Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (5225 totalt) |
Materialfråga till pinnbultar.
Kan man svarva en pinnbult från en SS2541-03 stångämne om man vill ha bättre än grade 8.8 pinnbult av samma dimension?. Jag tänkte minimera de gängade partierna och få det gratis via firmans skrotlåda. Vad säger ni? _________________ Kör cheva numer. |
||||||
Jag kan för lite i ämnet när det gäller gängning. Fråga om kallformning istället, då ska jag hjälpa dig!
![]() Jag skulle kunna rulla gängorna åt dig. Men då måste Muhammad komma till berget, för maskinen står på jobbet. Det är alltid nån maskin som är laddad med M10-backar så det är nog inga problem. Hur långa ska pinnskruvarna vara? Hur lång ska gängan vara? _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Kallformning är helt klart bäst hållfasthets-mässigt... Kan du fixa fingängade stänger också? Ibland behöver man lite ovanliga gängor.. _________________ /Arne Lindgren |
||||||
Det längsta vi klarar är drygt 120 mm. Det handlar inte om legotillverkning men om man är snabb mellan omställningarna så kan man sticka imellan. Detta är förutsatt att backar för rätt gänga finns tillgängliga. Jag har tex slagit egna M12*1.5 till min bil, (var några till diffen som var dåliga) har gängat, härdat och ytbehandlat dom också.. ![]() Vad är det för dimensioner på stängerna, ungefär, som du skulle behöva? _________________ /Anton Lillsund |
||||||
_________________ /Arne Lindgren |
||||||
8.8 har en brottgräns på 800N/mm2 ocg en flytgräns på 640N/mm2.
SS2541-03 brottgräns på 900N/mm2 och en flyt gräns på 700N/mm2. Då kan man fråga sig om det är värt jobbet att gör nya pinnskruv. Det finns ju 10.9, 12.9 och 14.9 skruv, exakt vad det är för stålkvalitere i dessa vet jag inte på rak arm. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Ja, det grunnade jag oxo på, speciellt med tanke på om den hemmasnidade pinnskruven har skuren gänga. Men en annan sak jag inte tänkt på innan är vilken som är bästa tillgängliga material för pinnskruv i vanliga dimensionen, är 8.8 det bästa som går att uppbringa? Har fått för mig att en del gärna byter ut topplockskruvar mot pinnskruv vid hög trimgrad, antar att det har att göra med att man ska kunna förspänna mer. Stämmer det? Vad använder man för material då? _________________ Pär Hylander |
||||||
Här är ett förtag som kränger toppbult,vevstaksbult mm i högkvalitetts stål.
http://www.arp-bolts.com/ Finns info någon stans på denna sida om brottgränser mm, jag orkar inte leta. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Anton: det handlar om ca 100-140mm bultar men med ytterst lite gängad del, för jag vill undvika ha så mycket änga som möjligt, på ena sidan kan det vara runt 10-20mm gänga, den andra runt 10mm gänga.
Jag vet att skuren gänga ger skarpa brottanvisningar och ja det är värt merjobbet att göra egna pinnbultar med exakta yttermått än att köpa på affären som kanske glappar mer än vanligt och man har ingen större kontroll över kvaliteten. Jag kan ju alltid göra egna bultar och lägga dom i en låda som skall till Bodycote via firman. originalbultar är på 8.8 och med en betydligt tyngre motor som bultarna används till. _________________ Kör cheva numer. |
||||||
För att minimera toleranser osv är det nog ett bra val att mecka ihop dom själv! Just för hållfastheten är det då kanske inte lika gynnande.
Men du kanske kan rota fram något verktygstål av finare kvalitet? Det jag tillverkar är i princip bara specialdetaljer till fordonsindustrin, så det handlar om stora serier och ofta om udda dimensioner. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Dessa bultar ska hålla i lådan mot adapterplattan:
http://project911.luminasweden.com/l http://project911.luminasweden.com/l _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Skullle det inte fungera lika bra med topplocksskruvar från lämplig modell? (Jag gör ju bara skruven, jag vet inte hur det funkar ![]() Då skulle det bli en kallformad skruv med korrekt hållfasthet av prima kvalitet. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
En dum fråga, går det inte med skruv och mutter???
För det finns långa insexskruv i tex 12.9. De skruvar som sitter i adapterplattan till motor skulle jag stoppa distanser under för att få längre inspäningslängd. En liten garanti att de inte lossnar. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Här finns Unbrako höghållfasthetsskruv, kanske något passar:
http://www.colly.se/components_ny/in _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
"Har fått för mig att en del gärna byter ut topplockskruvar mot pinnskruv vid hög trimgrad, antar att det har att göra med att man ska kunna förspänna mer. Stämmer det? Vad använder man för material då?"
Största anledningen är oftast att det är för hög stigning i blocket för att man ska kunna dra med rätt moment utan att använda sträckbultar. Då köper man pinnbult med finare stigning i överänden och kör med mutter. _________________ Roland Johansson |
||||||
10.9: brottgräns 1000 MPa, sträckgräns 900 MPa 12.9: brottgräns 1200 MPa, sträckgräns 1080 MPa 14.9: brottgräns 1400 MPa, sträckgräns 1260 MPa Höghållfasta skruvar/bultar från tex ARP, SPS m.fl. är vanligen gjorda i superlegeringar eller höghålfasta stål som AerMet vilka kan ha brottgränser uppåt 2000 MPa. Dessa drar man ofta inte åt upp till sträckgränsen vilket gör att bulten kan återanvändas. Normal sett så är det att föredra en punnbult och mutter istället för en bult och ett bult/mutter förband är att föredra framför pinnbult. På bilderna så tycker jag att det ser ut som bult/mutter förband kan användas. |
||||||
Nyfiken på varför! Som rolle skriver eller finns det fler anledningar _________________ Pär Hylander |
||||||
Hmm...jag fattar förstår inte riktigt vad du försökte säga ![]() En sak fattar jag: det är dumt att använda vanliga skruvar på sånna här ställen då dom lätt pajjar gängan i detaljen. Och detaljen i sig är bra mycket dyrare än skruven. Då är det väl smartare att skruva in pinbulten i detaljen för hand och sedan belasta den utan att skruva den i detaljens gängor. Porsche använder vanlig M10 8.8 pinnbult där så frågan är om den öht. måste vara i super-duper kvalité. Det som jag däremot gärna skulle vilja se där är säkerhetswire igenom muttrar så skiten inte lossnar av vibrationer. Typ insexmuttrar med små hål borrade i skallen som man kan köra säkerhetstråd igenom. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (5225 totalt) |