja på.


Skumt, nu är ju inte dimensionerna jämförbara men jag hade inte några problem att få upp ordentligt med temp i varesig fram och bakdäcken trots lätt bil (955kg med förare och soppa). Fästet tyckte jag var jämförbart eller bättre än mina gamla Bridgestone iaf. Men din bil är väl egentligen ännu lättare i förhållande till däcksbredden. Om jag förstod det hela rätt så verkar du få temp men inget fäste. Kan ju vara så att Toyo däcken vill ha andra hjulvinklar för att fungera medans Michelin däcken kalarade sig bra ändå tack vare bättre stomme.

Prövade du att mäta tempfördelningen över bakdäcken?

Jag har ungefär 295kg bilvikt per framdäck i 205/50 -15 och 180kg per bakdäck i 195/50-15 med standard Toyo blandning. Problemet brukar vara att få någorlunda temp i bakdäcken men jag upplevde inte några sådana problem.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
houke
Utanför Trelleborg/Skaune :)
Här sen Jul 2006
Inlägg: 717



Detta är strikt emot min yrkesetik MEN Cupisarna går fotf att köpa vettigt på e-bay.de ...

Henrik

_________________
Henrik Hellman
BMW 1M -12
BMW M3 E36 Limo-98
BMW 530D Touring M-sport LCI-07
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Även jag har kört r888 i lätt bil ca 950 kg ink full tank & förare.
Nu kör jag iofs rätt smala däck 205/50-15 i deras normal blandning
viktfördelning är ca 270kg per hjul fram & 205 kg bak

Inga problem att få upp tempen fram & bak blir tom lite
för varma fram men helt ok bak

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918



Jag har 265/35-18 bak vilket nog är byggt för typ BMW M3 och liknande bilar skiljer mycke i vikt!
Tempen var ganska jämt fördelad var ner på 1,4 och testade för att ev, få däcken att börja sätta sig lite men ingen skillnad.
Camber är utprovat med MPSC

_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3023



Re:

barth skrev:
Jag har 265/35-18 bak vilket nog är byggt för typ BMW M3 och liknande bilar skiljer mycke i vikt!
Tempen var ganska jämt fördelad var ner på 1,4 och testade för att ev, få däcken att börja sätta sig lite men ingen skillnad.
Camber är utprovat med MPSC


265/35-18 verkar bara finnas som RD dvs förstärkt. Kan karnske vara det som spökar tillsammas med den förhållandevis låga vikten.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3599



Jag har kört en "minibana" med R888 205/50 15 GG-märkning. Det regnade och var blött mest hela dagen, men det greppade fint ändå faktiskt. Jag tror inte det hade varit lika bra grepp i gatdäck med samma dimension.
Den lilla stund det faktiskt höll upp så greppade det ännu bättre såklart, men jag var imponerad av våtgreppet.
Gick ju såklart att provocera upp bilen på ställ, drygt 1200 kg framtung Opel med stel bakaxel och 200 hk.

2007 körde jag på väldigt slitna MPSC i 225/45 17, men det känns inte rättvist att jämföra när mönstret var ca 2 mm när jag köpte dem. De gick åt ganska snabbt, ett par konbaneträffar och några mil gatkörning.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3688



Re:

barth skrev:
Jag har bara kört min bil på MPSC tidigare men priserna har gjort att jag lessnat tyvärr
Har 888 på min bil nu och testade på Mittsverigebanan med mycket negativt resultat thumbs down
Min bil väger 1120 Kg kan vara avgörande, kanske inte många däck som är byggda för så lätta bilar kanske?
Mitt problem var att det inte gick att få något fäste bak.
Labbade med tryck och hämmare, temp från 55-110 utan någon skillnad.
Det fanns en tendes till samma problem med MPSC men det gick att lösa med hämmare.
Nu har jag monterat hårdare fjädrar fram för att ev ge däcken en chans till.
Har hört mycket gott om 888 hoppas jag får det att funka på min bil
Är lite nyfiken på Kumho där det finns olika blandningar att välja på.


barth skrev:
Jag har 265/35-18 bak vilket nog är byggt för typ BMW M3 och liknande bilar skiljer mycke i vikt!
Tempen var ganska jämt fördelad var ner på 1,4 och testade för att ev, få däcken att börja sätta sig lite men ingen skillnad.
Camber är utprovat med MPSC


Mycket skumt det där. Jag körde med Tyresure tryck och tempmätare på Mantorp för 14 dagar sedan, vädret var allt annat än varmt och soligt om än torrt. Med MPSC däcken tog det fyra varv i raskt tempo innan de kom upp i värme och tryck fram och efter knappt tre varv bak. Man upplever ju annars att man kommer upp i ett bra arbetsskick på däcken redan efter ett varv och enligt mätaren var man bara halvvägs då. Jag startar med 1.8 runt om och når 2.1 fram och 2.3 bak.

Min 964 väger också 1120, då tom på bensin och utan förare. Fördelningen 40/60 med motorn bak borde ju inte skilja mycket mot en M3a. Fram borde det ju i så fall vara toksvårt att få upp tempen men det har du inte haft några problem med?

Själv kör jag med samma dimension bak som du och det är intressant om du har, eller får, några fler erfarenheter från andra körningar som du kan dela med dig av.

Hälsningar
Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918



Re:

964RS skrev:
barth skrev:
Jag har bara kört min bil på MPSC tidigare men priserna har gjort att jag lessnat tyvärr
Har 888 på min bil nu och testade på Mittsverigebanan med mycket negativt resultat thumbs down
Min bil väger 1120 Kg kan vara avgörande, kanske inte många däck som är byggda för så lätta bilar kanske?
Mitt problem var att det inte gick att få något fäste bak.
Labbade med tryck och hämmare, temp från 55-110 utan någon skillnad.
Det fanns en tendes till samma problem med MPSC men det gick att lösa med hämmare.
Nu har jag monterat hårdare fjädrar fram för att ev ge däcken en chans till.
Har hört mycket gott om 888 hoppas jag får det att funka på min bil
Är lite nyfiken på Kumho där det finns olika blandningar att välja på.


barth skrev:
Jag har 265/35-18 bak vilket nog är byggt för typ BMW M3 och liknande bilar skiljer mycke i vikt!
Tempen var ganska jämt fördelad var ner på 1,4 och testade för att ev, få däcken att börja sätta sig lite men ingen skillnad.
Camber är utprovat med MPSC


Mycket skumt det där. Jag körde med Tyresure tryck och tempmätare på Mantorp för 14 dagar sedan, vädret var allt annat än varmt och soligt om än torrt. Med MPSC däcken tog det fyra varv i raskt tempo innan de kom upp i värme och tryck fram och efter knappt tre varv bak. Man upplever ju annars att man kommer upp i ett bra arbetsskick på däcken redan efter ett varv och enligt mätaren var man bara halvvägs då. Jag startar med 1.8 runt om och når 2.1 fram och 2.3 bak.

Min 964 väger också 1120, då tom på bensin och utan förare. Fördelningen 40/60 med motorn bak borde ju inte skilja mycket mot en M3a. Fram borde det ju i så fall vara toksvårt att få upp tempen men det har du inte haft några problem med?

Själv kör jag med samma dimension bak som du och det är intressant om du har, eller får, några fler erfarenheter från andra körningar som du kan dela med dig av.

Hälsningar
Anders


Jag tror att det beror på att 265 däcken är gjorda för tunga bilar och därför förstärkta.
235 däremot är ett "vanligt" däck och därför får jag mer fäste i fram.
Vad har du för dim fram?
En annan reflektion är att toyo däcken tar mycket mer plats jämfört med MPSC!
toyo 235 versus MPSC 235 skiljer massor tog i skärmen så pass att jag fick minska castern

_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3688



Re:

barth skrev:
964RS skrev:
barth skrev:
Jag har bara kört min bil på MPSC tidigare men priserna har gjort att jag lessnat tyvärr
Har 888 på min bil nu och testade på Mittsverigebanan med mycket negativt resultat thumbs down
Min bil väger 1120 Kg kan vara avgörande, kanske inte många däck som är byggda för så lätta bilar kanske?
Mitt problem var att det inte gick att få något fäste bak.
Labbade med tryck och hämmare, temp från 55-110 utan någon skillnad.
Det fanns en tendes till samma problem med MPSC men det gick att lösa med hämmare.
Nu har jag monterat hårdare fjädrar fram för att ev ge däcken en chans till.
Har hört mycket gott om 888 hoppas jag får det att funka på min bil
Är lite nyfiken på Kumho där det finns olika blandningar att välja på.


barth skrev:
Jag har 265/35-18 bak vilket nog är byggt för typ BMW M3 och liknande bilar skiljer mycke i vikt!
Tempen var ganska jämt fördelad var ner på 1,4 och testade för att ev, få däcken att börja sätta sig lite men ingen skillnad.
Camber är utprovat med MPSC


Mycket skumt det där. Jag körde med Tyresure tryck och tempmätare på Mantorp för 14 dagar sedan, vädret var allt annat än varmt och soligt om än torrt. Med MPSC däcken tog det fyra varv i raskt tempo innan de kom upp i värme och tryck fram och efter knappt tre varv bak. Man upplever ju annars att man kommer upp i ett bra arbetsskick på däcken redan efter ett varv och enligt mätaren var man bara halvvägs då. Jag startar med 1.8 runt om och når 2.1 fram och 2.3 bak.

Min 964 väger också 1120, då tom på bensin och utan förare. Fördelningen 40/60 med motorn bak borde ju inte skilja mycket mot en M3a. Fram borde det ju i så fall vara toksvårt att få upp tempen men det har du inte haft några problem med?

Själv kör jag med samma dimension bak som du och det är intressant om du har, eller får, några fler erfarenheter från andra körningar som du kan dela med dig av.

Hälsningar
Anders


Jag tror att det beror på att 265 däcken är gjorda för tunga bilar och därför förstärkta.
235 däremot är ett "vanligt" däck och därför får jag mer fäste i fram.
Vad har du för dim fram?
En annan reflektion är att toyo däcken tar mycket mer plats jämfört med MPSC!
toyo 235 versus MPSC 235 skiljer massor tog i skärmen så pass att jag fick minska castern


Ähh, jag är en ödmjuk kille så det är bara 225/40-18 fram

Fredrik Åberg och Tobias Bohn kör ju med Toyo på 964an, fast då 17, men de verkar inte ha det problemet, även om jag kan se att den småsläpper livligare i bakvagnen än vad jag tycker min gör när jag kör efter i samma fart.

/A

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Tror Toyo 255 finns i både RF och icke-förstärkt?
Nu väger ju min bil mer och har heller inte jämfört med andra däck, men jag tyckte de funkade bäst när jag körde ännu lägre tryck, runt 1.9 i varmtryck.
Kommer köra ett par direzzor nästa vecka med increase, så blir väl första riktiga jämförelsen. De jag pratat med som kört mpsc och direzza har alla sagt att de gillar dunlopen bättre.

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 766



har kört båda på min bil i 17 tum.

Toyo: längre livslängd, bättre i regn/stående vatten, snällare beteende på greppgränsen, inte lika känsliga som MSPC för rätt lufttryck.

MSPC: Snabbare(mer grepp) om tid är viktigt. Håller ett konstant beteende i fler varv när de är varma än toyo som tappar successivt när det körts i sitt optimala fönster(inget problem vid korta banmötesstint). Ett mer precist beteende då stommen är hårdare.

Jag kommer byta tillbaka till Toyo nästa gång pga av priset, och fördelarna hos MSPC väger inte upp skillnaden.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3688



Re:

964 skrev:
har kört båda på min bil i 17 tum.

Toyo: längre livslängd, bättre i regn/stående vatten, snällare beteende på greppgränsen, inte lika känsliga som MSPC för rätt lufttryck.

MSPC: Snabbare(mer grepp) om tid är viktigt. Håller ett konstant beteende i fler varv när de är varma än toyo som tappar successivt när det körts i sitt optimala fönster(inget problem vid korta banmötesstint). Ett mer precist beteende då stommen är hårdare.

Jag kommer byta tillbaka till Toyo nästa gång pga av priset, och fördelarna hos MSPC väger inte upp skillnaden.


Hej Thomas,

Då är ju den naturliga frågan om dina bakdäck var förstärkta eller inte?

Hälsningar
Anders

PS fick du åkt något i regnet på lördagen?

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Däck för banåka
R888 vs MPSC?
1, 2   >>
7 besök senaste veckan (10520 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande