Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bakvagnsspindlarna lutas lite hit o dit? Fordexperter se hit
14736 besök totalt
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Är i färd med att bygga en dedionbakvagn med Lincoln Mark VIII som donator.

Spindeln är tänkt att monteras på någon form av länkarm (inte i A-armar alltså) som fästs där bladfjädern satt tidigare. Problemet är "bara" att det är lite lätt platsbrist, varför jag kom på den eminenta idén att spindeln borde kunna vridas lite.

Bilder säger väl mer än tusen ord misstänker jag och jag håller tråden kort på textsvammel. De som vill hjälpa mig att tänka, får gärna fråga.

Så här hade det alltså sett ut om spindeln står upp som den är tänkt att göra: (höger är framåt på bilen)

och så här hade jag velat montera den (typ)

Främst för att det blir lite lättare att fortsätta med länken mellan hjulen.

Så - hur långt är ett snöre egentligen?
Kommer spindeln funka?
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

nu är inte jag någon expert, men blir inte fjädringsvägen vääldigt konstig

Stockholm
Här sen Dec 2002

om jag fattar vad du ska göra rätt, ska du ha en tub som förbinder höger och vänster sida (dedionen) och på denna gör du fästen för att ha länkarmar, en framåt och en bakåt. Då spelar ju spindelns riktning ingen roll alls eftersom du bara använder den för att fästa bromsoket och sen svetsar ett rör eller motsvarande på baksidan. correct?

Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

missade detta, då borde det fungera..

Göteborg
Här sen Apr 2006

Det kanske inte är relevant alls, men multilinkbakvagnen på Volvo 760 och 960 sedan 88-94 och alla 960 95- är byggd för att passa där tidigare en ganska simpel stel axel med framåtriktade bärarmar (typ motsvarande dina bladfjädrar) tidigare satt.

Kanske du kan sno några idéer därifrån?

Lund
Här sen Dec 2002

Ska länkarmarna fästas stelt i axeln eller mha lager, ska du använda bussningarna i spindeln för att fästa denna i länkarmen?

Caster på bakspindlar togs upp i en tråd för inte länge sedan, där påpekade Henning o tillsammans med en del andra att det är vettigt att hålla koll på att den mekaniska trailen inte blir för stor för att undvika toe-compliance. Detta går givetvis att bota med väl dimensionerade lagringar och toe-stag.

Vore intressant att se hur du har tänkt, jag funderade på något liknande med spindlar monterade på en De-dion för att tillåta camber och toejustering för Formula Student, men skrotade idéen då det blev ganska tungt.

Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Det som jag började fundera över, var belastningen på spindeln - både statisk och dynamisk. För det är väl inte självklart att den pallar lika mycket i alla vinklar?

Westfield skrev:
om jag fattar vad du ska göra rätt, ska du ha en tub som förbinder höger och vänster sida (dedionen) och på denna gör du fästen för att ha länkarmar, en framåt och en bakåt. Då spelar ju spindelns riktning ingen roll alls eftersom du bara använder den för att fästa bromsoket och sen svetsar ett rör eller motsvarande på baksidan. correct?
Precis så, förutom att jag inte tänkte ha länkarmar bakåt utan bara en förbindelse framåt - typ svingarm.

JE Jr skrev:
Det kanske inte är relevant alls, men multilinkbakvagnen på Volvo 760 och 960 sedan 88-94 och alla 960 95- är byggd för att passa där tidigare en ganska simpel stel axel med framåtriktade bärarmar (typ motsvarande dina bladfjädrar) tidigare satt.
Volvobakvagnen lär vara för klen för att palla Pontiacvridet, men jag ska definitivt slå en kik på det hela. Råkar du ha bilder liggandes, får du gärna PMa/maila/posta dem i tråden.

Pontus Fyhr skrev:
Vore intressant att se hur du har tänkt, jag funderade på något liknande med spindlar monterade på en De-dion för att tillåta camber och toejustering för Formula Student, men skrotade idéen då det blev ganska tungt.
Med ca 130 kg ofjädrad vikt (bladfjädrar och bakaxel, inget annat) ska man nog kötta på en hel del för att dedionen ska klassas som tung för biltypen. På en formulabil har man får man kanske vara lite snålare. Men jag förstår vad du menar, helst hade jag kastat spindeln och byggt en lagerhållare direkt i bärarmen. Det hade varit möjligt, men så var det den där grejen med att svarva invändiga saker med hög precision...

Det kommer nog en "design review" på bakvagnen när jag kommit någonstans... thumbs up
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Pontus Fyhr skrev:
Caster på bakspindlar togs upp i en tråd för inte länge sedan, där påpekade Henning o tillsammans med en del andra att det är vettigt att hålla koll på att den mekaniska trailen inte blir för stor för att undvika toe-compliance. Detta går givetvis att bota med väl dimensionerade lagringar och toe-stag.

Gällde inte det där individuella bakvagnar? Spindelns infästningspunkter i länkarmen kvittar väl, så länge alla spindelns infästningar sitter i samma länkarm?
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

Re:

Anders Jeppsson skrev:
Pontus Fyhr skrev:

Gällde inte det där individuella bakvagnar? Spindelns infästningspunkter i länkarmen kvittar väl, så länge alla spindelns infästningar sitter i samma länkarm?

Jo, du tänker dig alltså en länkarm som fångar spindelns tre infästningspunkter? Även om dessa sedan sitter i den stela axeln bör samma principer som för individuell hjulupphängning kunna tillämpas för kraftfördelningen i de olika stagen, jämför med A-armar med en oändligt styv fjädring, hela chassit skulle då motsvara den stela axeln. Toe compliance kommer fortfarande bero av det moment som uppstår av sidokraften i kontaktpunkten samt mekanisk trail.

Det går säkerligen att dimensionera stagen så att detta inte blir ett problem, men kan väl vara värt att ha i åtanke, vilket väl var syftet med tråden.

Därav ytterligare en upprepning, tänkte du använda bussningarna i originaluprighten eller byta ut dem mot någon sorts stel montering? (Det förändrar ju kraftfördelningen något dessutom).

Skellefteå
Här sen Dec 2002

om du ändå ska göra DeDion, vore det inte enklare med lösa bultade lagerhus bara, och göra DeDiontuben så att du kan skruva lagerhusen i örat?

Fords lagerhus på Sierra/Scorpio är grymt smidiga, tar du delar från en sen (1995-98) Scorpio diesel kombi får du de grova 108mm-knutarna också. Kanske passar de direkt på Lincolndrivaxlarna till och med?

/Gustaf

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Vet du hjullagrets diameter på de husen? Mina har 75mm ytterdiameter - kanske rent av kan passa i scorpans hus?
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Nej, men det går ju att ta reda på...

/Gustaf

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
Nej, men det går ju att ta reda på...

/Gustaf

Ja, precis.

Lincolndrivaxlarna ser lite lustiga ut i ändarna då de inte har skruvfläns som "vanliga" drivaxlar.

Ytterända

Innerända (mest för sakens skull)

Någon som vet om det finns annat nav+hus eller bara hus som kanske kan passa på det där i fordfamiljen?

Typ som ett sånt här;
http://image.fbt.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/68/bil/lgn . . . .
Citera
Gerhard
Blomstermåla
Här sen Nov 2005

Re:

Scorpans är 68x41x21

Anders Jeppsson skrev:
Vet du hjullagrets diameter på de husen? Mina har 75mm ytterdiameter - kanske rent av kan passa i scorpans hus?

Göteborg
Här sen Apr 2006

Ja, volvobakvagnen är antagligen för klen. Här är några bilder iallafall. Det är på bakvagnen 95 och nyare med tvärställd bladfjäder Den framåtriktade bärarmen är tydligen avsågad här. Den tidigare är snarlik, men med skruvfjädrar på främre bärarmarna istället.

14736 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande